Groot Gezin
Vragen en antwoorden
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

90. Spraak-taalprobleem

Ik heb vijf kinderen, vier meisjes van 10, 8, 5 en bijna 2, en een jongen van 4. Mijn dochter van vijf heeft een spraak-taalprobleem waardoor zij op een school voor kinderen met spraak-taalproblemen zit. Mijn zoontje heeft het zelfde probleem als zijn zusje, inmiddels is hij ook aangemeld bij het audiologisch centrum. Ik kan heel weinig info vinden over kinderen met spraak-taalproblemen. Wie heeft er voor mij wat info. Reactie's van andere ouders van kinderen met spraak-taalproblemen zijn welkom.

Mandy

Reactie voor op de website?

90.1. Sites over spraak-taal-reken problemen

Op het web kun je kijken bij:

Reactie voor op de website?

90.2. Woordvindingsprobleem

Mijn zoontje van bijna 9 jaar heeft een ernstig spraak/taalprobleem. Hij kan vaak niet op de woorden komen en via een omweg probeert hij het duidelijk te maken. De logopedie van de MLK school waar hij op zit, heeft nu voorgesteld om het met gebaren te proberen. Wie heeft hier ervaring mee? De school heeft gesuggereerd dat hij misschien naar een andere school moet (ZMLK school). Maar dat komt bij ons niet aan de orde. Tevens volgen wij de BSM Therapie in combinatie met een osteopaat. Goed resultaat.

Jennita

Reactie voor op de website?

90.3. Mijn kind leest radend

Mijn dochter van bijna 9 jaar leest sedert haar eerste leerjaar heel slecht. In het begin las ze in synoniemen en haar ritme is niet zo best, nu begint ze meer en meer radend te lezen zodanig dat we haar ritme niet kunnen opdrijven en dat ze ook niet altijd begrijpt wat ze leest. Ze gaat reeds voor haar derde jaar naar de logopedie, maar voor mijzelf zou ik stoppen, want veel verbetering zie ik er niet zo in. Als mama is dat heel vermoeiend en ik zou er iets willen aandoen voor haar te kunnen helpen, want ik maak er mij soms heel druk in. Je kan haar met niets straffen, want haar reactie is haar schouders ophalen. Kan mij hier iemand bij helpen?

Brigitta

Reactie voor op de website?

90.4. Herkenbaar

Hoi Brigitta,

Ook ik heb 3 jaar lang mijn zoon van 10 geholpen met lezen, eerst zonder begeleiding van school, later met huiswerk. Vorig jaar werd ik uiteindelijk door zijn juf gevraagd om op gesprek te komen bij haar en de remedial-teacher. Het hoge woord kwam eruit, na 3 jaar lang klungelen, bijles ect. waren ze tot de conclusie gekomen dat zijn manier van lezen zeer veel deed denken aan dyslectie en dat ze hem nu op een andere manier wilden gaan begeleiden.

Hij doet nu een jaartje extra over groep 6 en krijgt wel moeilijker rekenwerk ect., daar is hij beregoed in. Hij heeft nu veel minder hoofdpijn, het lezen is nog steeds vreselijk, maar het frustreert me nu niet meer om daarnaar te luisteren.

Hij heeft nu huiswerk waarbij hij vaak woorden die uit meerdere lettergrepen bestaan moet kleuren, 2 kleurtjes en dan iedere letergreep een andere kleur. Dat werkt goed, want deze kinderen werken heel erg op hun geheugen, daardoor lezen ze ook radend, ze denken het te herkennen.

Ik hoop maar dat hij straks bij de testen van de schoolbegeleidingsdienst inderdaad dyslectie als stempel krijgt, dan kan hij met extra tijd straks makkelijker het middelbaar onderwijs doen.

succes, groetjes, Madeleine

Reactie voor op de website?

90.5. Spraak-taal problemen

Reactie op Spraak-taalprobleem van Mandy.

Wij hebben 5 kinderen, waar van 4 spraak-taal problemen hebben. 3 kinderen zaten op speciaal onderwijs, 1 kind zit weer op regulier onderwijs. De kids zaten/zitten ook op een school voor spraak-taal problemen. We hebben hele goede ervaringen met die school. Maar hebben wel geleerd, dat je er zo snel mogelijk bij moet zijn. Wil je je kind zo goed mogelijk helpen.

Mandy mag best contact met mij op nemen, ik wil best meer informatie geven. En er over praten, kan altijd.

Groetje
Fanny

Reactie voor op de website?

90.6. De niet-verbale leerstoornis

Wat zijn de toekomstperspectieven van een kind met een niet-verbale leerstoornis? (in de veronderstelling dat het normaal tot goed begaafd). Heeft iemand degelijke informatie over dit syndroom? Hoe pak je zo'n kind aan?

Igna

Reactie voor op de website?

90.7. Ervaring met spraak- taal probleem

Ik ben een moeder van drie kinderen, waarvan er één een spraak-taal achterstand heeft, eigenlijk kan ik beter zeggen had want het gaat nu erg goed. Hij is nu zeven en zit al voor het vierde jaar op een speciale school voor zijn probleem.

Ik merkte al snel dat hij niet ging praten, maar voordat ik serieus genomen werd door dokter en consultatiebreau waren we alweer een poosje verder. Ze hebben nooit kunnen ontdekken waarom niet gewoon ging praten en ook niet waarom het nu zo goed gaat. Informatie over dit probleem is inderdaad moeilijk te vinden, veel succes verder.

Inmiddels is mijn zoon aangemeld om te onderzoeken of hij naar het regulier onderwijs kan.

groetjes Patricia

Reactie voor op de website?

90.8. Davis methode/dyslexie therapie

Ik lees vaak een aanbeveling voor de Davis methode ivm dyslexie, wie heeft ervaring met de methode, en de werkwijze ? Is het ook bruikbaar ivm rekenproblemen ?

Fam. H

De gave van dyslexie
De gave van dyslexie
Ronald D. Davis

Het Platform Dyslexie Nederland geeft een goede informatiepagina over Dyslexie en Davis Counseling

Reactie voor op de website?

90.9. Laat praten

Hallo,

Kan iemand mij ook vertellen wat laat praten inhoudt? Onze één na jongste begint nu pas woordjes te zeggen en is net 2 geworden in mei. Hij krijgt wel binnenkort buisjes, maar ik twijfel of het werkelijk daar aan ligt. 'Papa' komt er duidelijk uit, 'mama' zegt hij nog helemaal niet. 'Uit' is ook een woort dat hij nu door heeft en vanmorgen had ik het idee dat hij ook 'sok' zei. Maar dat is volgens mij veel te weinig. Naar mijn idee moet hij toch al 2-woord zinnetjes kunnen zeggen. Heeft hier iemand ervaring mee, ik ben erg nieuwsgierig.

groetjes Judith

Reactie voor op de website?

90.10. Het dyslexieweb

Het dyslexieweb is de homepage over dyslexie gemaakt door en voor mensen met dyslexie! Op deze pagina vind je veel informatie over dyslexie.

Reactie voor op de website?

90.11. Het praten komt wel, maar hulp soms nodig

Ik heb 4 kinderen in de leeftijd van 7, 4, 2 en 5 mnd. Ook mijn zoontje (tweede in gezin) was ruim 2 voor hij ging praten. En ook het consultatiebureau zei steeds "ach, het komt wel". Zelf dacht ik dat overigens ook steeds. Het ging wel steeds beter, maar toen hij 4 werd en naar de basisschool ging, bleek het voor juf toch problematisch. Hij volgt nu bijna een jaar lang logopedie, waarvan de laatste 3 maanden twee keer in de week en het gaat al beter. Het is gebleken dat hij een acherstand heeft van ruim 1 jaar, vooral articulatie en zinsbouw. Gelukkig werkt de school mee. Zij hebben geadviseerd hem aan te melden bij het ACC. Daar is hij getest en krijgt nu 4 uur ambulante begeleiding op school (mede door zijn hoge intelligentie wordt hij niet geplaatst op een speciale school). Als mensen hem nu horen praten of een aantal maanden terug horen ze duidelijk verbeting. Met hem zal het dus wel goed komen, denk ik.

Ook zijn jonger broertje is pas na zijn 2de verjaardag gaan praten. Maar door ervaring wijs geworden, laat ik hem binnenkort (net voor 3de verjaardag) toch vast testen door de logopedist.

De oudste daarentegen, een meisje, heeft nooit problemen met praten gehad. Daarom zijn wij als gezin ook zo benieuwd wat onze jongste gaat doen, dat is immers ook een meisje.

Mijn advies is alleen wel - het praten komt wel, maar er is toch meer hulp bij nodig. Ik raad je ook aan eens bij een logopedist te raden te gaan. Succes!

Reactie voor op de website?

90.12. Ook een kindje dat nog niet praat

Onze dochter van net 2 praat ook nog niet. Ze heeft net buisjes en nu moeten we wachten of dat helpt. Zijn jullie ook al bij het audiologisch centrum geweest? Graag een reactie terug.

Groetjes Sandra

Reactie voor op de website?

90.13. Informatie spraak-taalmoeilijkheden

Wat voor informatie zoek je precies. ook onze zoon zit op speciaal onderwijs voor spraak-taalmoeilijkheden. Krijg veel informatie via info-avonden en logopediste en de ouderbegeleidster.

Sandra

Reactie voor op de website?

90.14. Belangengroep spraak-taalmoeilijkheden

De FOSS (Nederlandse federatie van ouders van slechthorende kinderen en van kinderen met spraak-taalmoeilijkheden) is een landelijke ouderorganisatie, een bundeling van oudergroepen, al of niet verbonden aan scholen voor slechthorende kinderen en/of kinderen met spraak-taalmoeilijkheden. Er zijn ongeveer 35 van deze scholen voor Speciaal Onderwijs.

Reactie voor op de website?

90.15. reactie op laat praten/judith

Hoi Judith,

Onze jongste begon ook zo laat met praten. Omdat wij niet de indruk hadden, dat zij slecht hoorde, ondernamen wij geen actie. Ze begon te praten en er zaten vorderingen in. Toen ze bijna 3 was, moesten we met 2 andere kinderen op controle bij de kno-arts (we hebben 4 kinderen, waarvan alleen de jongste dus nog geen buisjes had). Ik heb Evy toen maar meegenomen en ze kreeg al snel buisjes.

Het praten ging toen ineens met sprongen vooruit. Wij hebben nooit in de gaten gehad, dat ze zo weinig hoorde. Sven onze op één na jongste, had op school (groep 2) een lichte taalachterstand. Vanaf groep 1 kregen we regelmatig te horen dat Sven geen verhalen kon vertellen (wij dachten dat het door zijn enthousiasme kwam en dat hij te chaotisch was in het vertellen). Toen ik hem eens goed ging observeren, leek het wel of hij me niet altijd hoorde. Navraag gedaan op school, maar nee hoor; ze hadden niet de indruk dat Sven slecht hoorde. Toch naar de kno-arts en wat bleek; hij hoorde bijna niks.

