Groot Gezin
Vervoer
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

45. Grijskenteken voor busjes met dubbele cabine

In de rubriek 'Vervoer' staat een opmerking van Desiree dat er iets verandert m.b.t. het grijze kenteken van busjes met een dubbele cabine. Hoe zit dat precies? Wij denken over de aankoop van een busje met een dubbele cabine, maar die moet dan wel een grijs kenteken hebben, anders zijn de lasten erg hoog. Ik kan er verder niets over vinden en de autobedrijven waar we geinformeerd hebben weten ook van niets. En hoe zit het met grijskenteken voor LPG busjes?

Geldt dat niet voor bedrijven? Je zou natuurlijk een stichting kunnen oprichten 'ter betaalbaar houden van het vervoer van de familie X', en het busje op naam van je eigen stichting zetten. Is dat legaal? Kortom, veel vragen....

Ellen

Reactie voor op de website?

45.1. Busjes met grijs kenteken

Gezien het feit dat er nogal wat gezinnen in een busje met grijs kenteken rijden, wil ik opmerken dat dit misschien helemaal niet zo goedkoop is als het lijkt. Nu misschien nog wel maar in 2001 gaat het belastingstelsel veranderen en zijn er al berichten over het aanpakken van het grijze kenteken. Dit is immers in het verleden ook al gebeurd.

vriendelijke groet

J.C.

Reactie voor op de website?

45.2. Grijs kenteken

Een telefoontje met de rijksdienst wegverkeer leverde me de volgende informatie op:
    Het nieuwe belastingstelsel gaat in 2001 in. Aan het grijze kenteken gaat het een en ander veranderen maar dit betreft vooral het zakelijk gebruik. Voor de particulier hebben deze veranderingen geen gevolgen.
Meer informatie is te lezen op: http://www.minfin.nl/belasting2001 .

Er is een folder met daarin alle veranderingen rond het grijze kenteken. Deze folder is gratis aan te vragen bij de postbus 51, telefoon: 0800-8051

Nell

Graag vragen wij uw ervaringen over hoe dit in de praktijk uitpakt!

Reactie voor op de website?

45.3. Geen verandering grijs kenteken.

Volgens de nieuwe belastingwetgeving en de aangepaste plannen medio volgend decennium gaat er iets wezenlijks veranderen met het grijze kenteken. De zgn. stationgrijze (normale personenauto's met geblindeerde ruiten, bijv. astra's, voyagers, al dan niet stationcar) gaan verdwijnen. Voor deze groep geldt dan het grijze kenteken niet meer. Echter voor bussen tot 8 personen welke omgebouwd kunnen worden volgens de Europese wetgeving zal de eerste tien jaar geen verandering plaatsvinden.

Maurice

Reactie voor op de website?

45.4. Wel verandering!?

Ik zou wel willen weten waar Maurice zijn kennis op baseert. Wat bedoel je precies met de laatste zin? Zeker als het gaat om busjes met dubbele cabine lijkt het toch heel aannemelijk dat daar binnen 5 jaar het een en ander gaat veranderen. Er zijn steeds meer particulieren die gebruik maken van een 6-persoons bus. Komend jaar, in 2001 verandert er nog niets voor busjes in particulier bezit, maar als je het bekijkt vanuit de overheid zal het niet lang meer duren, voordat het "oneigelijk" gebruik aan banden zal worden gelegd.

Yvonne

Reactie voor op de website?

45.5. Hypocriet?

Het zou toch wel zeer hypocriet zijn als de bestaande rijders met grijskenteken op geel tarief zou moeten voor particulieren. De ondernemers zeggen: "wij krijgen bijtelling en prive bezitters niet". Maar het is toch niet normaal dat iedere ondernemer zijn werkgever zo'n 10.000 a 20.000 km laat rijden en dan ook nog btw terug vorderen van de belasting met de onkosten die men afschrijft. Voor de partucilier geldt dat niet. Waarom al dat geheibel erover het is nog steeds zo dat nog geen 5% van Nederland een bus rijdt voor puur prive gebruik.

M.L.

Reactie voor op de website?

