Groot Gezin
Vervoer
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

30. Extra achterbank in een stationwagen

Op dit moment hebben we drie kinderen. Mijn vrouw is zwanger en in verwachting van een tweeling, dus in de nabije toekomst dienen we onze stationwagen te "upgraden".

Momenteel zijn wij in het bezit van een ford mondeo stationwagen en nu ben ik op zoek naar een mogelijkheid voor het plaatsen van een tweede achterbank in de achterbak, welke niet te prijzig is.

Wie kan mij helpen aan informatie van een leverancier of wie heeft er handige tips omtrent dit onderwerp.

Marc

Reactie voor op de website?

30.1. Mijn speurtocht

Bij deze een korte samenvatting van mijn speurtocht............. Een inventarisatie voor de plaatsing van een derde achterbank leverde het volgende overzicht op:
  1. Standaard oplossing:
    Plaatsen van een 3e achterbank van familia uitvoering:
    Renault laguna -> niet los leverbaar
    Peugot 406 -> niet los leverbaar

    Ik heb vervolgens een aantal autosloperijen opgebeld zonder succes.

  2. Doe het zelf:
    Zoek en koop een achterbank uit een kleine sloopauto en plaats deze achterin de wagon

  3. Speciaal leverbare 3e bankjes:
    Ik heb de volgende leveranciers gebeld en deze gaven mij de volgende informatie:

    Ford dealer Almelo, Tel 0546-817069, prijs   1.356,80
    Carrosserie bedrijf Veth Arnhem, Tel 026-3230000, prijs   991,51
    Garage G Geurts, Tel 0318-515400, prijs   760,08

    Bij de bovengenoemde bedrijven kun je informatie opvragen.

Ik zelf heb gekozen voor de goedkoopste oplossing, daar deze uitvoorraad leveren, op maat, en dat het bankje eenvoudig weg te nemen is of plat te leggen.

Marc

Reactie voor op de website?

30.2. Aan extra bankje zitten haken en ogen

In het Reformatorisch Dagblad lezen we het volgende bericht:
    Aan extra bankje zitten haken en ogen

    Door B. J. Mateboer

    Auto's voor grote gezinnen zijn er volop tegenwoordig. Ruimteauto's, ofwel in vakjargon “multi purpose vehicles” (velerlei doeleinden voertuigen), zijn er nieuw te kust en te keur. Vrijwel ieder merk heeft zo'n mpv in zijn programma. De wagens hebben echter een groot nadeel: ze zijn peperduur. Vandaar dat er toch regelmatig brieven bij de redactie binnenkomen van lezers die zich afvragen of er geen alternatieven zijn voor die prijzige mpv's.

    Helaas, veel alternatieven zijn er niet. Het mooiste zou zijn als je een stationcar zou kunnen kopen met een extra bankje in de bagageruimte, maar er zijn slechts enkele merken die zoiets bieden. In het segment van de middenklasseauto's zijn het alleen Peugeot en Renault die een zogeheten Familiale-uitvoering in het programma hebben. Bij Peugeot gaat het om het model 406 Break, bij Renault om het model Laguna Break. Voor een meerprijs van ongeveer 1600 gulden kunnen deze modellen als Familiale, dat wil zeggen met een extra bankje in de bagageruimte, worden uitgerust. Het bankje staat omgekeerd in de bagageruimte en is alleen bedoeld voor kinderen. Als het niet wordt gebruikt, kan het worden neergeklapt.

    Echt goedkoop zijn ook deze auto's niet. De Peugeot 406 Break heeft een nieuwprijs vanaf 44.000 gulden. De Renault Break valt in dezelfde prijsklasse en is zelfs iets duurder omdat de Familiale alleen in combinatie met de wat luxere uitvoeringen geleverd wordt. Ook Toyota, Volvo en Mercedes leveren stationwagens die met een extra bankje in de bagageruimte kunnen worden uitgerust. Maar dan praat je al over nieuwprijzen van boven de 70.000 gulden (Toyota Camry). Bij Mercedes zelfs boven de 90.000 gulden.

    Extra bankje Wat je natuurlijk ook kunt doen, is een gewone stationcar kopen en daar door een plaatwerker een extra achterbankje in laten bouwen. Is dat toegestaan? Ja, maar als het bankje in de rijrichting staat, moeten er ook gordelpunten aanwezig zijn. Die zitten er in de bagageruimte van een stationcar van fabriekswege niet. Je kunt ze wel laten aanbrengen, maar dat is een kostbare geschiedenis; bovendien moet de auto dan opnieuw gekeurd worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

    Als het bankje achterstevoren in de bagageruimte is geplaatst, wordt het verhaal anders. Dan geldt de eis van de gordelpunten niet. In de keuringseisen voor personenauto's staat er namelijk niets over vermeld. De keuringseisen stellen dat een auto slechts zoveel zitplaatsen mag bevatten als er gordelpunten in de auto zijn. Deze eis geldt echter alleen voor zitplaatsen die in de rijrichting van de auto zijn geplaatst. Een bankje dat achterstevoren in de bagageruimte staat, valt daar dus buiten. Als bij een apk-keuring een dergelijk bankje in de auto wordt aangetroffen, zal de auto dus niet worden afgekeurd.

    Wettelijk niet toegestaan Dat is heel interessant, want bij sommige bedrijven kun je al voor 600 gulden zo'n extra bankje laten monteren. Maar de vraag blijft natuurlijk wel: is het wettelijk toegestaan op een dergelijk bankje kinderen te vervoeren? Dat is een vraag waar zelfs politiemensen soms niet direct een antwoord op weten. Met als gevolg dat ze vaak een oogje dichtknijpen als ze een auto aantreffen met kinderen op een bankje in de achterbak. Wettelijk toegestaan is het echter niet: de bestuurder kan een bekeuring krijgen als hij op zo'n derde bankje kinderen vervoert.