Gelukkig heeft hij de achterstand toen binnen een half jaar zonder extra hulp ingelopen. Maar voor mij blijft het een extra aandachtspunt, want gebleken is, dat slecht horen een hele grote invloed heeft op de ontwikkeling van de spraak. En het krijgen van buisjes is maar een kleine ingreep die voor de kinderen niet echt belastend is. Althans onze kinderen vonden het niet echt eng en hebben er ook geen trauma's aan overgehouden.

Succes met je zoontje!
groetjes, Corien

Reactie voor op de website?

90.16. Laat haar testen

Hallo,

Ik heb een praktijk voor Remedial Teaching op het gebied van lezen en spellen. Wat uw dochter laat zien, komt vaker voor. Een gespecialiseerde RT-er kan er door onderzoek precies achterkomen wat de achterliggende oorzaken zijn van het leesprobleem van uw dochter en aan de hand daarvan een goed plan opstellen om haar te helpen. Ook kan hij/zij vertellen hoe u thuis met het probleem om zou moeten gaan.

Voor achtergrond informatie over leesproblemen kunt u kijken op www.obalo.nl en www.pravoo.com. RT-ers kunt u vinden via www.lbrt.nl. Succes!

E.R.

Reactie voor op de website?

90.17. Discalculie

Ik zoek contact met ouders die ook een kind hebben met discalculie, of er op een andere manier ervaring mee hebben. Bij onze dochter van 7 is pas discalculie vast komen te staan.

Reactie voor op de website?

90.18. Laat met praten

Ik ben moeder van 4 kinderen. De oudste heeft een spraak- en taalachterstand. Ikzelf had dit pas laat door. Kai was gewoon geen prater (nog steeds niet) en ik als moeder had aan 1 woord genoeg. Kai is geboren met een dubbele erbse parese (een lichamelijk handicap aan beide armen). Hierdoor ging alle aandacht naar zijn armen en is er een verdrukking gekomen in een ander aspect van zijn ontwikkeling (zijn taal dus). Jongens blijken hier gevoeliger voor te zijn.

Kai heeft nu 1 jaar logopedie en gaat met sprongen vooruit! Hij heeft wel moeite met vriendjes maken op school door zijn taalachterstand en hij doet dit jaar groep 1 over. De logopedist zegt dat Kai op zijn hoogst nog 1 jaar logopedie nodig heeft.

Nu heeft onze tweede absoluut nergens last van (integendeel)! Amber is 4 en vertelt je onder de stoel in. Jade van 2,5 echter heeft ook wat taal problemen. Ze vertelt soms goed en soms bazelt ze maar wat. Ze is nog niet getest, maar het groen kruis houd haar al in de gaten.

Ik vind 2,5 persoonlijk wat vroeg om al te beginnen met logopedie, want onze baby van 9 mnd praat ook nog niet goed. Zal ik die ook maar alvast gaan inschrijven!? Ik kijk wel hoe Jade het rond haar 3e doet en dan zie ik wel verder.

Bianca

Reactie voor op de website?

90.19. Spraakproblemen

Wij hebben 4 jongens van 9, bijna 8 ,5 en 1 jaar. De middelste 2 hebben spraakproblemen. Die van 8 jaar zit op speciaal onderwijs, leert gewoon op zijn eigen niveau, maar heeft daarbij heel veel extra logepedie nodig. En dat gaat heel erg goed. Hij gaat ook langzaam vooruit. En die van 5 jaar gaat nu per 1-12 ambulante begeleiding krijgen, 4 uur extra per week op de gewone basisschool, en daarbij nog ook logopedie. We hebben er goede hoop bij.

Silvia

Reactie voor op de website?

90.20. Ondersteuning bij dyslexie

Bij www.kempermancoaching.nl een praktische aanpak met blijvend resultaat van dyslexie en andere leerproblemen. Ook ADHD. Korte trajecten, max. 2 x 1 uur. Informatieavond: donderdag 8 januari in Otterlo, Dorpshuis de Aanloop van 19.30- 21.00 uur. Aanmelding via de site of telefonisch :0318- 595950.

Reactie voor op de website?

90.21. Verband tussen gesloten fontanel en praten

Ik had graag geweten of het waar is dat kinderen plots beter gaan praten nadat de fontanel dicht is? De ene zegt dat het waar is de andere zegt van niet.....

Ann

Reactie voor op de website?

90.22. Kind met spraak en taal probleem

Hallo,

Onze zoon is nu 4 jaar. Hij begon zeer laat met praten en had vaak erge driftbuien. Op het kinderdagverblijf is door een orthopedagoog naar hem gekeken en waarschijnlijk kwamen zijn driftbuien door en niet kunnen uiten door praten en dat anderen hem daardoor niet begrepen. Hij is doorverwezen naar audiologisch centrum waar hij eerst getest werd op zijn gehoor. Dat was oke.

Nu gaan we naar de logopedie en het gaat al een stuk beter met praten en communiceren met anderen. De kans is groot dat hij dyslecties is. Waar we nu nog weinig mee kunnen doen. Wel werken ze hieraan bij de logopedie.

Ilona

Reactie voor op de website?

90.23. Deze vraag heb ik ook

Hallo,

Ik ben heel benieuwd of u al reacties gekregen hebt, want ik heb eigenlijk dezelfde vraag als u. Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met de Davis methode, dit omdat wij overwegen met onze zoon naar een Davis counselor te gaan. Ik hoor graag van u

Groeten;

Reactie voor op de website?

90.24. Reactie op discalculie

Hallo,

vandaag werd bij onze dochter van 6 na heel wat onderzoeken ook discalculie vastgesteld. Ik ben ook op zoek naar hulp van ouders of van mensen met ervaring. Laat u me iets weten?

Reactie voor op de website?

90.25. Reactie op info taal-spraakproblemen bij kinderen

Ook ik heb een zoontje van 5 die inmiddels getest is bij het audiologisch centrum: scoort op taal-spraak ontwikkeling onvoldoende. Hij heeft inmiddels logopedie, iets wat hij erg leuk vindt en ook wel helpt, alleen vroeg ik me af of iemand dit herkent: mijn zoontje heeft best wel contact met zijn klasgenootjes, maar speelt ook heel erg graag alleen (wil alles wat hij doet goed doen: puzzelen en strijkkraaltjes van een voorbeeld nadoen en gameboyen en playstationnen zijn zijn favorieten en doet hij beter dan zijn broer van 7). Hij snapt alleen vaak niet wat ik bedoel en ik moet alles eindeloos herhalen, hij is een erge dromer en hangt zeer aan mij. Op school is hij inmiddels aangemeld voor remedial teaching voor het volgend schooljaar, maar ik heb het idee dat er meer aan de hand is dan alleen maar taal-spraak achterstand (noem het een soort van moedergevoel). Hij is op advies van het audiol. centrum gezien door een kinderneuroloog en volgens haar was er in ieder geval niets mis in zijn hoofd (heeft hersenfilmpje gehad).

Ik ben steeds op zoek naar herkenning en erkenning van hetgeen hij heeft, echter nog niet gevonden. Aan het audiologisch centrum heb ik helaas niet zoveel gehad: ze constateren het e.e.a. en verder moesten we dus naar de kinderneuroloog en vooral met logopedie verder gaan. M.a.w. een hele hoop geld kwijt aan testen, maar we weten nog steeds niet wat we nu moeten doen of dat hij iets heeft waar een benaming bij hoort.

Sorry voor dit lange verhaal, maar wellicht herkent iemand dit verhaal, of heeft iemand tips, wil iemand reageren, dan graag.

Groeten van Birgitte

Reactie voor op de website?

90.26. Is er ook info voor mij?

Mijn jongste wordt 15 Juni 3 en hij praat enkele woorden. Nu is het een feit dat hij kan praten en niet doof of slechthorend is. Hij begrijpt alles ik hoef hem ook niet alles uit te leggen. Timo zit op een medisch kinder dagverblijf en om eerlijk te zijn zit er nu nog geen schot in de zaak. Hij gaat neurologisch onderzocht worden om nu maar dingen uittesluiten, er komt ook een taaldeskundige die in een team in het Vu zit om hem te observeren.

Hij geeft duidelijk aan dat hij ook geen gebaren wil leren, omdat hij toch alles begrijpt wat je zegt. Hij denkt er niet bij na dat als hij ouder is en in het slechtste geval niet zou gaan praten, dat die gebaren dan wel een uitkomst bieden voor als hij aan andere iets duidelijk wil gaan maken. Deze gedachte is dan ook wat vergezocht voor een 3 jarige maar hoe krijg ik hem er aan dat het voor hem een voordeel kan zijn?

Zoals zovelen heb ik ook geen of nauwlijks info kunnen vinden. Hebben jullie misschien wat info?

Reactie voor op de website?

90.27. Laat praten

Toen ons zoontje 1 1/2 jaar oud was zijn er buisjes geplaatst. 2 maanden erna is hij gaan praten. Voorheen leek het of niets aankwam. De arts vertelde ons dat je je moet voorstellen dat het kind hetzelfde hoort, als je zelf je vingers zacht op je oren druk. (Hoor je alleen de hoge klanken) Zijn stemming is ook veranderd. Hij is nu een heel vrolijk mannetje. Voorheen wisselde dit sterk.

Reactie voor op de website?

90.28. Misschien dysphatische ontwikkeling

Onze oudste zoon heeft ook problemen met spraak en taal. Na jaren van zoeken en onderzoeken blijkt hij dyphatisch (dyfatisch) te zijn. Ik herken in veel van de bovenstaande verhalen en vragen, hetzelfde beeld wat dysphasie geeft. Misschien helpt dit jullie op weg. Er is veel over te vinden op internet. Even zoeken via bijv. Google.

succes, Charissa

Reactie voor op de website?

90.29. Speciaal onderwijs

Hallo,

Mijn zoontje Angelo van 4 jaar heeft een taal en spraakprobleem, hij wordt aanstaande vrijdag bij het audiologisch centrum verwacht. Hij moet waarschijnlijk naar speciaal onderwijs.

Nu zit ik al telkens op internet te surfen en kwam erachter dat er zeer weinig te vinden is! Wat betreft scholen dan, ik zou zo graag wat scholen willen bekijken! Maar heb geen idee waar ik moet zoeken! Wie wil mij helpen?

Groetjes Lavinia.

Reactie voor op de website?