45.6. Wijziging regeling grijs kenteken particulieren

De waarschuwing van Desiree voor een aanpassing voor de regeling mbt het grijs kenteken voor particulieren brengt mij aan het twijfelen over de aanschaf van een busje met dubbele cabine. Een telefoontje naar het ministerie van financien leverde niet veel op. Er zijn daar eigenlijk geen concrete plannen om aanvullende maatregelen te treffen tav het grijs kenteken. Wie kan mij vertellen hoe het er nu precies voorstaat met de busjes met dubbele cabine?

mvg Rob

Reactie voor op de website?

45.7. Waarschuwing voor aanschaf grijskenteken

Als bestuurslid van de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren (Sbg) heb ik de vervoerspagina bekeken, en moet dan constateren dat het advies om goedkoop met een grijskentekenauto te rijden niet juist is weergegeven.

Voor de juiste informatie betreffende de aanschaf van een grijskentekenauto is het een aanrader om eerst de webside van de Sbg te bezoeken. Het adres: St belangen grijskentekeneigenaren of via de zoekmachine: sbg-+grijskenteken.

Mochten er dan nog vragen zijn, dan kan men hierover contact opnemen.

met vriendelijke groet
Ad Landman

Reactie voor op de website?

45.8. Grijs kenteken

Op de site van de St belangen grijskentekeneigenaren staat bij "dubbelcabine" iets dat ik vaker tegenkom, maar niet in de overheids-documentatie heb kunnen terugvinden, namelijk dat de resterende laadruimte voor 2/3 achter de achteras zou moeten vallen. Voor zover ik weet moet de resterende laadruimte minimaal 2/3 van de originele laadruimte bedragen met een minimum lengte van 150 cm. (en 98 cm. hoog en 20 cm. breed). Maar ik geef mijn mening graag voor een andere.

Verder zou ik M.L. (Hypocriet?) willen vragen om zijn verhaal nog eens te overdenken en te herschrijven. Wat er nu staat kan ik niet volgen terwijl het waarschijnlijk een heel interessant verhaal is. Mocht M.L.'s verhaal over de bijtelling gaan, laat hij/zij zich dan realiseren dat bijtelling betaald wordt over een auto die door de werkgever ter beschikking gesteld is. Tot en met 2000 dient de berijder van een bestelauto in dat geval een vergoeding per privé-kilometer te betalen. Dat niemand dat in de praktijk doet is een ander verhaal.

Met vriendelijke groet, Marten

Reactie voor op de website?

45.9. Info grijskenteken particulier gevraagd

Vervoer Grijs: L.S. Er gaan geruchten rond dat het grijskenteken niet meer mag gebruikt worden voor particulieren. En dat je dan voor alle gewicht moet betalen. Kunt u mij het fijne hier van zeggen.

B.v.d. Fam.F

Reactie voor op de website?

45.10. Grijskenteken

Het grijskenteken die zoals we die nu kennen blijft bestaan in de huidige vorm. Het is zelfs zo dat de strenge regels die gelden voor de zakelijke gebruikers eerder versoepeld gaan worden dan verzwaard. Particulieren kunnen gewoon een auto aanschaffen op grijskenteken. Als je hem al hebt verandert er niets.

Pas wel op voor bussen op benzine: deze schrijven extra hard af, ook al heb je er een gasinstalatie in zitten. De wegenbelasting gaat op gewicht en niet op welke soort brandstof. Het voordeligst is diesel ook als je weinig rijdt. De aanschaf van een gasinstalatie krijg je er niet gauw uit. Bovendien lopen de meeste bussen slecht op gas.

Groetjes

Reactie voor op de website?

45.11. Vragen grijskenteken

Hallo Allemaal.

Aangezien de wegenbelasting voor onze bus erg duur is, ben ik aan het kijken hoe het zit met het grijskenteken. Nergens kom ik een maximaal aantal personen tegen. Wie kan mij iets over de regels uitleggen?

Dus: zit er een maximum aan vervoer van personen, zijn er dan ook kinderen niet verzekerd?

En welke auto's / busjes komen in aanmerking voor een grijskenteken?

Jolanda, mama van 4 en getrouwd dus zes man moet erin ;-))

Reactie voor op de website?

45.12. Wijzer geworden?

Ik heb deze vraag ook. Heeft u ondertussen meer informatie. Ik weet dat 2/3 van de ruimte bij gebruik door een particulier laadruimte moet zijn (zie grootgezin.nl). Ik hoop dat u kunt reageren.

