Groot Gezin
Vragen en antwoorden
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

77. Veilig vervoer

De manieren om kleine kinderen te vervoeren zijn nogal uitgebreid de laatste jaren. Maar eerlijk gezegd zie ik regelmatig kleine baby's op zo'n manier vervoerd worden dat ik mezelf moet inhouden om de ouder niet aan te spreken. Bv. een maxi-cosi achter op de fiets.... Ben ik echt overbezorgd als ik denk "stel dat de moeder valt met haar fiets..... wat dan?????"

Ook het fietsen met een kleine baby in een draagzak op de buik....... ben ik misschien toch de enige die haar hart vasthoud als ik zo iemand voorbij zie fietsen???

graag jullie mening hier over.

Aletta

Reactie voor op de website?

77.1. Wat dan?

Ik kan me zo voorstellen dat je je hart vasthoudt. Maar een maxi cosi achterop de fiets zit op een degelijke houder. En een baby in draagzak zit ook prima. Je hebt gelijk, je moet niet vallen.

Maar wat moet je dan? Niet iedereen heeft een auto. Of manlief (cq vrouwlief) is met de auto weg en jij moet ook nog ergens heen. En niet alles is lopend met de kinderwagen te doen. Moeten we dan na de geboorte bijna een jaar lang achter de geraniums blijven zitten totdat de kleine 'groot' genoeg is om in een goedgekeurd fietsstoeltje te zitten? En hoe veilig zijn ze dan als je fiets omvalt?

Mijn inziens zitten ze veiliger in een draagzak/doek als de fiets omvalt, want dan blijf jij staan en de baby hangt om je nek, de fiets kun je niet houden.

Maar ik word zeer pissig van dit soort reacties. Wat stel je dan voor? Sinds vorig jaar heb ik een fietskar en daar ben ik heel blij mee. Maar daarvóór vervoerde ik mijn kinderen ook in draagzak en fietsstoeltje. En het gaat prima zolang het niet mis gaat, net als in een auto!

Groetjes, Marga

Reactie voor op de website?

77.2. Het kan gek gaan

Hallo Marga,

Ach troost je, niet iedereen heeft de middelen of gewoon zin om er twee autos op na te houden. Zo ook bij ons: wij zijn in het bezit van een Opel Zfira maar mijn partner heeft hem altijd nodig omdat hij in ploegen en 100 kilometer van hier werkt. Dus doe ik alles te voet of met de fiets wat boodschappen en kinderen betreft. Ik word wel vaak als debiel bekeken want Belgie is nu eenmaal geen fietsland.

Mijn kids hebben ook steeds in een fietsstoeltje gezeten tot ze zelfstandig konden fietsen. We heben wel steeds en degelijk stoeltje gekocht, waar ze konden in vastgemaakt worden en vaak gebruikte ik nog een extra veiligheidsriem.

Mij en de kids is nooit iets overkomen. Ze fietsen nu heel zelfstandig en kennen de fietsregels.

Maar vorig jaar tijdens een daguitstap is onze wagen vanachter aangereden toen we stilstonden voor een rood licht. We hadden een Renauult Nevada met 7 plaatsen en alle kinderen waren vastgeriemd. Toch is er een (de achterste) in het ziekenhuis beland met een gescheurde milt en ook direct geopereerd. Zo zie je maar veilighied is ook een deel geluk.

Voel je vooral niet schuldig. Iedere weggebruiker kan slachtoffer worden van een andere, soms onverantwoorde weggebruiker, of van een toeval.

groetjes Dominique

Reactie voor op de website?

77.3. Het blijft een gevaar

Hoi Marga,

Ook ik ben niet in het bezit van twee auto's en heb overdag ook geen ander vervoer als de fiets of de benen wagen. En het is natuurlijk overdreven om te denken dat je de hele dag achter de geraniums moet gaan zitten.

Mijn jongste is inmiddels groot genoeg en natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en (zoals door Dominique verteld) kan het altijd gebeuren ook al neem je alle veiligheids maatregelen die je maar kan bedenken. Het is ook niet mijn bedoeling om mensen een schuld gevoel aan te praten of zo.

Mijn kinderen zijn inmiddels wat groter en gaan nu zelfstandig naar school en natuurlijk weet ik dan ook niet wat ze onderweg uithalen en of ze wel goed uitkijken enz. enz. Het verkeer blijft toch altijd 'een gevaar'

Aletta

Reactie voor op de website?

77.4. Onverantwoord

Aletta,

je hebt volgens mij helemaal gelijk. Ik vind het ook idioot als ik ik zoiets zie. Het gaat misschien goed tot het een keer misgaat. Sommige ouders gaan wel heel nonchalant om met hun kinderen, zowel op de fiets als in de auto (zonder kinderstoeltje of autogordels). En ja Marga, je bent nu eenmaal beperkt in je mogelijkheden met kleine kinderen.

Jacqueline

Reactie voor op de website?