90.30. Speciaal onderwijs

Hoi, mijn dochterje heeft hetzelfde probleem. Waar woon je, kan ik misschien helpen? De gemeente waar je woont weer waar zulke scholen te vinden zijn. Kijk eens naar zmlk mlk vso onderwijs op Google.

gr Antionette

Reactie voor op de website?

90.31. Spraaktaalonderwijs

Onze bijna 6 jarige zoon zit sinds hij 4 werd, al ruim anderhalf jaar, op een spraaktaalschool! Ze noemen dit ook wel een esm (ernstige spraaktaalmoeilijkheden) of een cluster 2 school. Echt een geweldige aanrader!

Zoek eens op esm of via-taal. Bijv. rond Utrecht zitten al 5 van dit soort scholen. Wij wonen in Twente en hier is er maar 1 in de buurt. De kinderen komen best van ver. Maar, en dat hoor je vooral van ouders met kinderen die al op een gewone basisschool hebben gezeten, het is het echt waard.

Bij het audiologisch centrum kunnen ze je de adressen in je buurt ook geven trouwens, gewoon even bellen en vragen!

Mail rustig als je vragen hebt, gr.

Ps. onze zoon moet waarschijnlijk na dit schooljaar naar de basisschool hier "om de hoek" zo goed is hij vooruit gegaan op spraaktaalgebied.

Reactie voor op de website?

90.32. Info eindwerk

Hallo,

Ik ben Jolien en ik zit in het 6e jaar van het secundair onderwijs. Dit jaar moet ik een eindwerk maken en ik heb het onderwerk dyscalculie gekozen. Het zou zeer leuk zijn als ik een beetje informatie zou kunnen krijgen van mensen die in deze situatie zitten (kind met dyscalculie of zelf dyscalculie of eventueel iemand die werkt met mensen die aan dyscalculie lijden).

Ik hoop dat ik een boodschap terug krijg. Maar alvast bedankt.

Reactie voor op de website?

90.33. Adres BSM de Jong-methode

Ik zelf ben vroeger naar mevrouw de Jong geweest. De oefeningen hebben resultaat gehad. Ik kon wel goed leren, maar op school ging het niet altijd goed. Ik studeer nu Nederlands aan de Universiteit. Mevrouw de Jong was heel aardig en wist mijn vertrouwen te winnen. Ik raad het ook zeker aan.

Op de volgende internetsite heb ik een drie adressen in Drenthe gevonden: www.brainstimulatingmethod.com/contact.htm.

Succes ermee! Marije

Reactie voor op de website?

90.34. Eigen ervaring

Hallo Marije

Onze zonen hebben met sukses 18 jaar geleden de B.S.M.de Jong gevolgd. De oudste zoon had grote problemen en zonder medewerking van de school toch doorgezet. In die tijd was het nog heel erg onbekend. Zij hebben er ook niets mee gedaan. Maar onze zoon is verder zonder verdere begeleiding van andere therapieën zoals schoolbegeleidingsdienst, de school goed afgemaakt en verder gegaan.

Ze verklaarden ons voor niet goed. Hij kon in groep 3 na de tweede keer nog niet echt lezen en raadde maar wat. Na een maand kwam er al verandering. En we zijn dan ook heel erg blij dat we deze therapie met onze zonen hebben gevolgd want ze zijn met goede deploma's goed terecht gekomen.

Groetjes Anna

Reactie voor op de website?

90.35. Hij wil nog niet praten

Hallo Sandra

Ik heb ook een zoontje dat in juli 2 geworden ìs en hij zegt ook nog niets. Af en toe papa of mama maar nog niet eens ja of nee zeggen of knikken. Iets aanwijzen met zijn vinger doet hij ook nog niet. Het is wel wat lastig. Wij krijgen straks hulp voor de achterstand die hij heeft via stichting MEE. Ook hij is bij het audiologisch centrum geweest en daar werd een gehele achterstand van een jaar geconstateerd.

Yvonne

Reactie voor op de website?

90.36. Taalprobleem

Hallo

Ik heb een meisje van bijna 4 die nog steeds niet praat, we hebben alle onderzoeken gehad E.E.G en M.R.I scan. Ze heeft buisjes gekregen omdat ze bang waren dat ze niet kon horen.

We hebben wel te horen gekregen dat ze epeleptie heeft, maar daar merken we verder niks van dus weten we eigelijk nog niets niemand die het begrijpt waar het vandaan komt maak me echt zorgen hoor .

Nu zijn we een school voor haar aan het zoeken. Zit echt met handen in het haar: moet ze speciaal onderwijs of gewone school met begeleiding? Ik weet het echt niet! Waar doe je goed aan? Wie heeft ook deze ervaring vind fijn om andere reakties te horen.

Ineke

Reactie voor op de website?

90.37. Discalculie

Ik wil reageren op de vraag van Linda (58.18) waarin zij vertelt dat bij haar dochter van 7 discalculie is vastgesteld. Hoe wordt dit vastgesteld? Zijn er instanties die de testen afnemen? Wie bepaalt of je kind discalculie heeft.

groetjes Moniek

Reactie voor op de website?

90.38. Spraaktaalschool

Re; 58.38 taalprobleem

Hoi Ineke,

Wij hebben een zoon op een spraaktaalschool = esm (ernstig spraaktaalmoeilijkheden) = cluster 2 school. Als je dochter van bijna 4 niet praat, dan kan zij ook naar zo'n school!

Misschien moet je je afvragen wat een niet pratend kind op een basisschool moet waar de hele dag van haar wordt verwacht dat zij kan praten? Ze zal de bezienswaardigheid van de klas en de school zijn, zal zich anders voelen en zal door de andere kinderen moeilijker geaccepteerd worden dan "gewone" kinderen. Kinderen zijn nl. super hard! Jij praat niet tegen mij, dan praat ik ook niet tegen jou.

Kinderen leren op een spraaktaalschool dezelfde dingen als op de basisschool "om de hoek". Maar ze krijgen er zo ontzettend veel meer... Maximaal 12 kinderen in de klas, leerkracht + klasse-assistent erbij, extra leerkracht voor gym, logopedie op school, logopedie in de klas, iedereen praat slecht of niet. En wat vooral belangrijk is: Dat ze bij "hetzelfde soort"in de klas komt, dan voelt ze zich gewoon en fijn.

Nog een heel belangrijk feit om te weten; Ouders geven hun kind op voor zo'n school en ouders kunnen een kind er ook zo weer afhalen! De gewone basisschool MOET zo'n kind daarna gewoon aannemen en mag zo'n kind dus NIET weigeren omdat het op een spraaktaalschool heeft gezeten!

Ouders hebben dus echt de keuze;
- met een rugzak naar een gewone basisschool
- naar een spraaktaalschool

Onze zoon zit er nu bijna 2 jaar en als hij zo goed vooruit blijft gaan als hij nu gaat dan gaat hij volgend jaar naar de basisschool "om de hoek".

Van 7 woordjes (mama, papa, die, daa, pehpeh, NEE, ja) toen hij 4 was, naar een bijna 6 jarige kletskous! Wel nog met verkeerde zinsbouw en moeite met bepaalde klanken. Maar HIJ PRAAT.

Vraag gerust meer. Groeten,

Reactie voor op de website?

90.39. Reactie op taal- / spraakproblemen

Beste Brigitte en anderen,

Ook mijn zoontje, nu 6 jaar, heeft al een hele tijd een achterstand in zijn spraak. Hiervoor heeft hij ruim een jaar logopedie gehad, resultaat minimaal. Hij loopt nu bij een ortopedagoog en deze heeft mij erop gewezen dat het in zijn geval dysfasie zou kunnen zijn. De eigenschappen zoals jij beschrijft van jouw zoontje bijv. goed kunnen puzzelen, strijkkralen, gameboyen ed. komt precies overeen met mijn zoon. Ook het moeilijk omgaan met andere kinderen.

Ik kan je aanraden het volgende boekje te lezen: Omgaan met een dysfatisch kind, geschreven door: Riet Grauwels & Gerdi de Nooij.

Voor mij was dit een openbaring en opluchting. Mijn zoon is niet dom, maar heeft een beperking vanwege een taalstoornis. Lees het en ik ben erg benieuwd naar je reactie.

groeten en veel sterkte, Cyrille

Reactie voor op de website?

90.40. Laat praten

Hallo Judith. Mijn zoontje is nu twee, en heeft sinds zijn geboorte kleine problemen gehad, en hebben ze ook voor logopedie gekozen. Achteraf maar goed ook. Vandaag kreeg ik te horen dat hij een spraakachterstand heeft van dik een half jaar (heeft sinds 9mnd logopedie). En ook hij zegt maar enkele woordjes, zoals: pappa en mamma, sok, eten en nog enkele woordjes meer, zo ongeveer(met geluiden erbij 30.) Er is ook geadviseerd om hem nu toch naar crêche te laten gaan voor te motiveren. Hij heeft twee broers waarvan hij ook kan leren, maar op de een of andere manier heeft hij moeite met opnemen van woordjes. Als over 6mnd geen vooruitgang is geboekt, dan gaan ze verder onderzoeken doen, en denken ze aan een crêche voor kinderen met spraak- en taalproblemen.

Maargoed in een half jaar kunnnen ze veel leren. Dus in jouw geval zou ik zeker een logopediste raadplegen en haar eens te laten adviseren, heel veel groetjes en ik hoop dat je er iets aan gehad hebt. Esther

Reactie voor op de website?

90.41. Birgitte

Lieve Birgitte,

Ik heb een zoontje van 4 en herken een heleboel in wat je zegt. Duncan heeft een maand geleden een gehoortestje bij het audiologisch centrum gehad, waaruit bleek dat alles in orde was. Hij heeft echter al zo'n dik jaar logopedie met een hele stroeve vooruitgang, bijna niet, hij praat onduidelijk, onvloeiend en je merkt dat hij hier heel onzeker over is, omdat hij (nu we er zo intensief mee bezig zijn) ook nog begint te stotteren.

In februari wordt hij verder onderzocht bij het a.c., ik heb net als jij het idee diep van binnen dat er meer aan de hand is. Hij is wel heel pienter is al met letters en kan al een flink eind tellen (geeft aan dat hij hier aan toe is). Speelt heel graag met constructiematerialen en op de pc, terwijl hij teken weer niks vindt en heel snel de neiging heeft om te zeggen "kan ik niet".

Hij speelt graag alleen en is bijna overdreven knuffelig en zoenerig naar andere kinderen toe (die dit niet altijd waarderen, begrijpelijk natuurlijk), waardoor je vaak van die situaties krijgt dat hij een makkelijk pestdoelwit wordt. Tot overmaat van ramp kan hij zich niet goed uiten en raakt dan gefrustreerd en duwt, trekt of bijt zelfs.