    Natuurlijk is een bekeuring nog te overzien: laat het een paar tientjes kosten. Veel vervelender wordt het als u een ongeval krijgt en de verzekeringsmaatschappij eens gaat uitzoeken welke schade wel en niet vergoed moet worden. Wanneer er letsel is ontstaan bij kinderen die op dat derde bankje zaten, dan heeft de verzekering het recht de kosten daarvan niet te vergoeden. Dat geldt ook voor de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij als er een ongeval is ontstaan waar u zelf niet aansprakelijk voor bent.

    Soms zie je ook auto's met vier kinderen op de achterbank: ook in zo'n geval kan de verzekeringsmaatschappij in geval van een ongeval moeilijk doen. Je mag wettelijk slechts zoveel personen vervoeren als er gordelpunten in de auto zijn. Veilig Verkeer Nederland raadt iedereen sterk aan die gordels ook te gebruiken. Dat is wettelijk voorgeschreven, maar in de praktijk houdt niet iedereen zich daaraan, vooral wat de gordels op de achterbank betreft. Bij een botsing kunnen kinderen die niet in een gordel zitten, echter als een projectiel door de auto vliegen.

    Supergewild Wie zich netjes aan de regels wil houden, zal uiteindelijk toch bij een echte Familiale-uitvoering of bij een mpv uitkomen. Nieuw zijn dit soort auto's zeer prijzig, maar ze zijn natuurlijk ook gebruikt te koop. Een nadeel is dat gebruikte Familiales en mpv's zeer schaars zijn: je moet er echt de krant nauwkeurig op napluizen. Er is veel vraag naar. „Ze zijn supergewild”, zegt Bert Selles, directeur van Selles Auto's in Kamperzeedijk, die zich onder andere heeft gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe en gebruikte mpv's en er per week zo'n vijf verkoopt. Doordat het aanbod gering is en de vraag hoog, gaat de prijs omhoog. Volgens Selles liggen de prijzen van mpv's gemiddeld zo'n 10 procent hoger dan van vergelijkbare personenauto's. Maar een voordeel is dat ze ook een vrij hoge inruilwaarde houden. Selles heeft voortdurend zo'n veertig mpv's in voorraad die vanuit het hele land aangevoerd worden. De gemiddelde prijs van een gebruikte mpv ligt rond de 25.000 gulden. Nieuw praat je over prijzen vanaf zo'n 60.000 gulden.

    Behalve de mpv's zijn er natuurlijk nog de personenbusjes. Maar ook van deze voertuigen zijn de prijzen hoog. In tegenstelling tot de bestelbusjes, waar ze van zijn afgeleid, moet er voor deze auto's BPM betaald worden. Dat drijft de prijs met enkele duizenden guldens op. Ook als gebruikte auto zijn ze prijzig. In vergelijking met mpv's laat het rijcomfort wat te wensen over. Het voordeel van een busje is wel dat er meestal negen personen (inclusief bestuurder) in vervoerd mogen worden. De meeste mpv's zijn hooguit zevenpersoons.

    Uitgebreid winkelen Voor wie op zoek is naar een gebruikte mpv of een gebruikt personenbusje, loont het zeker de moeite uitgebreid te gaan winkelen en prijzen met elkaar te vergelijken. Sommige bedrijven vragen rustig prijzen die wel een kwart hoger liggen dan het gemiddelde. Neem een koerslijst mee (bijvoorbeeld van de ANWB) en laat zo mogelijk een ANWB-aankoopkeuring uitvoeren.

    Ook voor mensen die een spiksplinternieuwe auto willen kopen, is het soms moeilijk te bepalen wat de juiste keus zal zijn. Er zijn tegenwoordig zoveel modellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Mpv's kun je krijgen in alle soorten en maten: ze zijn er in benzine- diesel- of lpg-uitvoering en met alle denkbare extra's. Wie lid is van de ANWB kan voor een aankoopadvies terecht bij de Auto-advieslijn van de ANWB: tel. 070-3145000. Voor 35 gulden ontvangt u een informatiemap over de voor u meest geschikte auto's, inclusief tests en kostenoverzichten.

Reactie voor op de website?

30.3. Het plaatsen van een extra bank

Ik heb drie kinderen van mijzelf en momenteel 2 pleegkinderen. Dat zijn er soms meer en soms minder.

Ik woon nu nog in Israel en hier is transport eenvoudig. Als je een vlotte babbel hebt en je doet of je de wet kent, zal geen agent het proberen om je een bon te geven voor een derde achterbank in je auto (Is overigens heel eenvoudig. Je haalt van de sloop een achterbank met rails en boort volgens de rails een paar gaten in de bodem, bouten er door en klaar is kees. Wel opletten dat je niet (zoals ik de eerste keer) de toegang tot je reservewiel blokkeert).

Wij komen echter eind september terug naar NL en uiteraard heb ik geen budget voor een nieuwe Peugeot Familiale o.i.d. Om van Mercedes of Volvo maar helemaal niet te spreken.

Uit dat artikel in het Reformatorisch Dagblad word ik toch niet helemaal wijs.

Men neme een Astra station en ik plak een bank in de achterbak en zet daar mijn kinderen op. Mag dat nu wel of niet???? Uit het artikel blijkt dat het mag maar de verzekering niet vergoedt. Volgens mij is het echter zo dat het wettelijk verboden is om zonder verzekering rond te rijden???

Natuurlijk wil ik best een Toyta Picnic of een MPV aanschaffen als iemand mij even de juiste nummers van de lotto geeft.......................

Met vriendelijke groeten
Eli

Reactie voor op de website?

30.4. Meer nieuws over legaliteit extra achterbank?

Net als Eli ben ik ook druk aan het zoeken naar een elegante en niet te dure mogelijkheid om meer dan 3 kinderen te vervoeren. Zijn er mensen die kunnen vertellen of en onder welke voorwaarden het bijplaatsen van een extra achterbank door de RDW / Politie / Verzekeraars is toegestaan?

Ik heb enige tijd geleden een mailtje aan de RDW gestuurd met de vraag of zij hier antwoord op kunnen geven; ik zal u op de hoogte houden.

Martin

Reactie voor op de website?