77.5. Niks achter de geraniums!!!

Tja, daar word ik ook vaak erg moe van: "je bent nu eenmaal beperkt in je mogelijkheden met kleine kinderen". Tuurlijk, maar een beetje praktisch gedrag kan geen kwaad. Hoe krijg ik anders mijn kind naar de crêche 's ochtends vroeg? Er komt geen tram, bus (is op de gracht) en de auto is dus ook geen optie, want die kan ik niet kwijt en ik moet erna naar het werk, twee grachten verder. Lopen kan niet want is te ver en ik moet ook nog wel eens weg voor het werk, dus fietsen blijft als enige over.

Moet ik dan maar thuisblijven en niet werken ofzo? Wat kan er thuis wel niet gebeuren???!!

Uiteraard vervoer je je kind zo veilig mogelijk. Mijn zoon heeft dan ook een fietshelm op zijn bol, tenslotte wonen we in een stad met veel verkeer. Om die helm wordt dan vaak weer een beetje besmuikt gelachen, nou de groeten! Hij draagt hem echt niet "omdat het zo grappig staat".

Als wildvreemden je daar nu eens op aanspraken (goh, wat goed, zo'n helm voor zo'n kleintje) maar in plaats daarvan krijg je mensen die zich ongevraagd en op een negatieve manier gaan bemoeien met hoe jij je kind vervoert (of andere opvoedkundige zaken trouwens). En zelf wel door rood licht lopen/fietsen/rijden en mij en kind daarmee in gevaar brengen terwijl ik normaal op groen wacht maar dan ook wel door wens te fietsen. Bah!!! Kijk eerst eens naar uzelf en uw gedrag alvorens kritiek op anderen te leveren.

Constance

Reactie voor op de website?

77.6. Vaak toch wel onverantwoord!

Ik zit vaker op de weg en dan wel in de auto. Het is een feit dat menig ouder de kinderen ook gebruikt als "bumper". Normaal zijn de mensen op de fiets (eerlijk is eerlijk: ik ook) al gevaarlijk. Men rijdt door rood, zonder verlichting en kijkt niet goed uit. De fietser delft dan wel bij bijna ieder ongeval het onderspit, maar dat wil niet zeggen dat de regel van schadevergoeding (bijv. de automobilist moet bijna altijd betalen, schuldig of niet) een vrijbrief geeft om de regels an de laars te lappen. Hoe vaak ik niet in de stad mijn remmen vol moet aanspreken omdat men absoluut weigert om achterom te kijken of er verkeer aankomt. En hand uitsteken is ook iets onwettigs tegenwoordig. (Ik weet toch wel waar ik heen wil. Trouwens ook automobilisten "vergeten" steeds vaker dat een richtingaanwijzer tot de standaard uitrusting behoort ipv een extra accessoire te zijn).

Ik ben het er mee eens dat voor sommige mensen de fiets de enige oplosing is, maar dat betekent ook dat men, als men kinderen vervoert, ook extra verantwoordelijkheid heeft. Dit moet men niet onderschatten!

Voor wat betreft de veiligheid in de auto: inderdaad dat is relatief, maar een goede zit, veiligheids gordels en een goede auto verkleinen de kans op letsel enorm. Natuurlijk als je in een ravijn stort is er niets dat helpt, maar bij de normale huis tuin en keuken ongelukken is de geboden bescherming van een goedgekeurd zitje, gordels en een veiligheids kooi wel doorgaans voldoende.

Op de fiets daarentegen heeft men slechts twee contactpunten met de weg en is de evenwicht situatie per definitie labiel. Het contact met het wegdek is over het algemeen niet meer als enkele vierkante centimeters. Uitglijden over bijvoorbeeld een nat zebra-pad, strepen op de weg, langsgroeven ed (ook afsnijdende auto's) maken dit evenwicht vele malen minder stabiel. Hierdoor is de kans op een val veel groter dan met iedere andere vorm van transport. Gelukkig door de snelheid zal de schade niet "enorm" groot zijn in vergelijking met motoren, maar houd er wel rekening mee dat er geen airbag, bumper of enig andere bescherming tussen jou en de straat is. Wat bertrefd "afstappen" vlak voor het ongeluk: ik heb heel wat ongelukken gezien (ik doe ook EHBO), maar zelden zijn er mensen die "afstappen" en alleen de fiets laten gaan. Zet dat echt maar uit je hoofd als "goedpratertje". Ieder ongeval gebeurt onverwacht en daardoor is er zelfs meestal de tijd niet om "af te stappen". De klap is er meestal al voordat je ook maar enige reactie hebt gegeven.

Een helm is een goed idee, het beschermt in ieder geval het hoofd. Maar waar de meeste mensen geen rekening mee houden zijn (in mijn optiek dan) de meest griezelige en smerige wonden die een mens kan krijgen: Schaafwonden! Ter voorkoming hiervan en ter vermindering zou ik een ieder aan willen raden niet met de korte broek en T-shirt met korte mouwen te gaan fietsen. Bescherm je uitstekende delen met een laagje textiel. Een T-shirt is sneller vervangen dan de huid op je armen.

Dit lijkt misschien overdreven, maar waarom mag men niet met alcohol op rijden: de kans op een ongeval is groter! Als je kinderen op de fiets vervoert is je massa groter en dus is per definitie (wet van de traagheid) de reactie van je fiets trager, en dus de kans op een ongeval groter (een beetje alsof je dronken bent). Hou hiermee rekening!