Met vriendelijke groet, Jorg

Reactie voor op de website?

45.13. Wijzer geworden: reactie

Waar Jorg op baseert dat 2/3 van de ruimte bij gebruik door een particulier laadruimte moet zijn zou ik niet weten. Ik weet wel dat de overgebleven laadruimte na het monteren van een tweede bank (dus: dubbelcabine-uitvoering) nog 2/3 van de lengte van de oorspronkelijke laadruimte moet hebben. Daar zorgt de inbouwer wel voor. Verder is het een kwestie van passen en meten of je met zijn allen in een bepaald type en uitvoering past.

Als de leverancier deze keuze biedt kun je een bus kiezen met een voorbank zodat er 3 mensen voorin zitten. Achterin nog 3-4 kinderen en je kunt met 6-7 mensen op stap in een grijs-kentekenauto.

De regels rondom het grijze kenteken lijken vooralsnog niet te wijzigen.

Marten

Reactie voor op de website?

45.14. Folder grijs kenteken niet bij postbus 51 opvraagbaar

Het bericht dat een folder over alle wijzigingen omtrent het grijze kenteken gratis opvraagbaar is bij postbus 51, klopt niet (meer?). Na dit zelf getracht te hebben kreeg ik te horen dat men mij deze niet kon doen toekomen. Wel is dit mogelijk via tel.nr. 0900-0739 (22ct.p/m). vragen naar de afdeling klantenservice!

S. vdP.

Reactie voor op de website?

45.15. Wijziging grijs kenteken particulieren

Wie kan mij helpen?

Ik heb van een kennis gehoord dat binnen nu (3-6-2003) en 1 à 2 jaar het rijden op grijs kenteken voor particulieren gaat veranderen. Volgens hem kan er in de nabije toekomst alleen nog met grijs kenteken gereden worden als je in het bezit bent van een nummer van de KvK. Dit volgens een informatiekrant van de KvK.

Wie weet hier iets meer over of kan mij hier iets over vertellen. Ik wil graag overstappen op een bus met dubbele cabine. Als bovenstaande waar is moet ik mijzelf nog even afvragen of dit nog wel haalbaar is. Wie helpt mij uit de brand.

groet Sander

Reactie voor op de website?

45.16. Driepuntsgordels achterin Vito?

Ik ben op zoek naar een Mercedes Vito Dubbele Cabine met 3 driepuntsgordels op de achterbank. Ik heb het dan niet over het allernieuwste type dat net bij de dealers staat, die heeft dat standaard. Bij de Mercedes dealer zeggen dat het niet bestaat; de middelste plaats heeft altijd een tweepuntsgordel. Zijn er misschien toch carrosseriebouwers die zoiets aanbieden? Al dan niet met typegoedkeuring. Ik zet mijn kind nog liever in een driepuntsgordel zonder typegoedkeuring dan in een tweepuntsgordel mét.

Groeten,

Reactie voor op de website?

45.17. Ford Transit met 9 driepuntsgordels

Ik heb geen Mercedes maar een Ford Transit. Met négen driepuntsgordels, dus ook op de middelste plaatsen!

Groetjes, Annelies

Reactie voor op de website?

45.18. Driepuntsgordels in Volkswagen Transporter gelast

De 1e bus die wij kochten was een Volkswagen Transporter met dubbele cabine met 1 heupgordel (midden) achterin. Ik was toen nog zwanger van de tweeling en we hebben toen bij de garage gezegd dat wij in principe die auto wel wilden hebben maar dat er dan wel minimaal 2 3-puntsgordels in moesten zitten. Je kunt een maxi-cosi nu eenmaal niet veilig vast zetten met een heupgordel.

De garage heeft toen achter in de laadruimte tegen de tussenwand een frame gelast. Dit ook weer goed vastgelast aan het chassis en via gaten in de tussenwand de gordels aan het frame heeft vastgemaakt. Er zat geen goedkeuring op maar dat hoeft ook niet omdat de gordels niet verplicht waren omdat ze er eenvoudigweg standaard niet inzaten.

Of het in de Vito ook mogelijk is weet ik niet. Ik zou het eens navragen bij een beetje handige carrosseriebouwer. Het is namelijk wel van belang dat de gordels vastzitten aan het chassis en niet alleen aan de bank. Zou je een ongeluk krijgen en de bank zou losschieten, dan hebben de gordels totaal geen zin.