30.5. Meer nieuws, maar niet bemoedigend

Ik heb contact gehad met de helpdesk van de RDW - men was daar heel stellig in de opvatting dat het legaal is om dit te doen. Maar de importeur van Volswagen (Pon) beweert weer heel stellig dat het niet mag.

Wat echter voor mij de doorslag gaf is het gegeven dat verkopers van diverse automerken mij afraden om dit te doen (en daarmee dus een verkoopkans mislopen), omdat de kofferbak van een reguliere stationwagen de kreukelzone is; daar wil je je kinderen toch niet in zetten?

Enige opties zijn dan nog Volvo V70 en V90, maar die zijn niet zo goedkoop.

Martin

Reactie voor op de website?

30.6. Heupgordel gevraagd.


Sinds kort zijn we eigenaar geworden van Citroën Evasion 2.0i (2000).
Helaas ontbreekt van de middelste stoel van de 2e rij de heupgordel met 2 klikkers eraan.
Om onze auto compleet en vooral ook veilig te maken zijn we op zoek naar zo'n heup gordel.
Blijkbaar zijn er in 2000 verschillende auto modellen geleverd waarvan de heupgordel zou passen:
Citroen Evasion 2.0i Fiat Ulysse Peugeot 806 Lancia Phedra
Wie heeft zo'n gordel liggen of weet hoe we er aan eentje kunnen komen?
Groetjes Bianca & Pascal (ouders van 6)

Reactie voor op de website?

30.7. 3e bankje

Neem alstublieft niet het risico om bankjes bij te plaatsen. Dit is levensgevaarlijk en het mag niet. De verzekering zal nooit uitkeren bij blijvende ivaliditeit als je zelf wat monteert en je krijgt een ongeluk.

Deze vraag wordt mij ook wel eens gesteld. Ik adviseer altijd een auto die deze voorzieningen al heeft. Meestal is dat de duurste oplossing. Als ik als verkoper bijvoorbeeld gordels erbij verkoop en monteer dan ben ik wettelijk aansprakelijk in geval van een ongeluk zal de tegenpartij altijd zoeken naar een zondebok en dat is meestal de verkoper die de spullen toch maar heeft gemonteerd. De claim kan je bedrijf de kop kosten.

Monteer NOOIT extra banken en gordels die er nooit hebben gezeten. Je vergeeft het jezelf nooit als je kinderen verongelukken. Het beste is inruilen en een andere bus of mpv kopen zoals de renault senic/espace enz. Beter te duur als niet te koop.

Groeten

Reactie voor op de website?

30.8. Risico en gevolgen plaatsen 3e bankje

Op onze vraag hoe het zit met auto's waarin een extra derde bankje geleverd kan worden, kregen we het volgende antwoord van Hilko:

Speciale bankjes zijn alleen geschikt die zonder noemenswaardige ingrepen geïnstaleerd kunnen worden. Dat houdt dus in dat er niet geboord of gelast mag worden. Alles gaat op eigen risico bij instalatie van banken en bijbehorende gordels. Je moet ook rekening houden met je verzekering. Een normale auto is verzekerd met exstra inzittenden. Dat houdt in twee voor en drie achterin. Je moet meer personen vaak extra verzekeren. Vraag dit maar eens na.

Gordels die achteraf gemonteerd zijn zijn vaak niet officeel goedgekeurd. Dit houdt in dat ze niet voldoen aan de twee ton trekbelasting per gordel. Je kunt het beste Volvo nederland bellen over deze goedkeuring. Ik heb nog eens nagevraagd, maar hebben jullie het bankje met de rugleuning tegen elkaar. Dus dat de kinderen door het achterraam kijken. Je mag in deze auto niet meer dan 7 personen vervoeren. Maar dat wist je denk ik wel. Ik heb gehoord dat er origineel van volvo derde bankjes zijn te bestellen en ook gordels. Als het maar origineel is dat is het belangrijkst.

Bij een ongeluk schiet vaak de heupgordel los waarna het kind door de auto en dwars door de voorruit vliegt. Raakt het kind dan invalide, dan kan de verzekering van de tegenpartij of je eigen verzekering na onderzoek constateren dat je niet hebt voldaan aan de wettelijke eisen. Met alle gevolgen vandien.

Ik hoop je niet al te ongerust te hebben gemaakt, maar je weet het gaat honderd keer goed en maar 1 keer fout.

Met vriendelijke groet

Reactie voor op de website?

30.9. Ervaring met derde bankje

De laatste auto van mijn werkgever was een Ford Mondeo Stationwagon. Omdat wij gezegend zijn met zes kinderen was het nodig dat daar een ekstra bankje in kwam. Bij Autobedrijf Klijnsmit in Nieuw-Beijerland hebben wij voor   363,02(drie jaar geleden) een ekstra bankje laten plaatsen. Een degelijk bankje dat ruggelings tegen de bank ervoor geplaats werd.

Een ideale oplossing als de kinderen nog niet zo groot zijn. Het bankje was er in een handomdraai uit te halen en weer er in te zetten. Met keuringen en controles hebben wij nooit problemen gehad.

Klaas

Reactie voor op de website?

30.10. 3e bank in Volvo 740

Ik ben nu in het bezit van een Volvo 740 Estate met een extra bank achterin. Dit is een officiele Volvo bank inclusief gekeurde driepuntsgordels, 2 stuks, die zijn gemonteerd op bestaande gordelpunten. Alle Volvo Stations vanaf plm 1973 hebben die punten zelfs de huidige modellen. De bank staat tegen de rijrichting in, hetgeen veliger is dan gewoon vooruit. De kosten van dit alles vallen mee, ik heb de bank incl gordels en montage voor fl 750,00 gekocht. Bovendien is een Volvo 740 niet zo gek duur meer (voor 3000 Euro heb je een goeie).

Een bijkomend voordeel van zo'n bankje is dat het heel eenvoudig ingeklapt kan worden als je het niet nodig hebt dus je benut ok de functionaliteit van de kofferbak op een goede manier. Ik zou mensen ontraden om een zelf geknutseld bankje te kopen, maar gaan voor iets officieels.