Verder ondanks alle belerende en bekritiserende zinsneden hierboven, wens ik een ieder een behuoden en vooral veilig vervoer toe.

Kom veilig van A naar B waar dat ook wezen mag!

Groeten,
Wilco

Reactie voor op de website?

77.7. Vraag fietshelm

Onze zoon is 14 maar moet van ons als hij gaat fietsen naar school of in zijn vrije tijden altijd een fietshelm op. Hij zelf vindt het niet echt leuk want hij roept vaak dat hij de enige is van school. Maar daar heb ik geen boodschap aan.

Zijn er meer ouders die hun zoon of dochter een fietshelm naar school laten dragen?

Fam v.A.

Reactie voor op de website?

77.8. Onbekend maakt onbemind?

Beste Aletta (en Jacqueline en Wilco),

Ik vind jullie inderdaad een beetje overbezorgd. Iedere ouder wil zijn kind het liefst in een harnas hijsen of met stootkussens beplakken, maar of dat nou zo praktisch is...

Veel van de nieuwe vervoersmiddelen zijn niet per se gevaarlijker dan de bestaande. Neem nou de babyfietsstoel achterop, waar ik zelf de trotse bezitster van ben. Het rek waarop het stoeltje is geplaatst is voorzien van een goede vering, waardoor de klappen veel beter worden opgevangen dan op je stuur, dat meestal niet geveerd is. Bovendien ben je zelf een stuk wendbaarder als het gewicht van je kind op je bagagedrager zit in plaats van aan je stuur. Het babystoeltje zelf is omsloten door een soort kooiconstructie en je kind zit met een soort autogordels in het stoeltje vast. Mócht je dus vallen dan is het vrijwel uitgesloten dat je kind de grond zal raken. Uiteraard moet je geen verkeersongeluk krijgen. Je moet dus enorm goed uit je ogen kijken en niet alleen zelf alle verkeersregels naleven, maar ook heel goed in de gaten houden of anderen dat wel doen. Voorrang moet je bijvoorbeeld nooit nemen, dat moet je krijgen. En niet klakkeloos door groen rijden. Eerst kijken of anderen wel braaf gestopt zijn.

Al met al lijkt het babyfietsstoeltje achterop me veiliger dan het stoeltje voorop, waar je kind in kan zodra het goed kan zitten. Je kind is dan slechts een paar maanden ouder en dan vindt iedereen het ineens de gewoonste zaak van de wereld dat het vrijwel onbeschermd op de fiets vervoerd wordt! Hoewel het natuurlijk altijd veiliger is om je kind in de auto te vervoeren, vind ik dit een heel goed alternatief. En aan autogebruik kleven natuurlijk ook de nodige bezwaren: milieuvervuiling, gebrek aan beweging voor jezelf, een minder intense beleving van je omgeving etc.

Tot slot denk ik dat Wilco een wat al te negatieve kijk heeft op de fietsende ouder. Het zou me echt verbazen, verbijsteren zelfs, als mensen hun eigen kind als 'bumper' gebruiken. Bij alle mensen die ik ken maakt dat flierefluitende fietsgedrag dat ze (eventueel) hebben als ze alleen zijn, onmiddellijk plaats voor een haast paranoïde oplettendheid als ze hun kind(eren) op de fiets meenemen. En gelukkig maar!

Dorien

Reactie voor op de website?

77.9. Re: vraag fietshelm

Beste fam. v. A.

Onze dochter van 6 fietst ook meestal met helm op, maar eigenlijk weet ik niet of ik daar ook iets van veiligheid kan verwachten. Het is heel moeilijk om de bandjes op de juiste instelling te houden waardoor de helm in praktijk eigenlijk te los zit.

Laatst iets gelezen over de inhoud en de conclusies van de onderzoeken die gedaan zijn, en daar blijkt uit dat deze heel vaak niet deugen. Zowel de tests die positief zijn, als die negatief zijn over het gebruik van fietshelmen. Zie ook www.cyclehelmets.org.

Ik twijfel dus over het nut en doe niet al te spastisch als m'n dochter een keer geen zin heeft (als er vlechten of speldjes in haar haar zitten). Waar me ik wél druk over maak is het gebrek aan medewerking van gemeenten (in ieder geval Utrecht) om zich in te zetten voor veiliger verkeerssituaties rondom school. Bij ons is een belangrijk vrijliggend fietspad waar veel scholieren gebruik van maken opgeheven om plaats te maken voor brede stoep met terras. Fietsers vormen nu een verkeersdrempel naar 30km/u gebied. Handtekeningacties en toezegging van verkeersdeskundigen hebben (nog) tot niets geleid, behalve dat het veilig zou zijn.....

Peter

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Veilig vervoer

  1. Wat dan?
  2. Het kan gek gaan
  3. Het blijft een gevaar
  4. Onverantwoord
  5. Niks achter de geraniums!!!
  6. Vaak toch wel onverantwoord!
  7. Vraag fietshelm
  8. Onbekend maakt onbemind?
  9. Re: vraag fietshelm
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.