Succes ermee.
Groetjes Diny

Reactie voor op de website?

45.19. Driepuntsgordel monteren: gevaarlijke materie

Het is heel simpel. Je moet ze er zelf inmaken. Er zullen niet veel bedrijven zijn die dit willen uitvoeren. Het risico is te groot. Ook al heeft u gelijk door te stellen dat de 2-punts gordel minder is dan een driepunts. Degene die de gordel monteert is feitelijk verantwoordelijk als het mis gaat. Monteer je de gordel dan moet je hem dragen.

Breekt de gordel bij aanrijding en raakt het kind invalide dan kan men de monteur aanklagen. Bij autobedrijfen maak je geen kans, deze branden hun vingers niet aan deze materie.

Groet

Reactie voor op de website?

45.20. Vito 3e rolgordel achterbank

Bij de type-goedkeuring door de RDW van elke bedrijfswagen met dubbelcabine (ook Vito oud model t/m eind 2003 geproduceerd) moet er een fabrieksvoorziening aanwezig zijn om de rolautomaat en gordel aan te bevestigen. In de Vito is daartoe een solide rolbeugel gemonteerd, welke de bouwgaten met schroefgaten bevat t.b.v. de bevestiging van de gordels. Deze ontbreken in het midden. Eenvoudigweg is het dus wettelijk niet toegestaan om driepunts-rolgordel te monteren.

m.vr.gr. Reinier.

Reactie voor op de website?

45.21. Grijs kenteken

Hoi,

Wij rijden zelf als particulier met een bus voorzien van dubbele cabine en vragen ons ook af wat er gaat veranderen. Wij willen aankomend jaar een andere bus kopen maar als dat gaat vervallen moeten we toch iets anders zoeken. Als je wat meer weet laat het even weten en zodra ik iets weet meld ik het ook.

Groetjes Peter

Reactie voor op de website?

45.22. Grijs de nieuwe melkkoe

Zoals het er nu naar uitziet zijn de automobilisten met grijs kenteken de klos en gaan we de volle mep betalen. Ook zal de waarde voor de particuliere bezitter omlaag gaan. Dit kabinet heeft de melkkoe weer gevonden. Zo zal het wel altijd blijven hier in Nederland. Hier word het ene gat gestopt en het andere gemaakt.

Het zou eens mooi zijn als iedereen in Nederland een paar dagen vrij nam en bewust de auto liet staan. Ik denk dat Balkenende en Zalm dan een gat in de begroting hebben wat ze de eerste jaren niet meer dichten. Maar ja dan zullen we wel weer op een andere manier geschoren worden.

Harrie

Reactie voor op de website?

45.23. Ombouwen

Beste Jim,

Ook ik heb een transporter T4 op grijskenteken en hoopte daar nog heel lang en gelukkig in te kunnen blijven rijden op het grijze kenteken. Misschien is het een idee om eens uit te zoeken hoe het is om de bus om te bouwen tot kampeerwagen Die hebben ook eenzelfde lage belating tarief. Maar hoe dat zit moet ik eerst nog gaan uit zoeken.

Jan-Willem

Reactie voor op de website?

45.24. Grijskenteken

Informatie over het ombouwen naar een camper staat onder andere op deze site: www.grijskenteken.web-log.nl. Op deze site staat ook een link naar de website van Minister Wijn, u weet wel, de vriend van alle grijskenteken rijders.

Busje

Reactie voor op de website?

45.25. Grijs kenteken blijft mogelijk toch

Een bericht op Teletekst op 7 september: de Tweede Kamer is bang dat het midden- en kleinbedrijf schade ondervindt door de afschaffing van het grijs kenteken. Volgens de ondernemers zou dat hen per auto 1600 à 2000 euro kosten.

Over gezinnen die het grijs kenteken gebruiken geen woord, daar ligt de politiek niet zo van wakker. Maar voor hen is het dus ook 1600 à 2000 euro!

Reactie voor op de website?

45.26. Grijs kenteken

Na jarenlang van sparen hebben we een busje met grijs kenteken gekocht. Mijn man werkt buiten ons dorp waar het openbaarvervoer dusdanig is, dat hij i.v.m. ploegendienst niet van en naar zijn werk kan komen. Dus een busje was goedkoper vervoer en kan onze caravan goed trekken. Hij werkt erg hard en verdient net boven het min. loon.