Groet, Jeroen

Reactie voor op de website?

30.11. Kreukelzone van Nevada

Wij hadden voreger een Nevada en eerlijk gezegd vond ik het nooit zo'n fijn gevoel dat mijn kinderen in de kreukelzone zaten. Totdat in de file een achterligger vol op mijn Nevada klapte. De Nevada was total-loss maar het achterbankje was intact. Het zit gemonteerd boven de achteras en was door de klap wel omhoog gekomen, maar zat toch redelijk beschermd boven die achteras.

Later kregen wij een Laguna en hoewel die wat zwaarder en solider aanvoelt zitten de kinderen daar met de beentjes naar achteren. Een zelfde aanrijding lijkt mij genoeg om zwaar letsel op te lopen. Geef mij maar een Nevada.

Ysbrand

Reactie voor op de website?

30.12. 2e achterbank in stationcar

Tips t.b.v. 2e achterbank in stationcar:
  1. Controleer bij R.D.W. of de typegoedkeuring van de auto het toelaat; dit is lang niet altijd mogelijk of alleen tot een bepaalde leeftijd.
  2. Bankje kan op maat en kleur gemaakt worden in autostoffeerderij.
  3. Standaard polyether is als vulling te slap op te hoog, restaurateurs hebben ander schuim dat steviger en dunner is.
  4. Gebruik een skai-achtige bekleding, bankje in achterklep wordt anders erg gauw vuil (bv bij halen aardappelen etc).
Wij hebben nu 4 jaar goede ervaringen met een Subaru Legacy met typegoedkeuring, inzittendeverzekering etc. Bankje laten maken bij een klein bedrijfje in Ermelo, vulling van Jaguar, bekleding van Mercedes. Bankje kost ca 400 Euro.

Teus

Reactie voor op de website?

30.13. Goedkope 7-pers. auto

Ik heb bijna een jaar geleden een 11 jaar oude Renault 21 Nevada Familiale gekocht voor 1400 euro. Een stationcar met extra achterbank, waar 2 kinderen oppassen, ook wel 3, maar er zitten maar 2 gordels. Deze bank staat in de rijrichting, de "middelste achterbank" kan naar voren geklapt worden (1/3-2/3) om in te stappen Ik weet niet tot welk jaar deze auto's gemaakt zijn, maar ze zijn dacht ik nog regelmatig tweede(en hoger)hands te vinden op internet (o.a.). Peugeot had vroeger ook zo iets: de 505 break familiale.

Jaap

Reactie voor op de website?

30.14. Auto ombouwen in Amsterdam?

Ik hoorde via via dat er een garage in Amsterdam is die auto's ombouwt zodat er meer zitplaatsen ontstaan. Kan iemand mij aan deze garage helpen? Alvast hartelijk dank.

Reactie voor op de website?

30.15. Tussenschot

Goede avond,

Is het mogelijk om een schot in te bouwen in een chrysler grand mpv, achter de acherbank, zodat je met 4 personen er in kunt zitten? Kooiruimte is 125 bij 100 hoog. Het is voor een grijskenteken, nu is de wagen geel kenteken.

Reactie voor op de website?

30.16. Extra bank in alhambra/galaxy/sharan

Wegens gezinsuitbreiding willen we onze seat alhambra ombouwen naar een 8 persoons auto, wie weet hoe dat moet?

Bedankt!

Reactie voor op de website?

30.17. Extra bank

Even wat tips: Een los derde bankje, bekleed met skai-leer en voorzien van twee goedgekeurde gordels, is de goedkoopste oplossing. Voor ongeveer 400 euro (inclusief montage) kan dit in uw huidige stationcar gemonteerd worden. Er zitten goedgekeurde gordels op. De verzekering is geen probleem zolang de mensen maar het aantal inzittende op 7 personen opgeven. De RDW en de verkeerspolitie leggen de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf.

Wij hebben ongeveer 70 mpv's en stationcars op voorraad:
     autobedrijf H Klijnsmit
     Karweistraat 3
     3264 XV Nieuw-Beijerland.

groeten

Reactie voor op de website?

30.18. Hetzelfde probleem met extra zitplaats in Mondeo

Vol verbazing lees ik uw probleem omtrent de exta zitplaatsen in uw Mondeo. Laat ik op dit moment nu met exact het zelfde probleem bezig zijn. Mijn vrouw is op 22 feb 2004 uitgeteld van onze vierde en ook wij hebben een Mondeo wagon. Ok deze wil ik upgraden. Als je iets meer weet of hebt uitgevonden houd ik me aanbevolen.

mvg

Reactie voor op de website?

30.19. Goedkope 7 persoonsauto

Klopt, peugeot heeft een 505 familiair gehad. Ik heb een exemplaar uit 1985! Maar wij hebben ook 4 kinderen. Een ideale wagen, dat ze zoiets niet meer maken.

Wij kamperen met z'n zessen. Dus er gaat nog een bak op de auto en een wagentje erachter. De 505 is echt een heel ruime auto, achter de laatste bank kan ik 2 klapkratjes op elkaar in de lengte zetten en dan gaat de achterklep nog dicht ook. Met welke andere auto lukt dat, meestal zit de achterste met z'n hoofd zowat tegen de achterruit.

Maar ja 19 jaar oud dan moet je wel naar iets ander gaan uitkijken wat te betalen is. En dat is een lange zoektocht, nog sugesties?

Groetjes, Paul

Reactie voor op de website?

30.20. Suggesties goedkope 7 persoonsauto

Wij hebben een nissan prairi. Deze auto ook niet nieuw meer te krijgen maar 2dehands heel betaalbaar. En deze Japanner rijdt heel goed en is betrouwbaar. Minpuntje vind ik wel de ruimte, de achterste bank is leuk voor kleine kinderen, mijn dochter van 12 klaagt wel heel erg als ze daar wordt "opgesloten". En achter de achterste bank kan ik echt niet een klapkrat in de lengte kwijt. Kijk maar eens op marktplaats.nl voor deze auto.

Groeten, Ellen

Reactie voor op de website?