Hoop dat je wat erkenning in mijn verhaal vindt, want ik begrijp als geen ander hoe erg je met je handen in je haar zult zitten, dat heb ik namelijk ook. Ik weet me geen raad en voel me onbegrepen en wordt gek van zorgen.

succes liefs Chantall

Reactie voor op de website?

90.42. Woordvindingsprobleem

Hallo, ik heb een zoontje van 7 met ernstige woordvindingsproblemen, en een spraakstoornis met dyspraktische kenmerken. Zit daarvoor ook op een speciale school voor spraak/taalproblemen, ikzelf ben op zoek naar ouders of kinderen die dit herkennen. Ben zo benieuwd hoe dit in de toekomst gaat, hoe zijn toekomst eruit ziet in een wereld die hem vaak niet begrijpt.

groetjes Marleen

Reactie voor op de website?

90.43. Mijn zoontje van 2 jaar en 4 maanden praat niet

Hallo allemaal,

Volgens de mensen om mij heen, had mijn zoontje allang moeten praten. Hij zegt sinds kort mamma. Alhoewel ik niet helemaal het idee heb dat hij mij persoonlijk bedoelt, zegt hij het wel. Alleen noemt hij iedereen zo, en "auw" en "ja" zegt hij, maar ook niet altijd in de logische volgorde, zeg maar. Nu hebben ze me verteld dat ik boekjes met hem moet lezen en plaatjes moet herhalen, maar hij luistert eigenlijk helemaal niet naar wat je zegt. Hij is eerder onder de indruk van het boekje zelf. Zijn muziekmobile neuriet hij probleemloos na. Evenals liedjes.. En wanneer de radio of de tv aan staat, beweegt hij zich feilloos op alle maten van de op dat moment betreffende muziek. Hij heeft een buitengewoon ritme gevoel.

Als ik vraag waar zijn ogen zitten, dan wijst hij ze aan. Maar als ik vervolgens vraag waar zijn oren ect. zitten, reageert hij niet, ja als ik het bij mezelf voor doe. Dit verbetert nog niet echt, hoe vaak je het ook herhaalt. Daarentegen, als ik hem iets vraag, dan begrijpt hij me weer wel. Zoals "raap het alsjeblieft eens op" of "leg dat alsjeblieft eens terug", etc..

Nu hebben ze me een soort limiet gesteld vanuit het consultatiebureau die inhoudt dat hij over 2 maanden naar de logopedist word doorverwezen. Wat ik uiterraard ook zal doen. Maar ik zit erover te denken om hem ook in het ziekenhuis te laten testen op zijn gehoor. Want met voorgaande testen toen hij 1,5 jaar was duurde dat ook wat langer voor ze zijn gehoor goedkeurden. Hoewel ik niet het idee heb dat hij niet of slecht hoort, begin ik nu toch erg onzeker over te worden en te twijfelen. Mede door de mensen om mij heen, en omdat ik er nu heel erg op let.

Van mij hoeft hij nog niet te praten, ik geloof dat dat vanzelf wel komt. Maar van de andere kant wil ik er ook wel op tijd bij zijn, mocht hij toch problemen op wat voor manier dan ook hebben.

Wat kan ik hieraan -of hiermee- doen? Heeft iemand misschien een suggestie of zit in zo'n zelfde situatie? Hopelijk heeft iemand van u een optie voor mij of een adres? Ik woon in Zuid-Holland alleen met mijn zoontje, ik ben zelf 24.

Bvd. Colombiaantje Cruz

Reactie voor op de website?

90.44. re. Colombiaantje

Ik zou me nog niet zoveel zorgen maken hoor. Misschien helpt het als je hem een paar ochtenden naar een peuterspeelzaal brengt, maar logopedie lijkt me een beetje onzin bij zo een kleintje. Ik weet van een kennis die logopediste is dat er veel te veel kinderen te jong naar hun worden verwezen.

Maar vaak gaan kindjes wel praten als ze met andere kindjes gaan spelen. Mijn zoontje is 2 jaar en 8 maanden en praat ook nog niet heel veel. Hij begrijpt wel alles en ik weet zeker dat als hij volgende week naar de speelzaal gaat dat hij heel snel meer woordjes gaat zeggen.

Er wordt hier elke dag voorgelezen, dus hij kent woordjes zat maar is gewoon te lui om ze te gebruiken. Nog 3 andere van mijn kinderen hadden precis hetzelfde en toen ze naar de basisschool gingen konden ze prima praten. Bovendien is het altijd nog tijd zat om eventueel met hem naar logopedie te gaan hoor.

Dus mijn advies laat hem met andere kinderen spelen en daarvan leren.

veel succes groetjes Tanja

Reactie voor op de website?

90.45. Voor Colombiaan Cruz

Hoi,

Ik kom met mijn zoontje regelmatig in het ziekenhuis, en de kinderarts vond dat zijn spraak ook erg laat was. Hij is bijna 2 jaar en kan nog maar een paar woordjes zeggen. Het enige woordje wat bewust is, is het woordje "die" maar verder noemt hij mama nog tegen iedereen.

Mijn zoontje heeft vocht achter zijn linkeroortje en de kinderarts wijt daar het slechte praten aan. Deze maand wordt er gekeken of hij een buisje in zijn oortje krijgt en of dat dan gaat helpen. Heb jij dat als eens laten kijken door een arts. Het schijnt dat kinderen door vocht achter het oortje te hebben, laat zijn met praten.

Ook kan je door verwezen worden naar een MKD, dit is een Medisch KinderDagverblijf, hier kunnen ze aan taalstimulatie doen. Je kan zelf natuurlijk ook veel aan taalstimulatie doen, en als ik het zo lees doe jij dat ook, maar ik denk dat ze op een MKD gespecialiseerd zijn in goede taalontwikkeling. Let op, ik zeg niet dat jij het niet goed doet of niet goed kan!! Maar onze kinderarts zei, die mensen hebben er speciaal voor geleerd en die weten nou net iets beter dan de ouders zelf.

Grappig om te lezen dat jouw zoontje ook zo ritmisch is, die van mij dus ook. Hij kan heel goed dansen, trouwens al maanden, en op de maat meeklappen.

Misschien heb je iets aan deze informatie. En nog een tip van deze moeder, LAAT JE NIKS DOOR EEN ANDER AANPRATEN. Nou en dat onze zoontjes wat later met praten zijn, ze zijn daar echt niet ongelukkiger door hoor. Tuurlijk het zal wat makkelijker zijn te communiceren, maar ja dat komt van zelf. Ik zelf ga wel op het advies van de kinderarts in, dus als hij zegt, goh dit is goed om te doen, nou dan denk ik maar, hij heeft het tot nu toe nog steeds bij het rechter eind gehad.

Succes en als je zin hebt, laat dan even weten wat voor stappen jij hebt ondernomen.

groetjes, Nathalie

Reactie voor op de website?

90.46. reactie.27.

beste, mijn zoontje Davino, in augustus word hij 9, had dezelfde symptomen als uw zoontje Timo. Hij begreep alles, hoorde ook goed, maar kon niets ander uitbrengen dan klanken, ja, nee en iets dat mama en papa moest bedoelen. Mijn oudste zoontje heet Armani en door Davino werd dat als ai uitgesproken.

Ik heb vanaf zijn 1.5 naar ziekenhuizen en enkele huisdokters geweest omdat ik aanvoelde dat er iets niet klopte. Maar steeds kreeg ik te horen dat ik hem niet mocht vergelijken met mijn oudste, dat het ene kind niet zo snel als het andere is. Wat ik toen voelde was pure onmacht en woede want ik voelde instinctief aan dat er met Davino meer aan de hand was, maar werd niet verder geholpen. Ik ben blijven verder zoeken voor hulp. Tijdens mijn zoektocht waren er ook nog de frustraties en het verdriet zowel voor mij als Davino, want ik begreep vaak niet wat hij me duidelijk wilde maken en dan werd hij boos en agressief en ik werd ook boos omdat het me pijn deed mijn eigen kind niet te verstaan.

Zijn 1 jaar oudere broertje Armani begreep wel steeds wat Davino bedoelde met zijn keelklanken. Mijn toen 3 jarige kleuter zei me vaak: alee mama versta je dat nu niet en dan zei hij wat Davino wou zeggen. Mijn oudste heeft dus vaak als tolk voor zijn broertje gediend. Ook de familie riep Armani vaak ter hulp. Davino maakte zich altijd duidelijk door iets aan te wijzen. Bijv, als ik vroeg wat wil je drinken wees hij de fles frisdrank aan die hij wou drinken, of als hij dorst had pakte hij gewoon drinken. Hij vond vele manieren om zich duidelijk te maken. Alleen als hij iets wou vertellen of uitleggen lukte hem dat niet. Had hij ruzie met een kind dan sloeg hij want hij kon zich verbaal niet weren, hij kon ook nooit zeggen wat er gebeurd was en vaak maakten anderen daar misbruik van, want dan zeiden ze dat Davino zomaar sloeg, hij kon het toch niet uitleggen.

Toen hij naar school ging hebben ik en mijn man eens aan de achterkant van de school gestaan om te kijken hoe onze kids op de speelplaats speelden. Ik kan je zeggen dat ons hart toen echt brak en de tranen ons in de ogen stonden. Alle kleuters speelden in groepjes, maar Davino zat helemaal op zijn eentje te spelen. De kinderen konden hem niet verstaan en lieten hem links liggen. Een paar maanden later vond ik eindelijk hulp via een sociaal werkster waar ik Davino zijn probleem aan had verteld. 2 weken later stond er een sociale assistent van een school voor dove autistische en spraak, taal gestoorde kinderen voor mijn deur.

Deze man heeft Davino geobserveerd, naar mij geluisterd en mij gezegd: mevr ik ben blij dat u ondanks de dokters hun commentaar verder om hulp bent blijven zoeken, want nu bent u er nog vroeg genoeg bij om uw kind te helpen. Nog geen maand later ging Davino naar die school en hij gaat daar nog steeds. Nu praat hij. En ook al heeft hij nog steeds moeilijkheden met klanken en moet hij steeds nadenken over zijn uitspraak, hij kan zich duidelijk maken. Op mijn vraag of dit ooit volledig goed zal komen, heb ik te horen gekregen dat Davino steeds moeite zal moeten doen om correct te articuleren en dat het steeds heel merkbaar zal zijn wanneer hij boos, moe of verdrietig is.

Gitte

Reactie voor op de website?

90.47. DDA

Zelf volg ik de opleiding. Mijn kinderen zijn dyslecties.