Wij kunnen de duurdere wegenbelasting niet opbrengen + 105 euro p.m. Wij hebben een dochter van 13 jaar op v.w.o en kunnen nu nog iets opzij leggen voor latere studies. De regering haalt veel weg bij de kleine man.

groetjes Jozefien

Reactie voor op de website?

45.27. Nieuwe site grijskenteken

Beste mensen,

Hierbij kan ik u meedelen dat de Stichting belangen grijskenteken eigenaren weer een nieuwe site heeft. Deze zal in de komende tijd worden aangevuld met zaken die te maken hebben met het grijze kenteken. Via het forum kunnen vragen gesteld worden. Het adres kunt U vinden op: www.sbg-delft.nl/.

Met vriendelijk groet, Ad Landman

Reactie voor op de website?

45.28. Grijs kenteken tarief-afschaffing voor particulier gebruik

Geachte heer/mevrouw,

Op uw site tref ik vele vragen rondom het grijs kenteken aan. Het grote gezin maakt klaarblijkelijk ook veel gebruik van het grijze kenteken.

De huidige plannen om het grijskentekentarief voor particulier gebruik te schrappen, en te vervangen voor het gele tarief zal ook zeker velen van hun treffen.

Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren (SBG) heeft daarom een protestaktie georganiseerd op 30 oktober op het Malieveld in Den Haag.

Kijkt u eens op www.weetjewel.com. Daar staat alle info en verdere links naar interessante sites over dit onderwerp.

Wellicht is het al wel duidelijk maar voor alle volledigheid: Alle particuliere grijsrijders gaan per 1-1-2005 een bijna 6-voudig bedrag van hun huidige wegenbelastingtarief betalen. Meeliften op regels die voor het bedrijfsleven gelden is daarbij doodeenvoudig niet meer mogelijk. Vele particuliere grijsrijders zijn hiervan maar matig op de hoogte omdat er al zo vaak ophef over gemaakt is. Ook deze keer zal het wel loslopen denken ze. Helaas, niets is minder waar.

Daarnaast zijn hun auto’s gigantisch in waarde gekelderd en willen garages bij inruil alleen nog maar belachelijk lage inruilbedragen geven indien men genoodzaakt is om de auto te verkopen.

Met vriendelijke groet,

Reactie voor op de website?

45.29. De gevolgen van de nieuwe maatregelen t.a.v. afschaffing van het grijze kenteken.

Zoals u wellicht hebt vernomen is de regering van plan om in 2005 het grijze kenteken voor particulieren af te schaffen.

Dit heeft verregaande consequenties op zowel mobiel als financieel gebied.

Bijvoorbeeld: gezinnen die nu op jaarbasis 250 Euro aan wegenbelasting betalen, betalen het volgend jaar bijna 600% meer, dus ongeveer 1400 Euro.

Alhoewel het ministerie van Financiën ons anders wil doen geloven, ben ik ervan overtuigd dat er veel gezinnen zijn die, vaak uit pure financiële noodzaak, rijden in een wagen met grijs kenteken. Zie onderstaande tekst:

De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen zich af of juist grote gezinnen om financiële redenen nu gebruik maken van bestelauto's. Zou om extra lastenverzwaring te voorkomen niet een wat langere overgangsregeling nodig zijn, zo geven zij aan.

Wij gaan er niet van uit dat vooral particulieren met grote gezinnen een bestelauto gebruiken. Integendeel, de meeste bestelauto's hebben immers maar twee zitplaatsen. Ook de bestelauto's met een zogenoemde dubbele cabine, die tevens een achterbank hebben, bieden maar plaats aan hetzelfde aantal personen als een gewone personenauto. Kenmerk van een bestelauto is namelijk dat hij een grote laadruimte heeft. Grote gezinnen zullen vooral gebruik maken van de grotere personenauto's met drie banken.

De afgelopen weken heb ik gemerkt dat we vanuit Den Haag niet veel hulp te verwachten hebben, dus zijn alle pijlen nu gericht op de ANWB, de Nationale Ombudsman en de Consumentenbond.