30.21. Achterbankje

Onlangs was ik bij Garagebedrijf Koudijs in Lunteren. Deze verkochten bankjes voor achterin een stationwagon. Hij werd tevens ingebouwd. Misschien een idee om hen te bellen. Ik heb geen idee van de kosten.

Mark

Reactie voor op de website?

30.22. Vraag over extra stoelen

Wij hebben een vraag over extra stoelen monteren in een auto. Vroeger had ik een oom die 6 kinderen had. Ze reden in een stationwagen waarin ze in de achterbak twee stoelen extra hadden geplaatst, compleet met gordels. De kinderen die daar zaten keken naar achteren, dus naar het achteropkomend verkeer. Mag dit nog steeds? En is het verantwoord? En hoe kom je aan zulke stoelen? En is er nog ruimte over om bv de kinderwagen mee te kunnen nemen?

Groeten Gosse en Annemieke (3 kids en de vierde komt over een week of 4)

Reactie voor op de website?

30.23. Reactie van Hilko

Deze materie is behoorlijk ingewikkeld. Ik kan alleen maar adviseren om een auto te kopen die al voorzien is van deze extra bank of stoelen. Ik heb toevallig van een kameraad gehoord die bij vw werkt dat hij een renault familieeére heeft ingeruild dus een station met exstra bank. Wie interesse heeft moet met www.roba-hardenberg.nl kontakt opnemen.

Groet Hilko.

Reactie voor op de website?

30.24. 2e bankje: nog niet genoemd adres

Sinds mei 2001 hebben wij een 2e bankje voor de jongste 2 kinderen. Wij hebben er enorm veel plezier van. Dit bankje is destijds vakkundig ingebouwd voor 1100 gulden bij Garage Geurtsen in Veenendaal, Parallelweg 106, Veenendaal, tel 0318 515400. Zij persen lange draadbouten in het chassis, bouwen twee extra gordels in. Het bankje wordt vrij vaak gebruikt, er gaat haast geen dag voorbij. Zelfs iedere week met boodschappenkratten, maar het bankje toont nog totaal geen slijtage.

Bovendien geven zij garantie op landelijke goedkeuring. Ingeval van een eventuele bekeuring kunt u met hen contact opnemen. Toen was de garantie dat zij de bekeuring betalen. U kunt gerust mailen om het bij ons te kunnen bekijken. Woonplaats Nieuwer Ter Aa.

Waar u wel voor moet opletten is een eventuele verzekering. Toch zeker als u derden vervoerd buiten uw gezin, bijv. voor school of verjaardagsfeestje.

AS

Reactie voor op de website?

30.25. Van politie mag 3e bankje niet

Ik heb op deze site heel wat briefwisseling gelezen over het 3e bankje. Wij hebben er zelf ook een in onze passat station. We werden onlangs door de politie aangehouden en zijn later gebeld met de mededeling dat dit vanaf 1 mei 2005 absoluut verboden is. Ze konden me echter niet zeggen waar dit stond. Het zou gaan om een nieuwe regel in de wegenverkeerswet. Toch worden deze bankjes hier en daar verkocht. Kan iemand mij opheldering geven? Anders moet ik naar een mpv om gaan zien, want in bekeuringen heb ik geen zin. Echter liever blijf ik nog even rijden met mijn huidige wagen.

Jan van der Wilt

Reactie voor op de website?

30.26. Verbod derde bankje: de politie weet van niets

Omdat wij ook een derde bankje hebben in onze Ford Mondeo, hebben wij navraag gedaan bij de politie. Omdat mijn man vanwege zijn werk veel met de politie te maken heeft, heeft hij het uitgebreid laten nakijken, maar hun is niets bekend van een wetswijziging. Het kan te maken hebben met regels van de RDW. Ook dat gaan we nog even uitzoeken.

Johanna

Reactie voor op de website?

30.27. 3e bankje mag (?)

Ik weet dat er van Renault diverse "Familiale" uitvoeringen waren (oa Laguna): Een stationwagon met een extra achterbankje/stoeltje. Als dat goedgekeurd is bevonden door RDW bij invoer, zie ik niet in waarom het bij een Mondeo niet zou mogen. Kwestie van deugdelijke bevestiging van het extra bankje/stoeltje lijkt me...

Ger

Reactie voor op de website?

30.28. Veiligheid eerst

Toen we drie kinderen hadden, hadden we een Toyota Corolla Break. Toen ik zwanger werd van de tweeling hebben we een Toyota Hiace (minibus) gekocht: Alle kinderen hebben hun eigen plaats, er is ruimte genoeg voor alle autozitjes en als ze wat groter worden, is er ruimte genoeg (wij zijn niet van de kleinste). In België is het nu trouwens verplicht om elk kind een aparte plaats te geven in de auto. Kleine kinderen brengen ook een halve verhuis mee bij uitstapjes (buggy, bolderkar, veel boodschappen, veel bagage bij reisjes). Daarom kozen we voor een busje en niet voor een monovolume. In een monovolume heb je of de zitplaatsen, of de kofferruimte, maar niet beide. Wij vinden dat de veiligheid van de kinderen voor alles gaat, ook al was een dikke streep door de financiële rekening.

Groetjes en geniet volop van de tweeling, want bij het eerste ritje samen in het busje zat ik achteraan tussen de tweeling en dacht ik, wat een rijkdom.

Chris

Reactie voor op de website?

30.29. Renault Nevada

Wie een Renault Nevada Familiale zoekt, kan ook een 'gewone' met twee banken kopen en hier: www.vandentol-renault.nl kontakt opnemen om er een familiale van te maken. Volgens Renault kunnen alleen de duurdere versies familale worden. Dat is niet waar. De basisuitvoering kan gemakkelijk met een derde bank uitgerust worden.

Overigens is de jongste Nevada van 1995. Al weer 10 jaar dus.

Wim

Reactie voor op de website?

30.30. Universele 2e achterbank later ingebouwd

Ik zag de naam Garage Geurtsen voorbij komen. Even Googlen leverde de volgende link op: www.garagegeurtsen.nl/uniklap.html. Een universele 2e inklabbare achterbank compleet ingebouwd met 2 heupgordels voor ± 1000 euro.