Ik bemerk dat ze het kleien leuk vinden. En het gaat goed met het alfabet. Ook verwerking van hetgeen waar ze zelf mee zitten. Met mijn dochtertje van 5,5 jaar ben ik ook een beetje bezig de lettertjes te kleien. Wat ik gehoord heb van de aanwezige ouders waarvan de kinderen een counseling hebben doorlopen bij een DDA counseler, is dat de kinderen het beginnnen op te pakken en dat het lezen van een boek ook beter gaat. Er was ook een ouder van een kind met discalculie. Ook van haar hoor ik dat het beter gaat met haar dochter. De boeken die R.Davis heeft geschreven zijn voor de meeste mensen herkenbaar met betrekking tot wat hun kinderen doormaken, en de gedragsproblemen die het met zich meebrengt.

Dia Sep

Reactie voor op de website?

90.48. Sociaal-emotionele begeleiding van kinderen met taal-spraakmoeilijkheden

Hallo,

Ik ben studente aan de opleiding Orthopedagogische hulpverlening (4de jaars). Als afronding van mijn studie ben ik bezig aan mijn scriptie met als onderwerp: 'Hoe kunnen kinderen met taal-spraakmoeilijkheden het best begeleid worden op sociaal-emotioneel gebied'. Ik ben benieuwd naar personen die hier ervaringen mee hebben of hier meer over weten. (Momenteel werk ik 2 dagen in de week op een medisch kinderdagverblijf en kom daar veel in aanraking met kinderen met een taal-spraakachterstand. Helaas is daar de visie op de begeleiding op sociaal-emotioneel gebied niet eenduidig, vandaar het onderwerp).

Groet

Reactie voor op de website?

90.49. Verbeteren met praten of juist niet?

Mijn zoontje is net drie geworden en kletst er aardig op los. Ik merk aan hem dat hij met zinnen aan het oefenen is. Nou heeft hij moeite met de S, de F, en de R. Zijn oma vindt het belachelijk dat wij nog niet naar een logopedist met hem zijn gegaan. Daarom verbeteren zij hem, bijvoorbeeld met het woord speen, wat hij uitspreekt als peen. Hij weigert echter de S uit te spreken. Ik ben het om eerlijk te zijn niet zo eens met het verbeteren en van mening dat hij zichzelf zal bijstellen. Ik ben ook bang dat hij gaat stotteren. Heeft iemand hier ervaring mee en goede tips voor ons?

Alvast bedankt. Janine

Reactie voor op de website?

90.50. Spraak

Hoi,

Mijn zoon is 2,5 jaar en heeft een achterstand in zijn spraak van een half jaar. Nou ben ik geïntereseerd in de scholen hiervoor? Is daar ook een aparte site voor?

groetjes Sasja

Reactie voor op de website?

90.51. Discalculie

Heeft U hier informatie over en kan een kind hierop getest worden? Onze dochter zit in groep 7 en heeft ook problemen met rekenen.

Josefien

Reactie voor op de website?

90.52. Discalculie

Hoi, mijn dochtertje is 8 en doet nu groep 3 nog een keer over, maar de problemen met rekenen blijven zich voordoen. Hoe kwam jij erachter dat het discalculie was? ik denk namelijk dat ze dat ook heeft.

groetjes Annette

Reactie voor op de website?

90.53. Dyscalculie

Heel veel info over dyscalculie, PDD-NOS, ADHD enz. kun je vinden op de site www.balansdigitaal.nl. Ik hoop dat jullie hier vinden wat je zoekt.

Jolanda

Reactie voor op de website?

90.54. Het kan heel goed komen

Onze dochter Sanne is nu 10,5 en het gaat prima met haar. Ook zij bleef heel erg achter met praten en we maakten ons erg zorgen. Toen we er eenmaal achter waren dat ze gewoon slecht hoorde en buisjes de oplossing waren ging er een wereld voor haar open. Ze vroeg ons na de operatie direct om niet zo te schreeuwen. Inmiddels loopt ze verbaal zwaar voor. Dus als uw kind nu wel hoort dan is het alleen maar een kwestie van inhalen.

Succes. Anke

Reactie voor op de website?

90.55. Uw dochter

Fijn dat u nu al weet wat er aan de hand is. Onze dochter heeft hetzelfde en gelukkig kwamen wij er ook op tijd achter. Helaas onze school vindt dat we dat gewoon maar moesten accepteren. Wij hebben inmiddels een RT'er waar zij 2x per week naar toe gaat. Onze dochter zit nu in groep 6 en ze loopt prima op nivo mee.

Zorg dat u een verklaring krijgt, dan kan uw kind in de hogere groepen een rekenmachine gebruiken. Wij hebben de afgelopen jaren eindeloos sommen en tafels geautomatiseerd met flitskaarten, hetgeen nog steeds zijn vruchten afwerpt. Iedere vakantie nemen we de kaarten weer mee, want 6 à 7 weken niets doen kan in ons geval niet.

succes. Anke

Reactie voor op de website?

90.56. Reactie voor Birgitte (65.26 kinderen met spraak taal problemen)

Hallo Birgitte,

Het gedrag wat jij van jouw zoontje schetst (vaak niet lijken te begrijpen wat je zegt, 100 keer moeten herhalen, eenzelvig zijn) lijkt erg op dat van mijn zoontje, ook 5 jaar oud. Bij onze zoon bleek uiteindelijk dat hij een autistische stoornis had. Dit kan samen gaan met spraak/taal problemen. Je zou contact op kunnen met het centrum voor autisme in Leiden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Jolanda

Reactie voor op de website?

90.57. Slecht horen, slecht praten, autisme?

Heel herkenbaar, de verhalen over kinderen die te laat of helemaal niet gaan praten. Mijn 2e dochter (nu 17) had dat ook. Met 2 jaar twee woordjes zeggen en wat klanken. Niet begrijpen wat je zegt (wel als je er gebaren bij maakt, wijzen ed.) driftig omdat ze niet begrepen werd. Eerst naar de KNO-arts, want ze was ook vaak verkouden ed. Inderdaad, vocht achter de oren, dus buisjes. Wij verwachtten sterke verbetering, maar na een half jaar waren er pas twee woordjes bij, terwijl we veel voorlazen en op allerlei speelse manieren de taalontwikkeling probeerden te stimuleren.

Met 2,5 jaar doorgestuurd naar de logopedie. Ondanks dagelijks oefenen zat er te weinig schot in. Uit een test bleek dat ze erg intelligent was (dus daar lag het niet aan), maar een spraak/taal stoornis had. Vanwege haar intelligentie hoefde ze niet naar het speciaal onderwijs, maar kreeg ze vanaf de peuterspeelzaal ambulante begeleiding. Ze heeft de taal moeten aanleren, zoals een ander een vreemde taal leert. In groep 4 zat ze op het niveau van haar klasgenootjes en kon de begeleiding gestopt worden.

Heel herkenbaar vond ik het gedrag: aan de ene kant erg in zichzelf gekeerd kunnen zijn, niet zoveel behoefte aan andere mensen, aan de andere kant heel knuffelig en aanhankelijk. Erg muzikaal en erg technisch (bouwen, puzzelen). Wat ook opviel in haar ontwikkeling is dat niet aleen de taal, maar ook ook sociale aspecten moest worden aangeleerd. Soms moest er 'een kwartje vallen', maar als dat dan gevallen was, ging het ook goed. Ze is nu 17, heeft net haar HAVO examen gehaald met een 8 voor wis-, natuur-, scheikunde en muziek. Ze had een VWO advies, maar vanwege de talen is het Havo geworden. Als ze moe is heeft ze nog wel eens woordvindingsproblemen, en soms moet ik haar nog een detail in de sociale omgang uitleggen. Ze heeft zich ontwikkeld tot een schitterende, vrolijke, spontane jonge vrouw.

Mijn advies: als kinderen niet op tijd praten, laat er altijd naar kijken, win advies in. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is voor de taalontwikkeling van je kind. En volg vooral je moederinstinct. Met deze dochter wist ik al met 9 maanden dat ze anders was, hoewel ze met 1 jaar wel door de hoortest kwam.

Henriette

Reactie voor op de website?

90.58. Vraag

Mijn zoon van 4 kan bepaalde letters niet uitspreken. Hij wordt hier vaak om uitgelachen. Hij zegt bv trotodil ipv krokodil en ipv de g zegt hij de v, vb guusje is vuusje. Is dit een probleem? Voor mij niet, maar sommigen lachen hem uit en dat vind ik vervelend. Hij vervangt bij ieder woord de k voor een t en de g voor een v. Hebben jullie hier een antwoord voor?

de bot

Reactie voor op de website?

90.59. Hypernasaliteit

Mijn dochter van ruim 3 heeft ook een spraakstoornis helaas. Ik vind het erg moeilijk en ben er best kapot van. Ze is zo'n wijs meisje en ik zou het echt erg vinden als ze alleen voor d'r spraak naar speciaal onderwijs zou moeten, sorry. Ze kan verder gewoon "meekomen", loopt verder nergens bij achter maar ja artsen zijn er veeeeeel te laat (omdat ze niet naar mij, jonge moeder, hebben willen luisteren) achter gekomen dat er iets niet goed is met haar gehemelte. Ze heeft een onvoldoende sluitend gehemelte en ook heeft ze veel last van oorontstekingen, looporen, vocht achter d'r trommelvlies, enz, enz. En ook haar tong is niet goed, ze kan hem niet opheffen en niet goed uitsteken en dus ook met praten gebruikt ze d'r tong eigenlijk bijna niet. Ze praat erg door haar neus en is dus erg onverstaanbaar.

21 november moet ze voor het eerst naar het nasaliteitencentrum in het wkz. Ik zou ook graag contact willen met ouders van kinderen met spraakproblemen. Mijn dochter word naar alle waarschijnlijk geopereerd aan haar gehemelte. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ilona

Reactie voor op de website?

90.60. Ook bij ons kind

Beste,

Onze dochter nu 11jaar zit in het zesde leerjaar. Sinds vorige week hebben we vernomen dat ze discalculie heeft. Voor ons was er reeds lang een vermoeden dat het niet juist was maar de school heeft altijd ontkend dat er problemen waren. Ze bevindt zich nu halverwege 4e leerjaar. Volgend schooljaar zou ze graag naar het 1e middelbaar gaan. Het is een grote vraag of dit ondanks alle hulp haar zal lukken. Ze werkt veel voor haar rekenen maar boekt geen succes. Wat voor haar soms frustrerend is. Kan iemand titels geven van boeken over discalculie? Bedankt

Ann

Reactie voor op de website?

90.61. Dyscalculie vaststellen, hoe?

Kennelijk kan dyscalculie worden getest en gediagnostiseerd. Wie kan mij vertellen, hoe dat werkt?