Van deze laatste organisatie kreeg, grijsrijder Rob Dekker het onderstaand antwoord:

    De CONSUMENTENBOND doet vooralsnog niets. Pas als zij opvallend veel meldingen krijgen van consumenten die problemen (gaan) ondervinden met de grijs kenteken belastingswijziging, zullen zij aandacht aan dit item gaan besteden.
Mijn verzoek aan u is dan ook om deze draconische maatregelen bij uw lezers en/of leden van deze website promintne onder de aandacht te brengen en de ouders verzoeken contact op te nemen met de Consumentenbond. Dat kan via de mail en het adres is: .

Ik zou het zeer op prijs stellen indien u aan mijn verzoek zou willen voldoen, want er is mij ook gebleken dat veel, heel veel mensen absoluut niet weten wat hun te wachten staat.

J. Albers

Reactie voor op de website?

45.30. Ombouwen tot camper

Hallo,

Ik ben sinds 8 maanden moeder van een meisjes tweeling. Toen mijn man en ik hoorden dat we een tweeling zouden krijgen, kwamen we bij het eerste probleem. In welke auto past de kinderwagen + twee maxi cosi's en alle spullen die je mee moet nemen. Rekening houdend met een eventuele vakantie of een logeer partij (campingbedjes etc.) Ons besluit viel op een Amerikaanse Ford bus.

Nu het grijskenteken hoogstwaarschijnlijk afgeschaft wordt, zijn we naar oplossingen aan het kijken. Wij hebben besloten er een camper van te maken. Eerst kregen wij te horen dat je dan wel BPM moest betalen. Voor ons zou dat ongeveer 1500 euro bedragen. Nu hebben we nieuwe informatie gekregen. Het blijkt dat vanaf april (zoals het er nu uitziet) iedereen met een bedrijfsauto een geelkenteken krijgt. Als je hierna je bus ombouwt tot camper hoef je geen BPM te betalen, omdat je al een geelkenteken hebt. Dus wacht even met ombouwen tot dat duidelijk is. Scheelt toch weer een hoop geld.

Groetjes, AnneMieke

Reactie voor op de website?

45.31. Grijs kenteken

Wij zijn een gezin met 4 kinderen en wonen in een buitengebied. Wij rijden een dubbelcabine met grijs kenteken. Want dit is de enige manier om onze kinderen, dieren en boodschappen/bagage veilig te vervoeren. Ik vraag me af hoeveel grote gezinnen een grijs kenteken rijden.

Terry

Reactie voor op de website?

45.32. Geen overgangsregeling grijs kenteken

Van Teletekst op 18 november 2003:
    DEN HAAG Er komt geen overgangsregeling voor particulieren die in 2005 worden gedupeerd door het schrappen van het grijze kenteken. Pogingen van CDA, VVD en D66 om alsnog iets voor particulieren te doen, liepen op niets uit.

    De oppositiepartijen hadden eerder ook tevergeefs bij staatssecretaris Wijn van Financiën op een overgangsregeling aangedrongen. Het grijze kenteken geldt binnenkort alleen nog voor ondernemers en invaliden met een aangepaste auto.

    Vanochtend voerden automobilisten op de A4 actie tegen het schrappen van het belastingvoordeel. Ze reden langzaam, waardoor files ontstonden.

Alle acties dus voor niets, gewoon verwspilde energie! Jammer.....................

Reactie voor op de website?

45.33. Fout op tt

Door een fout op TT is er de veronderstelling dat vvd-cda-d66 iets voor particulieren hebben gedaan. Mooi niet dus!! Rouvoet (Christen Unie), Pvda + Agnes Kant (SP) hebben inzet getoond! Hulde! Er is al jaren een stichting grijskenteken: www.sbg-delft.nl/.

Vos

Reactie voor op de website?

45.34. Laten we ons organiseren

Hierbij stel ik voor om gezamelijk een advokaat in de hand te nemen, die de afschaffing van het grijze kenteken aanvecht (met een overgangsregeling valt nog te leven). Is er een club waarbij we met z'n allen terecht kunnen om dit te bewerkstelligen?

Reactie voor op de website?
Geel} -->

45.35. Grijs -----> Geel

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een Seat Inca en of Vw caddy van "grijs" naar "geel"? Dwz het plaatsen van een achterbank.