Ernst

Reactie voor op de website?

30.31. 3e bankje (uit Ford Mondeo)

Wij hebben ruim vijf jaar rondgereden in een Ford Mondeo met een 3e bankje achterin. We hebben eerst de verzekering om toestemming gevraagd en die was akkoord! Nu zijn onze vier kids groter (de jongste twee zijn 8 en bijna 11), dus we zijn overgestapt op een Zafira.

Ernst

Reactie voor op de website?

30.32. 3e bankje

Wij hebben een peugeuot 406 familia. Daar zit een standaard derde bank in, inclusief de daarbij behorende gordels.

Pieter

Reactie voor op de website?

30.33. Oplossing

Wij hebben 5 kinderen (sinds april is dat een feit) en ook lange tijd gedacht over een extra stoeltje in een stationwagen. Zagen op internet een ford taurus usa. Die heeft zo'n klapbankje achteraan de achterbank voor 2 kinderen. Handig maar superoncomfortabel. Dat geldt ook voor de volvo's die een extra bankje hebben. Het is vrij spartaans allemaal. Toen nog ons oog laten vallen op een range rover met 2 klapbankjes achterin maar dat zijn dikke motoren die benzine slurpen bij het leven.

Uiteindelijk is de keuze, we wilden persé geen lompe mpv, op een wat oudere Mitsubishi space wagon, 7 zitter gevallen. De wagen is maar een kleine slag hoger dan een normale station. De extra 2 zitplaatsen achterin zijn nou niet bestemd voor volwassenen met lange benen maar de kinderen maken al ruzie over wie er mag zitten. Hij is ook ideaal voor naar de voetbal. het halve team past erin. Het alternatief was de toyota picknick, die is vergelijkbaar. Ook valt nog te denken aan de volkswagen touran, die ook van die extra zitplaatsen heeft maar niet in alle modellen. Deze auto's zien er minder lomp uit dan de meeste mpv's. Laten we zeggen de Alahambra's, galaxies, voyagers etc. etc. en houden het midden tussen mpv en stationwagen. Waar mijn oog de laatste tijd op valt is de Roemeense, op Renault geënte Dacia Logan. Heel praktische 7 zitter met superhandige achterdeur (geen achterklep maar een echt deurtje!

Deze auto is zelf nieuw betaalbaar en van goede kwaliteit. Maar eerst rij ik die spacewagon af, daar ben ik heel tevreden over!

groeten uit Alkmaar

Jeroen

Reactie voor op de website?

30.34. Adres 2 voor extra achterbank

Reactie op Extra achterbank in een stationwagen

In Capelle a/d Ijssel zit een garage die voor €50,- een 2e achterbank in de ford mondeo plaatst. Alles is inclusief. Omdat de achterbank met de rug kant tegen de rugkant van de bestaande bank wordt geplaatst heb je GEEN extra neksteunen nodig. Tevens hoef je dan alleen heupgordels te laten plaatsen. Doet deze garage ook gelijk.
Wordt de nieuwe achterbank in de rijrichting geplaatst dan ben je wel verplicht om 3 puntsgordels te plaatsen. Dit volgens de RDW en KLPD. Er worden beugels in je achterbak gelast zodat de bank ook echt vastzit. Je kunt hem echter ook in een handomdraai weer verwijderen. Succes !!

Reactie voor op de website?

30.35. Scenic-kreukelzone

Hallo,

Wij zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om een bankje achterin onze renault scenic('94) te zetten. Da's dus geen stationwagen, dus we hebben er geen idee van nog of het kan en een beetje verantwoord is. Sowieso gaan we niet met een kind op het bankje over de snelweg (het is voor vervoer naar school, n.l.). Heeft er iemand hiervoor een tip?

Voor wat betreft de kreukelzone: een snel onderzoekje via google leert mij dat bij een MPV de achterste bank zich vaak "gewoon" in de kreukelzone bevindt! Dus het maakt niet uit of je e3r een inbouwd of een grote dure bak koopt, wat dat betreft.

Erica

Reactie voor op de website?

30.36. Peugeot 504

Mijn ouders hadden vroeger een Peugeot 504 familiale, hij was ruim, comfortabel en luxe. Je kon er 8 personen in kwijt en zelfs op de 3e zitrij kon een volwassene van 1.85 ruim zitten. Ook was de kofferruimte groot genoeg, Daar kon je volgens mij twee klapkratjes in de lengte achter elkaar kwijt. Op dit moment ben ik zo een model aan het zoeken, of een 505 familiale. Het voordeel is dat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen en voor het rekeningrijden hoef je je ook geen zorgen te maken. Twijfel je over de betrouwbaarheid, dan koop je een diesel.

Rob

Reactie voor op de website?

30.37. Volvo Limo

Reactie op Meer nieuws, maar niet bemoedigend

Wij hadden ook dit probleem, 2e hands mpv is te duur. Busje 2e is vaak van taxi bedrijven en dus redelijk versleten. Oplossing wij hebben als gezin 4 kinderen en we willen een extra achterbank zodat vriendjes ook nog mee zouden kunnen. Wij hebben twee limosines gekocht die dienst deden als volgauto van een rouwstoet. Het zijn Volvo 940 modellen maar dan in de fabriek gemaakt, en niet doorgezaagd. De auto is natuurlijk iets langer, maar past gewoon in een parkeervak. Helaas zijn het geen station wagons anders was de kofferbak nog groter, maar een dual kinderwagen past makkelijk achterin. Dus kinderen in de kooi van de auto, en een kofferbak (keukelzone). Echt een aanrader om over te stappen op een limo.

Met vriendelijke groeten, Maarten Storm

Reactie voor op de website?

30.38. Extra bankje in de kofferbak

Als u een extra bankje laat of gaat plaatsen in de kofferbak moet dit wel op kenteken vermeld worden. Het aantal zitplaatsen op het kenteken word dan verhoogd. Dus ook naar de RDW en het bankje laten keuren.