W.D. Reitsma

Reactie voor op de website?

90.62. BSM de Jong therapie

Wij hebben zelf goede ervaringen met Anneloes Fokkema uit Assen. Alhoewel het moeilijk is aan te geven, wat de BSM de Jong therapie bijdraagt omdat onze dochter op school ook remedial teaching heeft en bezig is met Ralfi-lezen, vind ik de aanpak van Anneloes serieus, gedegen en betrokken.

Reactie voor op de website?

90.63. Laat met praten

Uw reactie dat u 2.5 jaar te vroeg vindt om een kind door een logopediste te behandelen kan ik niet delen. Juist in deze fase is de ontwikkeling van de taal ontzettend belangrijk. En natuurlijk, bij het ene kind komt de taal toch wel, maar bij het andere kind moet er soms een handje geholpen worden. En als het niet vanzelf gaat dan kun je er beter vroeg mee beginnen, anders krijgt het kind het straks echt moeilijk op de basisschool

een logopediste

Reactie voor op de website?

90.64. Dyscalculie

Onze dochter van negen heeft dyslectie en dyscalculie. Haar grootste probleem is echter het rekenen (dyscalculie). We kwamen er maar niet achter wat er aan de hand was. Haar schoolcijfers gingen in groep 4 in de hele linie achteruit. In eerste instantie zijn we met een externe RT gaan praten en deze bevestigden onze vermoedens dat er meer aan de hand was dan simpelweg het niveau niet aan kunnen. Uiteindelijk zijn we bij Braams & Partners tereht gekomen een bureau die daadwerkelijk bekwaam is in het afnemen van testen en het kunnen afgeven van de benodigde verklaringen voor dyslectie en dyscalculie.

In overleg met school hebben we haar groep 4 over te laten doen. Zij heeft het hier tot op de dag van vandaag erg moeilijk mee. 1 x per week gaat ze nu naar braams en pakken wij beetje voor beetje het reken probleem aan. Ondanks alle gesprekken op school en de contact tussen haar leerkracht en Braams gaat het erg moeizaam. Dit komt met name door haar zelfvertrouwen. Emotioneel en verbaal is ze erg ver en kan dus niet goed omgaan met het feit dat ze niet kan rekenen.

Sinds deze week mag ze een start maken met een rekenmachine. De helft van de opgaven met rekenmachine en de ander helft zelf proberen. We willen zo graag dat zij weer in haar zelf gaat geloven. Ze trekt zich behoorlijk terug. Inmiddels hebben wij daarvoor via de huisarts contact opgenomen met Peter Buijtendijk. Hij heeft een eigen begeleidingsinstituut puur voor kinderen. Hij pakt de emtioneel/sociale problemen van haar aan. Hij laat haar weer geloven in haar zelf en geeft haar dyslexie en dyscalculie een plek in haar leven en laat zien dat dit niet het einde betekent.

We zijn er nog lang niet, de zin aan school is nog niet wat het geweest is. Maar de spannigsmigraine, obstipatie en gordelroos verdwijnen langzaam maar zeker. Hierdoor kon ze een aantal weken voor de kerst niet meer naar school. We zijn in januari weer met frisse moet gestart. Achteraf gezien hadden we haar beter niet kunnen laten zitten. Het gaf haar hoop dat ze het dan beter kon. We wisten wel dat herhaling niet de oplossing zou zijn. Ze moest hoe dan ook een aangepast lesprogramma volgen, in welke groep ze dan ook zou zitten.

Voor haar zelfvertrouwen is dit een foute beslissing geweest. Uiteraard komt dit mede door haar karakter. Het is wel jammer dat er nog zo weinig over dyscalculie op school bekend is hierdoor is het aanbieden van een aangepast programma wel erg moeilijk en zul je als ouder er veel aan moeten doen.

Grace

Reactie voor op de website?

90.65. Vraag discalculie

Mijn vraag is waarom de leerkrachten het niet erkenenen. Ze hebben nu pas gezegd dat ze het waarschijnlijk nooit zal leren. Maar in gr. 5 en 6 is ze heel hard achteruit gehobbeld. De leerkracht van nu zei dat het waarschijnlijk discalculie is. Weten een hoop leerkrachten er dan niks van, of stoppen die het weg en hebben geen zin om het kind te helpen. Ze zei ook dat er niks aan te doen is. Wat moeten wij hier nou mee? Heeft u een oplossing voor ons of is het al te laat om er in groep 7 nog mee te beginnen?

Janet

Reactie voor op de website?

90.66. Advies

Het is vast geen onwil maar eerder onkunde van de leerkrachten. Mijn advies is: ga naar de huisarts voor een verwijzing naar een orthopedagoog. Die kan je verder helpen.

succes Willeke

Reactie voor op de website?

90.67. Reactie

Ik zou graag op 2 dingen reageren:

zoals ik hierboven al eerder las; ook wij hebben een dochtertje met EP (afscheuring van de zenuwen in de hals waardoor haar rechterarmpje niet functioneerde). Na allerlei noodlotscenario's voor ogen te hebben gehad, ging ze vanaf een maand of 7 ineens goed vooruit. Ze werd vrolijker, ging haar armpje toch gebruiken maar bleef stil opvallend rustig en stil. Bij 15 maanden bleek ze slecht te horen, neusamandel verwijderen en buisjes plaatsen moest de oplossing zijn. Niet dus. Omdat ze bijna altijd verkouden was werden we doorgestuurd naar de kinderarts, 3 onderzoeken later wist die het; onze dochter was "gewoon" wat minder begaafd. Daar zou ik als ouder best mee kunnen leven, het is een vrolijke schat en dat is het belangrijkste, maar waarom leek ze wel altijd alles te snappen, puzzelt ze verbazingwekkend goed en tekent ze geweldig?

Peuterspeelzaal leek de uitdaging, dus vanaf 2 twee dagen naar de PSZ. Maar met 2 werd ze ook opnieuw getest bij het audiologisch centrum én in Leiden voor de EP. Advies voor een logopedisch onderzoek, én met spoed. Dit meisje zou weleens ongewenst gedrag kunnen gaan vertonen door het zich niet kunnen uiten. Dus getest: wat blijkt: een taalbegrip dat haar leeftijd ver overstijgt maar een woordgebruik dat past bij een kindje van 15 maanden. Niets zwakbegaafd, ze kan gewoon niet praten!

Ook wij hebben het advies gekregen "een half jaar logopedie en als dat niet werkt naar een speciele peuterspeelzaal" en daar werken we nu hard aan. Iedere week gaan we naar LP, ze vindt het super (net als de fysio die ze ook nog trouw volgt)

Ze lijkt heeeeeel langzaam vooruit te gaan maar ik sta er 100% achter dat we er nu al aan werken. Beter nu al aan de slag dan afwachten met het idee "het komt wel goed en straks jezelf voor je kop slaan omdat je kind stikongelukkig is omdat het zich niet kan uiten. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het niet kan dat het zomaar goed komt maar ik wil er de toekomst van onze meis niet op inzetten.

Super om te zien dat ze, zo klein als ze is, zelf met oplossingen komt; ze heel een hele riedel van zelfontwikkelde gebaren, ze is superblij als wij die snappen en dat het woordje/de actie benoemen met "haar" gebaar erbij. Haar zusje vertaalt inderdaad alles en straks.... komt alles wel goed (hoop ik)

Het tweede: ik ben juf op een VMBO, geef wiskunde en mijn ervaring met dyslexie en vooral dyscalculie is dat er heel veel kan. Kinderen mogen in het VO een rekenmachine gebruiken en met behulp van stappenplannen, veel herhalen en overzichtelijk structureren is bijna alles mogelijk. Leerlingen met dyscaculie halen bij ons gewoon een diploma met wiskunde, Wellicht niet altijd met hoge cijfers maar ik probeer mijn leerlingen altijd voor te houden: als je ergens hard voor werkt mag het best een keertje mis gaan. En als je weet dat iets moeilijk is mag je supertrots zijn met een 6! Ik wens iedereen dan ook vooral heel veel doorzettingsvermogen toe!

Bedankt voor het lezen

Patty

Reactie voor op de website?

90.68. Discalculie

Hallo Grace,

Met open mond heb ik je verhaal gelezen, onze oudste dochter is ook 9. Is 5 weken voor de kerstvakantie thuis geweest: obstipatie. Na de kerstvakantie vol goede moed weer naar school, na 1 morgen weer mis. Nu net weer week thuis geweest migrane. Inderdaad ons kind heeft ook geen enkel zelfvertrouwen meer, negatief zelfbeeld en de leerkracht doet "zo haar best". Naar mijn idee is dit alleen maar meer druk op de ketel zetten.

Nu we gedreigd hebben met een andere school, zijn de gesprekken op gang gekomen en is er met spoed een 2e test aangevraagd waar discalculie waarschijnlijk bevestigd gaat worden. Ze heeft gesprekken met school maatschappelijk werk maar niets heeft op dit moment het resultaat wat wij als ouders graag willen zien: onze vrolijke spontane meid terug.

Iedereen roept maar over discalculie is nog zo weinig bekend. Alle advies is welkom!

Tineke

Reactie voor op de website?

90.69. Woordvindingsprobleem

Ik heb 2 kinderen van 9 en 5. Ze hebben alletwee last van woordvindingsproblemen. De oudste heeft dit al 7 jaar, maar het gaat wel steeds beter. Hij zit op speciaal basisonderwijs. De jongste heeft er meer last van. Haar zinsbouw is daarom erg slecht. Ze hebben alletwee logopodie. Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst verder gaat. Is er hiervoor nog een soort therapie?

Lianne

Reactie voor op de website?

90.70. Discalculie in gr.7

Hoi, al jaren had ik in de gaten dat er iets niet klopte bij mijn zoon zijn schoolresultaten. Alles kan hij meer dan prima, behalve rekenen en woordspelling. De school beloofde extra hulp, die er nooit kwam of gebrekkig is, en onlangs heb ik mijn zoon dus zelf maar laten onderzoeken. Inderdaad discalculie, en verm. ook dyslexie.

Ik verwacht van de school niet al te veel, ze hebben ons al die jaren laten tobben (uw zoon is misschien gewoon dom). Wel ga ik er op af natuurlijk, maar mijn grote vraag: hoe kan ik controleren of er voor mijn kind de juiste methode toegepast wordt?

Diana

Reactie voor op de website?