Reactie voor op de website?

45.36. Geel kenteken?

(Reactie op Ombouwen tot camper)

Graag zou ik willen weten waar deze informatie vandaan gekomen is. Een geel kenteken is wat anders dan fiscaal geel. Voor een grijskenteken moet een laag bedrag aan houderschapsbelasting betaald worden en dit wordt dus op 1 july 2005 het hoge bedrag aan houderschapsbelasting (geel kenteken tarief zonder provincie opcenten). De auto zal dus gewoon zijn grijze kenteken blijven behouden enkel het tarief zal worden gewijzigd. Ombouwen naar camper kost dus en BPM betalen en kosten keuring RDW naar geel kenteken.

Tevens zal de auto aan eisen moeten voldoen om voor het kwart tarief in aanmerking tekomen.

Reactie voor op de website?

45.37. Grjs kenteken

Op www.autoenfiscus.nl kun je precies uitrekenen hoeveel wegenbelasting je straks moet gaan betalen.

Groetjes Janne

Reactie voor op de website?

45.38. Organiseren yes!

Lijkt me een goed idee, op deze manier komen teveel mensen in de problemen voor iets wat gewoon mocht! Overgangsregeling dus! Via de ANWB? politieke partijen?

roderikbults

Reactie voor op de website?

45.39. Groot gezin

Beste lezer,

Ook wij zijn ouders van 'n groot gezin. Vijf kinderen! Wij hebben toendertijd bewust gekozen voor 'n bestelbus met dubbele cabine, vanwege de ruimte en zeker niet onbelangrijk het belasting-voordeel. Met het afschaffen van het grijze kenteken worden wij dermate gedupeerd met grote financiële gevolgen. Immers, om vijf kinderen te kunnen vervoeren heb je 'n spacewagon of bus nodig. De maandelijkse kosten voor 'n spacewagon (belasting) waren en zijn voor ons niet te betalen. Voor ons is het dus noodzakelijk dat het grijs kenteken voor particulieren zal blijven bestaan, net zoals voor duizenden andere grote gezinnen.

Vriendelijke groet, fam. Horn-Pipper

Reactie voor op de website?

45.40. Grijskenteken/wegenbelasting

De mensen moeten niet zo zeuren. Ik ken iemand die heeft een VW Touareg 5.0 V10 busje en moet meer als 3000 euro per jaar betalen plus 40.000,-- euro BPM. Voor die persoon geldt ook: als hij het niet kan betalen dan moet het wat minder.

Dus mensen (partikulieren) met een grijs kenteken begrijp nou toch eens dat je eigenlijk gematst wordt door Jan Peter met zijn vrienden, want eigenlijk moeten ze de BPM ook nog terughalen voor het oneigenlijke gebruik. Daarbij komt ook nog dat de mensen die de verhoging moeilijk kunnen betalen ook al weinig of geen andere belasting betalen.

Groet Frank

Reactie voor op de website?

45.41. Paniek om "grijs" is niet zo wijs!

De wijziging in de Wet op de Belasting van Personenauto's en Motorvoertuigen om per medio 2005 het grijskenteken voor particulieren af te schaffen, zorgt voor veel onrust. Door het ontbreken van duidelijke informatie vanuit de overheid weten veel gebruikers en potentiële kopers van "grijs" momenteel niet waar ze aan toe zijn. Om duidelijkheid te verschaffen in de regelgeving is de website www.grijs-kenteken.com opgericht.

Op de website is informatie te vinden over de gevolgen van de wetswijziging en kan met behulp van verschillende scenario's bekeken worden wat financieel de beste oplossing is. In veel gevallen blijkt behoud of aanschaf van het grijze kenteken de beste keuze. Tot medio 2005 bestaat de mogelijkheid om fiscaal voordelig een auto aan te schaffen en zelfs daarna is een grijs kenteken vaak nog voordeliger dan een geel kenteken.

De afgelopen weken is de trend ontstaan dat veel particulieren en kleine zelfstandigen, ingegeven door onzekerheid, hun auto willen verkopen. Hierdoor is men echter dief van eigen portemonnee, want de handel speelt natuurlijk feilloos in op deze beweging in de markt. Het is hierdoor meer regel dan uitzondering dat de inruilwaarde gehalveerd is ten opzichte van vorig jaar. Als deze extra afschrijving wordt vergeleken met onder andere de stijging in de wegenbelasting vanaf januari, is het vaak onverstandig om de auto te verkopen, temeer daar voor een grijs kenteken geen regionale opcenten betaald hoeven worden.