Tange

Reactie voor op de website?

30.39. Alleen voor nieuwe auto's

Een extra bankje in de kofferbak hoeft alleen vermeld op kenteken als het om nieuwe auto's gaat waarbij op kenteken het aantal zitplaatsen van de auto vermeld staat.

Wij hebben jaren met een extra bankje in onze Ford Mondeo rondgereden, echt nu rijden we een Peugeot 806 omdat na de komst van onze tweeling het aantal zitplaatsen in ons Ford eentje te weinig was.

Wij zijn diverse malen aangehouden in onze Ford tijd en altijd merkten we enige teleurstelling bij de heren agenten als bleek dat na openen van de achterklep de mannen keurig netjes in de gordels op een bankje zaten.

Simone mama van 6

Reactie voor op de website?

30.40. Opblaasbaar Autostoeltje

Ideaal voor grote gezinnen, de Bubblebum, 's werelds eerste opblaasbare autostoelverhoger voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Compact, licht, opblaasbaar en opvouwbaar, past makkelijk in tas of rugzak. Uw kind is overal en altijd verzekerd van een veilige autorit. Het zitje is slechts 32 cm breed dus kun je makkelijk 3 kinderen veilig op de achterbank vervoeren, ook van kleine auto's. Ook handig voor op vakantie, huurauto's, opa's en oma's, etc. Kijk voor meer informatie op www.bubblebum.nl.

Reinier

Reactie voor op de website?

30.41. Re: extra bankje 807

Wij hebben een citroen evasion. We hebben alle sloperijen in de buurt afgebeld. Uiteindelijk een gevonden bij een GROTE sloperij op 200 km afstand.

Suces met zoeken, bellen en mailen.

Ingeborg

Reactie voor op de website?

30.42. Kijk eens hier

Kijk eens op: www.garagegeurtsen.nl/uniklapbank, en zoeken naar een bankje bij een sloper is een optie.

Reactie voor op de website?

30.43. Actuele regels extra bankje 2011

Heb vandaag (8 november 2011) wat onderzoek gedaan naar wetgeving over het extra bankje.

Garage Geurtsen verwijst naar de sites van ANWB en Rijksoverheid. Dat betreft een nieuwsbericht over verkeersregels per 1 april 2008. Er staat het volgende:

    Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s wordt verboden. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.
Ik heb gebeld met de Rijksoverheid om erachter te komen of dit nog steeds geldt, en welke voorwaarden er zijn. Zij verwijzen door naar de RDW. De technische afdeling van de RDW geeft aan dat er in 2009 een nieuwe kaderrichtlijn is opgesteld waarin staat dat een bijgebouwde zitplaats in een auto gebouwd vanaf 1999 goedgekeurd moet zijn voor het betreffende type auto. Dit kan op basis van twee methodes:
  1. Berekeningen die aantonen dat de constructie veilig is.
  2. Een destructieve test.
Simpel gezegd, maar ik laat mijn auto niet destructief testen, en voor die berekeningen heb ik wat gegevens (en medewerking) van de fabrikant nodig. Je bent in de praktijk dus aangewezen op bankjes die door de fabrikant worden geleverd of door de fabrikant zijn goedgekeurd.

Helaas slaagde de RDW-medewerker er niet in om mij aan te wijzen waar ik deze kaderrichtlijn kan inzien. Ergens op eur-lex.europa.eu/ moet dit te vinden zijn.

Het lijkt er dus op dat de uitzondering uit 2008 overruled wordt door de kaderrichtlijn uit 2009. Maar wellicht is er op deze richtlijn ook weer een uitzondering...

R

Reactie voor op de website?

30.44. extra bankje achter in stationwagen


Reactie op 2e achterbank in stationcar

Wij zijn op zoek naar een 2e hands extra achterbank(liefst inklapbaar) voor de VW passat station.

Reactie voor op de website?

30.45. Uitspraak Ministerie van I&W febr. 2012

Heb de vraag over de legaliteit van het extra bankje voorgelegd aan de ANWB. Aanvankelijk werden zij ook van het kastje naar de muur gestuurd, maar uiteindelijk kwam er antwoord van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met dank aan de ANWB volgt hieronder het bericht van het Ministerie.
    In het RVV 1990 wordt in artikel 58a lid 2c het volgende duidelijk gemaakt:

    c. het vervoer van passagiers jonger dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter die gebruik maken van een voor deze passagiers geschikte zitgelegenheid die deel uitmaakt van de constructie van het voertuig, hierin deugdelijk is bevestigd en is voorzien van autogordels.

    De zinsnede uit het RVV 1990 ".....die deel uitmaakt van de constructie van het voertuig........." dient beperkt te worden uitgelegd. Het gaat hier alleen om een voorziening die origineel door de fabrikant van het voertuig is aangebracht. Zoiets speelt bijvoorbeeld bij sommige auto's van het merk Mini. Die hebben een achterbank bestaande uit twee "echte" aan de eisen voldoende zitplaatsen, met daartussen in een derde zitplaats die niet aan de eisen voldoet ( qua breedte). Die wordt geregistreerd als voertuig met 4 zitplaatsen.

    De regelgeving laat het dus niet toe dat achteraf een derde, niet tot de standaarduitrusting behorende, bank bestaande uit een aantal niet aan de eisen voldoende zitplaatsen ( zitgelegenheden) wordt ingebouwd.

R

Reactie voor op de website?

30.46. 3 achterbank

Reactie op 3e bankje

Nou mensen wij zijn verzekerd bij nationale nederlanden. Ik heb een achterbankje in de auto van de kofferbak van onze honda civic aerodeck, dan ben ik gewoon wettelijk gezien verzekerd. Ik heb nu een 7 inzettende verzekering voorheen was dat 4 maar sinds de achterbank erin zit 7. Dus of het nu wel of niet mag, ik heb zwart op wit dat ik hiervoor ben verzekerd als er een ongeluk gebeurt.

Sebastiaan

Reactie voor op de website?