90.71. Kinderen die laat of moeilijk praten

Hallo, Ik ben van huis uit zo gelukkig geweest met een altijd zingende moeder! Behalve dat dat erg gezellig is, leerden wij behalve goed praten ook al heel vroeg goed articuleren. Ook heb ik dit altijd gedaan met mijn eigen zoon. Hoe het precies zit weet ik niet, maar bij zingen gebruik je je stembanden anders dan alleen bij gewoon praten. Onzinliedjes met refreintjes als bv. tralalala en ozewiezewoze ben ik later ook tegengekomen bij verschillende dirigenten van zangkoren. Toen ik er eens naar vroeg, benadrukten deze dirigenten dat zingen vaak kan helpen, ook omdat het 'spontaan'gaat.

Ik weet niet of iemand hier wat aan heeft, misschien een idee om erbij te doen?

veel sterkte! Diana

Reactie voor op de website?

90.72. Dyscalculie

Graag zou ik willen weten waar een kind getest kan worden op dyscalculie en of dit onderzoek door school gedaan worden, en betaald worden, of dat je er zelf achter aan moet en de kosten voor eigen rekening komen. En wat zijn dan de vooruitzichten voor een kind op de basisschool?

Jeannet

Reactie voor op de website?

90.73. Woordvindingingsprobleem

Ik heb een zoontje van 9 met hetzelfde probleem. Hij heeft ook steeds weer herhaling nodig. En hij zit ook op speciaal basisonderwijs. Heeft erger moeilijkheden met lezen, en hij is ook zeer snel afgeleid.

Ik had een vraagje: wat houdt bsm therapie eigenlijk in, en wat doet de osteopaat? En wordt het vergoed door het ziekenfonds?

gr. Lianne

Reactie voor op de website?

90.74. Help, mijn kind loopt vast op school.

Ik zou graag wat ondersteuning willen hebben, onze zoon is 10jaar heeft add en dyslectie. Hij gaat op school steeds meer achteruit. Zijn achterstand is nu 2 jaar. Hij heeft sinds kort een andere meester en naar onze menig gaat dit niet goed komen. Is er een school die dit soort kinderen opneemt. Ons is 2 jaar terug verteld dat hij te goed was voor speciaal onderwijs??

groetjes Marian

Reactie voor op de website?

90.75. Reactie kind loopt vast op school

Ik vind het een beetje vreemd dat de school jullie niet verder helpt. Volgens mij kunnen scholen geld krijgen voor kinderen met leerproblemen, het zogenaamde rugzakje. Kinderen komen tegenwoordig niet zo makkelijk meer op het bijzonder onderwijs. Daarvoor moeten zij getest worden. Vraag de directeur van de school om advies.

Marie

Reactie voor op de website?

90.76. Davis methode is fantastisch!

Via google kwam ik op deze site en ik zag dat u af vroeg of er mensen zijn die ervaring hebben met de davis methode.

Ik ben een meisje met dyslexie van 19 jaar en heb ervaring met de davis methode. Ik vind het fantastisch! Toen ik 14 jaar was scoorde ik echt super slecht op school en ben ik getest op dyslexie, ja ik had dyslexie. Mijn moeder is er toen achter gekomen dat de davis methode bestond en dat die heel dicht bij ons in de buurt werd gegeven. en dat hebben we geprobeerd.

Voordat ik bij de davis counselor was geweest raakte ik geen boek vrijwillig aan. Ik las heel langzaam en volgde niet wat ik las. Na de therapie was ik verslaafd aan die dikke boeken van Harry Potter. Ik had er lol in! Ik denk dat dit al veel zegt..

De davis methode kan ook gebruikt worden voor rekenproblemen. Ik heb het toen zelf nog 1 dag gehad maar had er niet zoveel zin in. Ik was allang blij dat mijn leesproblemen minder waren. Ik ben er toen niet heel ver op door gegaan met rekenen maar als ik daarvoor ook nog 5 dagen naar de counselor toe zou gaan zou ik ook beter kunnen rekenen.

Natuurlijk is mijn probleem niet meteen over en was ik niet helemaal genezen van mijn dyslexie maar ik heb er nu niet meer zoveel last van als voor die therapie..

Ik raad de Davis methode ook zeker aan!

Annemarie

Reactie voor op de website?

90.77. Dysfasie

Even een reactie op Jennita haar zoontje.

Is uw zoontje al eens getest op dysfasie? Dat heeft namelijk ook met een woordvindingsprobleem te maken. Hier is helaas nog veel te weinig over bekend, maar het is zeker de moeite waard om eens kontakt op te nemen met het dysfatisch ontwikkelingscentrum in Amsterdam.

Sterkte, Loes

Reactie voor op de website?

90.78. Davis methode

Ik heb het idee dat mijn dochter discalculie heeft, maar ik heb nog geen testen laten doen. Ben wel geinteresseerd in die Davis methode om er meer over te kunnen lezen. weet iemand waar ik daarover iets kan lezen?

Desiree

Reactie voor op de website?

90.79. dyscalculie

Hoi, Ik heb een tweeling j/j 9 jaar waarvan bij eentje vorige week bekend is geworden dat hij hij waarschijnlijk dyslexie heeft. Mijn andere zoontje zou kunnen lijden aan dyscalculie. Wie weet hoe ik hier achter kan komen en bij welke instelling ze dit kunnen testen.

gr. Miranda

Reactie voor op de website?

90.80. Laat praten

Hallo,

Onze dochter Anouk is in oktober 3 jaar geworden. Sinds een paar weken zegt zij papa. Mama heeft zij voor het eerst gezegd ergens in oktober 2007. Ik herken wat jij zegt. Wij zijn via het consultatiebureau doorverwezen naar MEE. Daar is zij getest. Haar begrip is goed (in ieder geval op haar leeftijdsniveau).

Sinds september 2007 zit zij op Sint Marie, instituut voor jongeren met communicatie problemen (in alle soorten en maten). Ze communiceren daar op de manier van praten ondersteund met gebaren. Dat gaat nu erg goed. Ze kan in ieder geval duidelijk maken wat er (deels) in haar koppie om gaat. Heel voorzichtig komen er een paar woorden. Haar broertje van 1,5 jaar is met praten al verder dan haar, maar dat maakt niet uit. Als de buisjes niet helpen zorg dat je via de huisarts/consultatiebureau doorverwezen wordt. Ik weet niet of MEE bij jullie er ook is, maar in Brabant dus wel.

Mocht je nog meer willen weten laat het maar horen. Bij Anouk is, zover nu bekend, geen medische oorzaak gevonden. Wij hoopten bijna op buisjes, want dan had je een oorzaak.

Groetjes Alja

Reactie voor op de website?

90.81. Mijn kleinkind 4jaar kan nog niet praten

Ik ben oma van een tweeling, een jongen en een meisje. Het meisje heeft eeen motorische achterstand van twee jaar, en kan nog niet praten en zelfstandig lopen. Zijn er mensen die dat ook wel eens meegemaakt hebben? En hoe is die ontwikkeling verlopen. Ik maak mij zorgen omdat ze ook zwaarder wordt en je haar veel moet tillen.

Mia

Reactie voor op de website?

90.82. Voor Birgitte: Semantisch pragmatische stoornis (SPS)

Hallo Birgitte,

mijn zoontje is nu 6. Toen hij 4 was hebben we hem laten onderzoeken in het Wilhelmina Kinderziekenhuis Utrecht. Met 3 jaar sprak hij nog nauwelijks maar was erg goed in tellen en het alfabet en onthoudt alles! Maar verbanden leggen of een simpele vraag beantwoorden was moeilijk. Ook hij heeft nu vriendjes en legt makkelijk kontakt maar speelt graag alleen en schijnt dan ook niemand te horen, net alsof hij doof is. Wil alles perfekt doen wat frustratie oplevert en faalangst. Hij roept heel snel ik kan het niet!

Men heeft een op zichzelfstaande semantisch pragmatische stoornis geconstateerd. Dit komt veel voor bij autisme maar kan ook opzichzelf staan en daardoor vertoond het kind autistisch gedrag.Hij heeft een rugzakje voor op de basischool, met logopedie gaat het erg goed. Ik ben erg tevreden over het WKZ. Volgend jaar wordt hij weer getest voor een nieuwe rugzak.

Zijn er meer mensen met een kind met SPS?

Marianne

Reactie voor op de website?

90.83. Vergoeding dyslexie

Wat ik nu weer lees dat volgend jaar kindern van 8 en 9 jaar die een ernstige vorm van dyslexie hebben de begeleiding hievan vergoed krijgen via de de zorg verzekering. Dit is mooi voor die groep kinderen,maar dyslexie houd niet op na hun negende. Onze zoon is nu 11 en heeft ook een dyslexie verklarig en heeft nu ook al twee jaar begeleiding en we krijgen geen vergoeding hier voor. Waarom 8 en 9 jarigen wel? Ik vind dit echt krom en niet eerlijk.

Ook is begeleiding na groep acht wenselijk en wij als ouders moeten dit maar weer ophoesten. Twee keer in de week een half uur kost het 45 euro per uur. Dus 180 in de maand. We zien wel dat deze begeleiding helpt en willen er graag mee doorgaan. Gezien de nieuwe regeling vinden wij het onredelijk dat deze leeftijdsgrens gesteld is. We hebben vorig jaar alle kosten opgeteld en komen niet in aanmerking voor de belasting aftrek. Het is helemaal zuur als je die begeleiding niet kan betalen.

Ze hebben het wel over dat het zo belangrijk is om Nederlands goed te leren maar als het om dit probleem gaat wordt er gezegd als je tien bent dan zoek je het maar uit. Daar komt het wel opneer. Want die begeleiding kost geld en als je dat niet kan betalen, jammer dan. Ik word weer zo blij (maar niet echt) van die nieuwe begroting.

Jessica

Reactie voor op de website?

90.84. Spraakprobleem

Google eens bij dyspraktie. dat is ook een spraak - taal probleem

Chantal

Reactie voor op de website?

90.85. Masterplan Dyslexie

Het Masterplan Dyslexie heeft als doel een systematische en geïntegreerde aanpak van dyslexie in het onderwijs te realiseren.

Reactie voor op de website?

90.86. Dyskalkulie

Ik heb dyskalkulie, wat moet ik doen+

Kim

Reactie voor op de website?

90.87. Rugzakje clustur 2

Mijn dochter van 6 (groep 2) heeft sinds dit schooljaar een rugzakje voor haar spraak-taal probleem. Ze gaat erg goed vooruit. Wel vind ze het erg moeilijk om telkens de klas uit te gaan, voor RT, logopedie, of met de onderwijsassistente. Ben erg tevreden met de begeleiding op de school.

Wel vind ik het erg moeilijk omdat mijn dochter vaak driftig en gefrustreerd is. In het weekend is dit veel minder. Ik weet niet of iemand dit herkent?

Esther

Reactie voor op de website?