Veel potentiële kopers van een nieuwe auto kiezen momenteel liever voor een personenauto, terwijl zij eigenlijk een grotere auto nodig hebben voor gezin of hobby. Voor hen levert het aanschaffen van een grijs kenteken zeker tot 01-07-2005 vele voordelen op. Staatssecretaris Wijn heeft namelijk toegezegd dat BPM nóóit nageheven zal worden. Iets wat er nu niet op zit, komt er ook later niet meer bij.

Overtuig uzelf door op de website www.grijs-kenteken.com de op u van toepassing zijnde scenario's te lezen en zo zult u zien: grijs blijft wijs!

Reactie voor op de website?

45.42. Transit gordels voor Annelies

Beste Annelies, je het het over maar liefst 9 3 puntsgordels in je bus. Ik heb ook een transit maar alleen voorin 2 3punts gordels, nu vraag ik mij dus af waar jou gordels vastzitten?

Mag ik eventueel eens komen kijken? Of mail even het type door dan kan ik zelf bij dealers zoeken naar een type om ff te spieken.

mvgr Peter

Reactie voor op de website?

45.43. Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren,

Jaren geleden hielden we ook uit naam van jullie grijskentekeneigenaren de SBG manifestatie op het Malieveld te Den Haag. Ik weet niet of je onze zaak nog volgt. Zo ja dan weet je dat we die tot bij de Hoge Raad verloren hebben. De rechters vonden dat we onze hoge last en waardedaling van de auto niet voldoende hadden aangetoond. Flauwekul natuurlijk, maar de Hoge Raad heeft nu eenmaal het laatste woord.

We willen nu voor onze duizenden donateurs gaan procederen bij het Europese Hof. Onze advocaten hebben ons gevraagd een inventarisatie te doen onder mensen die de hoge last niet konden trekken. Mensen die de wegenbelastingverhoging van 400% niet meer konden betalen en hun auto noodgedwongen met veel verlies moesten verkopen. Als er zich bij jullie club mensen bevinden waarop dit van toepassing is willen we daar graag mee in contact komen.

Groeten,
www.sbg-delft.nl

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Grijskenteken voor busjes met dubbele cabine

  1. Busjes met grijs kenteken
  2. Grijs kenteken
  3. Geen verandering grijs kenteken.
  4. Wel verandering!?
  5. Hypocriet?
  6. Wijziging regeling grijs kenteken particulieren
  7. Waarschuwing voor aanschaf grijskenteken
  8. Grijs kenteken
  9. Info grijskenteken particulier gevraagd
  10. Grijskenteken
  11. Vragen grijskenteken
  12. Wijzer geworden?
  13. Wijzer geworden: reactie
  14. Folder grijs kenteken niet bij postbus 51 opvraagbaar
  15. Wijziging grijs kenteken particulieren
  16. Driepuntsgordels achterin Vito?
  17. Ford Transit met 9 driepuntsgordels
  18. Driepuntsgordels in Volkswagen Transporter gelast
  19. Driepuntsgordel monteren: gevaarlijke materie
  20. Vito 3e rolgordel achterbank
  21. Grijs kenteken
  22. Grijs de nieuwe melkkoe
  23. Ombouwen
  24. Grijskenteken
  25. Grijs kenteken blijft mogelijk toch
  26. Grijs kenteken
  27. Nieuwe site grijskenteken
  28. Grijs kenteken tarief-afschaffing voor particulier gebruik
  29. De gevolgen van de nieuwe maatregelen t.a.v. afschaffing van het grijze kenteken.
  30. Ombouwen tot camper
  31. Grijs kenteken
  32. Geen overgangsregeling grijs kenteken
  33. Fout op tt
  34. Laten we ons organiseren
  35. Grijs -----> Geel
  36. Geel kenteken?
  37. Grjs kenteken
  38. Organiseren yes!
  39. Groot gezin
  40. Grijskenteken/wegenbelasting
  41. Paniek om "grijs" is niet zo wijs!
  42. Transit gordels voor Annelies
  43. Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren,

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.