30.47. Onzin

ANWB en ministerie moeten zich eens goed achter de oren krabben over dit antwoord. Op de eigen site van dit minsterie is te lezen: ( www.rijksoverheid.nl/nieuws/2008/03/27/nieuwe-verkeersregels-per-1-april.html)
    "Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s wordt verboden. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel."
Deze regelgeving dateert van april 2008 (!). Het lijkt me dat het niets aan de verbeelding overlaat.

Eric

Reactie voor op de website?

30.48. Goedkope inklapbare kinderachterbankjes

Ruimtegebrek in de auto... Dat overkomt elke ouder wel eens. De kinderen moeten dan een beetje dichter naast elkaar zitten, en een veiligheidsgordel wordt gedeeld. Als deze situatie vaker voorkomt, start al snel een zoektocht naar een oplossing.

Soms wordt een grotere auto aangeschaft. De oplossing kan echter eenvoudiger (en goedkoper) zijn. Sinds kort zijn goedkope inklapbare kinderachterbankjes te koop. Deze bieden twee tot drie extra zitplaatsen. Het extra achterbankje wordt geplaatst in de bagageruimte van de auto. Als de extra zitplaatsen niet nodig zijn, kan het bankje eenvoudig ingeklapt worden. Hierdoor blijft vrijwel de hele bagageruimte beschikbaar.

Wat zegt de Rijks Dienst voor Wegverkeer (RDW) hierover? Volgens de definitie van een zitplaats moet deze een plaats bieden aan een volwassene. Hierdoor zijn zitplaatsen welke zijn geconstrueerd voor kinderen (tot max 49kg en/of 1,35 mtr.) uitgesloten van een beoordeling door de RDW. Dit houdt niet in dat er geen eisen zijn voor dergelijke zitplaatsen. Kort gezegd dient deze deugdelijk te zijn bevestigt en in sommige gevallen te zijn voorzien van een gordel.

Kortom, deze kinderachterbank voldoet aan de eisen die gesteld worden. Veiligheidsgordels worden bijgeleverd, en indien gewenst kan de plaatsing gedaan worden door een BOVAG-garage. Na plaatsing van het bankje is herkeuring van de auto niet nodig.

Op de website https://www.facebook.com/kinderachterbank is meer te lezen over deze bankjes. Meer informatie kan ook opgevraagd wordt door een mail te sturen naar

Reactie voor op de website?

30.49. Aangehouden en volgens politie verboden

In 2012 (3 jaar geleden) ben ik door de politie aangehouden ivm een extra bankje. Volgens de politie was het verboden. Er mogen niet meer zitplaatsen zijn dan er op het kentekenbewijs zijn aangegeven.

Je kunt dus zeker wel een bekeuring krijgen en waarschijnlijk ook aansprakelijk worden gesteld.

Brenda

Reactie voor op de website?

30.50. Extra zitplaatsen in bagageruimte legaal

Uit het vorige bericht kan de indruk ontstaan dat er geen extra zitplaatsen in de bagageruimte ingebouwd mogen worden. Dit is niet correct.

Inbouw is volledig toegestaan. De RDW stelt hierbij de volgende regels:

Verder gelden de gebruikelijke regels die voor elke zitplaats gelden.

Jan

Reactie voor op de website?

30.51. Losse stoelen Peugeot 307

Nadeel van de MPV's is dat de niet echt zuinig zijn qua belastingen en ook qua gebruik niet. Slechte ervaringen met Mitsubishi Wagon. Ruim, maar qua brandstofverbruik werd je niet vrolijk.

Daarna jaren met veel plezier een Peugeot 307 gehad, die officieel ook een 7-persoonsauto is, maar relatief licht in wegenbelasting en zuinig. In 307-stations zijn al bevestigingspunten voor twee extra stoelen die je er snel inklikt. De gordels zijn ook al aanwezig. Beviel altijd goed (de extra stoelen staan nu te niksen na verkoop van de 307 - na meer dan 330.000 km

Wijnand

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Extra achterbank in een stationwagen

  1. Mijn speurtocht
  2. Aan extra bankje zitten haken en ogen
  3. Het plaatsen van een extra bank
  4. Meer nieuws over legaliteit extra achterbank?
  5. Meer nieuws, maar niet bemoedigend
  6. Heupgordel gevraagd.
  7. 3e bankje
  8. Risico en gevolgen plaatsen 3e bankje
  9. Ervaring met derde bankje
  10. 3e bank in Volvo 740
  11. Kreukelzone van Nevada
  12. 2e achterbank in stationcar
  13. Goedkope 7-pers. auto
  14. Auto ombouwen in Amsterdam?
  15. Tussenschot
  16. Extra bank in alhambra/galaxy/sharan
  17. Extra bank
  18. Hetzelfde probleem met extra zitplaats in Mondeo
  19. Goedkope 7 persoonsauto
  20. Suggesties goedkope 7 persoonsauto
  21. Achterbankje
  22. Vraag over extra stoelen
  23. Reactie van Hilko
  24. 2e bankje: nog niet genoemd adres
  25. Van politie mag 3e bankje niet
  26. Verbod derde bankje: de politie weet van niets
  27. 3e bankje mag (?)
  28. Veiligheid eerst
  29. Renault Nevada
  30. Universele 2e achterbank later ingebouwd
  31. 3e bankje (uit Ford Mondeo)
  32. 3e bankje
  33. Oplossing
  34. Adres 2 voor extra achterbank
  35. Scenic-kreukelzone
  36. Peugeot 504
  37. Volvo Limo
  38. Extra bankje in de kofferbak
  39. Alleen voor nieuwe auto\'s
  40. Opblaasbaar Autostoeltje
  41. Re: extra bankje 807
  42. Kijk eens hier
  43. Actuele regels extra bankje 2011
  44. extra bankje achter in stationwagen
  45. Uitspraak Ministerie van I&W febr. 2012
  46. 3 achterbank
  47. Onzin
  48. Goedkope inklapbare kinderachterbankjes
  49. Aangehouden en volgens politie verboden
  50. Extra zitplaatsen in bagageruimte legaal
  51. Losse stoelen Peugeot 307

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.