90.88. spraak-taalprobleem en andere

Veel van de opgenoemde voorbeelden zijn te verbeteren / teniet te doen met de BSM de Jong therapie. Dit is in ieder geval onze ervaring met meerdere kinderen.

Reactie voor op de website?

90.89. Advies laat praten

Reactie op Laat praten

In principe moet een kind met 2 jaar ongeveer beginnen aan 2-woordzinnetjes, maar elk kind ontwikkeld zich anders. Om het kind te stimuleren is het samen lezen van eenvoudige boekjes of prentenboeken goed. Verder is het belangrijk om alles wat u doet met het kind te begeleiden met taal in eenvoudige zinnen (duidelijk en eventueel diverse keren herhalen). Ook kan het handig zijn om elke week 1 dag alles op te schrijven wat het kind zegt, zodoende kan de vooruitgang in kaart gebracht worden.

Claudia

Reactie voor op de website?

90.90. Spraakprobleem jonge kinderen zegt niet altijd iets over intelligentie

Ik heb drie kinderen, waarvan de jongste twee heel laat gingen praten. Met drie jaar konden ze ongeveer tien woordjes zeggen, die ze ook nog niet goed uit konden spreken. De jongste hakkelde tot haar 7 jaar heel erg.

Bij beiden is er in groep 2 iemand komen kijken uit speciaal onderwijs. Diegene constateerde dat er geen ernstige bijzonderheden waren. Ze hebben allebei wel drie jaar gekleuterd.

Ik moet zeggen dat door de taalachterstand de achterstand op sociaal-emotioneel gebied ook groot was.

Nu is de middelste 12 jaar en zit in groep 8. Hij heeft een VWO-advies gekregen en blinkt uit op rekenvlak. Dus taalachterstand bij jonge kinderen hoeft niets te zeggen over de intelligentie. Ook de jongste maakt een inhaalslag en dreigt ook de kant van Havo-VWO op te gaan.

Tegenwoordig moet ik soms aan de jongste van 10 vragen of ze alsjeblieft haar mond dicht wilt houden; ze praat aan de lopende band.

Ik heb me vroeger dus voor niets zorgen gemaakt. Toen vond ik het echt niet leuk en was stik jaloers op ouders met pratende jonge kinderen.

Danielle

Reactie voor op de website?

90.91. Woordvindingsproblemen

Reactie op Woordvindingsprobleem

ik las je stukje en ik dacht meteen aan mn dochter. Wij hebben nu onderzoeken MRI en EEG bij haar om uit te sluiten dat zij niet iets neurologisch heeft. Bv het syndroom van landau kneffler. Een vorm van kinderepilepsie die in het taalcentrum zit. Heeft jullie zoon al onderzoeken daarvoor gehad?

Diana

Reactie voor op de website?

90.92. Mijn kindje praat nog niet

Reactie op Is er ook info voor mij?

hey mijn kindje is 2jaar en 8maanden, hij praat ook niet, enkel mama en amai. De klanken van m,a kan hij alleen maar uitspreken, verder niets. Hij heeft buisjes in zijn oortjes sinds juli. Hij gaat nu naar school. Ik hoop dat er rap verandering in komt, want ik maak mij eigenlijk wel wat zorgen. Hij heeft wel een heel zware hartoperatie gehad. En heeft vcfs.

Heeft er nog iemand die ervaring? In het ziekenhuis hebben ze wel gezegd dat hij veel later zal zijn dan andere kindjes, maar er komt gewoon nog niets uit.

Farah

Reactie voor op de website?

90.93. Farah

Heeft jou zoon al weer een gehoortest gedaan na het zetten van zijn buisjes? Zo niet zou ik dat zo spoedig mogelijk laten doen. Het kan zijn dat er iets anders met zij gehoor aan de hand is.

Jessica

Reactie voor op de website?

90.94. Graag ervaringen over de Davis methode

Reactie op Davis methode/dyslexie therapie

Ik vind het lastig om goede info te vinden over de davis methode. Mijn zoon is 23j en heeft een discalculie en dilexie. Zou hij hiermee gebaat zijn?

Graag ervaringen van anderen.

Met vriendelijke groet, Francy

Reactie voor op de website?

90.95. Zeer ernstige taal- en spraakachterstand peuter bijna 3 jaar

Reactie op Woordvindingsprobleem

Mijn dochtertje wordt in juli 3, en al sinds october 2010 ben ik al met haar in onderzoeken verwikkeld. Eerst naar de kno arts, geen vocht in/achter de oren. Ze is een vrij pittige meid en en na 2 mislukte gehoortesten bij het audiologisch centrum moest ze onder narcose een gehooronderzoek ondergaan. Hier kwam naar voren dat ze een licht tot matig gehoorverlies heeft. Dit zou niet haar achterstand kunnen verklaren. Dus een logopedisch onderzoek. Nou die score was niet best. Zeer ernstige taal- en spraakachterstand.

Toen volgde een psychologisch onderzoek helemaal goed! Gelukkig. En toen het advies proeftest met gehoorapparaten en 2 x in de week naar een speciale peuter voor kinderen met zeer ernstige taal en spraakachterstand en gehoorapparaten. Dit taal- en spraakprobleem staat wel los van haar gehoor zei de audioloog, maar we gaan alles uit de kast halen om haar aan het praten te krijgen.

Op dit moment krijgen we gezinsbegeleiding en volgende week kan ik de gehoorapparaten ophalen. Het is ook zo dat er aanverwante kenmerken zijn gevonden van autisme en odd in de congnitieve .... ik weet niet wat het inhoudt, maar ik vind voornamelijk het aan- en afleren van dingen een groooooote strijd. Ze is erg pittig in de omgang, haar wil staat boven alles. Ik heb er nog 1 boven en 1 onder en dat is zo' n verschil.......

Margryt

Reactie voor op de website?

90.96. re: 87.95

beste Margryt,

Wb autisme en odd kun je het beste kijken op de side balans: www.balansdigitaal.nl. Daar staat heel veel info daarover. Mocht je dochtertje dat hebben, dan vind ik persoonlijk vrij vroeg dat ze erover beginnen. Mijn oudste zoon was 7 jaar toen de kinderpsych. ADHD constateerde en bijna 9 jaar toen hij ook PDD-NOS (vorm autisme) bleek te hebben.

Met mijn 2e zoon heb ik altijd het gevoel gehad erg in de peuterpubertijd te zijn blijven hangen, ook erg moeilijk om dingen aan- en af te leren. Bij hem is op 7- jarige leeftijd ADHD en ODD geconstateerd. Hij is ook een erg pittig mannetje, wat graag de strijd met je aan gaat. Het klinkt niet aardig als ik het zo opschrijf, maar ODD kenmerkt zich hiermee. Hij heeft ook natuurlijk zijn lieve en humoristische kanten, gelukkig, maar ik vind dat het ook best gezegt mag worden als het wat moeilijker gaat in de opvoeding.

Ik wens je heel veel sterkte en succes, gelukkig kan er tegenwoordig al vroeg veel gedaan worden in de opvoeding.

Groetjes, Marieke

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Spraak-taalprobleem

  1. Sites over spraak-taal-reken problemen
  2. Woordvindingsprobleem
  3. Mijn kind leest radend
  4. Herkenbaar
  5. Spraak-taal problemen
  6. De niet-verbale leerstoornis
  7. Ervaring met spraak- taal probleem
  8. Davis methode/dyslexie therapie
  9. Laat praten
  10. Het dyslexieweb
  11. Het praten komt wel, maar hulp soms nodig
  12. Ook een kindje dat nog niet praat
  13. Informatie spraak-taalmoeilijkheden
  14. Belangengroep spraak-taalmoeilijkheden
  15. reactie op laat praten/judith
  16. Laat haar testen
  17. Discalculie
  18. Laat met praten
  19. Spraakproblemen
  20. Ondersteuning bij dyslexie
  21. Verband tussen gesloten fontanel en praten
  22. Kind met spraak en taal probleem
  23. Deze vraag heb ik ook
  24. Reactie op discalculie
  25. Reactie op info taal-spraakproblemen bij kinderen
  26. Is er ook info voor mij?
  27. Laat praten
  28. Misschien dysphatische ontwikkeling
  29. Speciaal onderwijs
  30. Speciaal onderwijs
  31. Spraaktaalonderwijs
  32. Info eindwerk
  33. Adres BSM de Jong-methode
  34. Eigen ervaring
  35. Hij wil nog niet praten
  36. Taalprobleem
  37. Discalculie
  38. Spraaktaalschool
  39. Reactie op taal- / spraakproblemen
  40. Laat praten
  41. Birgitte
  42. Woordvindingsprobleem
  43. Mijn zoontje van 2 jaar en 4 maanden praat niet
  44. re. Colombiaantje
  45. Voor Colombiaan Cruz
  46. reactie.27.
  47. DDA
  48. Sociaal-emotionele begeleiding van kinderen met taal-spraakmoeilijkheden
  49. Verbeteren met praten of juist niet?
  50. Spraak
  51. Discalculie
  52. Discalculie
  53. Dyscalculie
  54. Het kan heel goed komen
  55. Uw dochter
  56. Reactie voor Birgitte (65.26 kinderen met spraak taal problemen)
  57. Slecht horen, slecht praten, autisme?
  58. Vraag
  59. Hypernasaliteit
  60. Ook bij ons kind
  61. Dyscalculie vaststellen, hoe?
  62. BSM de Jong therapie
  63. Laat met praten
  64. Dyscalculie
  65. Vraag discalculie
  66. Advies
  67. Reactie
  68. Discalculie
  69. Woordvindingsprobleem
  70. Discalculie in gr.7
  71. Kinderen die laat of moeilijk praten
  72. Dyscalculie
  73. Woordvindingingsprobleem
  74. Help, mijn kind loopt vast op school.
  75. Reactie kind loopt vast op school
  76. Davis methode is fantastisch!
  77. Dysfasie
  78. Davis methode
  79. dyscalculie
  80. Laat praten
  81. Mijn kleinkind 4jaar kan nog niet praten
  82. Voor Birgitte: Semantisch pragmatische stoornis (SPS)
  83. Vergoeding dyslexie
  84. Spraakprobleem
  85. Masterplan Dyslexie
  86. Dyskalkulie
  87. Rugzakje clustur 2
  88. spraak-taalprobleem en andere
  89. Advies laat praten
  90. Spraakprobleem jonge kinderen zegt niet altijd iets over intelligentie
  91. Woordvindingsproblemen
  92. Mijn kindje praat nog niet
  93. Farah
  94. Graag ervaringen over de Davis methode
  95. Zeer ernstige taal- en spraakachterstand peuter bijna 3 jaar
  96. re: 87.95

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.