Groot Gezin
Vervoer
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

42. Onverwacht ruimte gebrek.

Het kan tegenwoordig nog steeds, tijdens de geboorte bleek dat ons gezin niet met één, maar met twee kinderen uitgebreid zou worden.

Onze tweeling is vorige maand geboren, vlak voor de geboorte hebben wij in verband met de geplande uitbreiding van 2 naar 3 kinderen onze Renault 19 ingeruild voor een Ford Mondeo stationwagon. Genoeg ruimte voor 5 personen dus. Nu het er echter 6 zijn geworden hebben we enige logistieke problemen qua vervoer. Het plaatsen van een tweede bank in de bagage ruimte bleek niet mogelijk te zijn via de Ford garage. (zie ook Ford familiale en Derde bankje in opel omega).

Op dit moment overwegen wij echter een 9 persoons busjes aan te schaffen met het idee deze om te bouwen tot een eenvoudige camper, goedkoop in de belasting en handig op vakantie. Wie heeft ervaring met het ombouwen van een 9 persoons bus naar een camper (zo eenvoudig mogelijk)? Met welke kosten moet ik minimaal rekening houden ?

Tevens zijn wij ons aan het oriënteren welke types er beschikbaar zijn. Wij denken in eerst instantie aan een Toyota Hi-ace of Hyunday H100 satellite. Maar zoals dat vaak gaat met auto's, heb ik al weer enige via via ervaringen aan moeten horen m.b.t. tot de kwaliteit van deze busjes. Wie kan mij iets meer vertellen over zijn of haar ervaring met de Hi-ace en/of H100 in vergelijking met een VW en/of FORD bus ?

Alvast bedankt voor de reakties
Erik

Reactie voor op de website?

42.1. Ombouwen van bus naar Camper

Na de ombouw van bus naar Camper moet je de bus opnieuw laten keuren door het RDW. Vraag vooraf de keuringsnorm op. Je mag bijvoorbeeld niets aan de bodem vastschroeven. Een beetje sneu wanneer de camper daarop afgekeurd zou worden.

Vervolgens is er een of andere belasting van toepassing die gebaseerd is op de waarde van de camper (ligt meestal hoger dan die van het oorspronkelijke busje). Wanneer je er dus vóór de keuring een prachtige camper van maakt dan betaal je relatief veel belasting.

Soms blijkt het voordeliger de bus eerst om te bouwen naar een eenvoudige camper, deze vervolgens te laten keuren, en er dan na de keuring en de taxatie pas echt iets moois van te maken. De eenvoudige inrichting die dus alleen tot doel heeft door de keuring te komen wordt vaak zelfs tweedehands aangeboden.

Wijnand

Reactie voor op de website?

42.2. Camper maken van een NISSAN Vannette

Wat is het risico dat de belastingdienst een Nissan Vannette weigert als camper? Wie kan mij helpen aan de vragenlijst van de belastingdienst als men twijfel heeft over de camper?

Reactie voor op de website?

42.3. De instanties

Voor vragen rondom keuringen van voertuigen kunt U terecht bij de Rijksdienst voor het wegverkeer.

Voor vragen over motorrijtuigenbelasting kunt u terecht bij:

    Belastingdienst/Centraal bureau motorrijtuigenbelasting
    Postbus 9047
    7300 GJ Apeldoorn
    Telefoon: (055) 578 22 44

Nell

Reactie voor op de website?

42.4. Ombouwen H200 naar Camper

Ik ben momenteel in het bezit van een Hyundai H200 met dubbele cabine. Omdat mijn kinderen (4) langzamerhand groter worden en de beenruimte van de H200 jammergenoeg iets te krap wordt (door de bekrompen nederlandse wetgeving) zat ik te denken om mijn H200 om te laten bouwen naar een camper om zo wat meer beenruimte te krijgen. Wie heeft hier ervaring mee en wie weet een bedrijf waar ik enige info kan krijgen

Fam. H.

Reactie voor op de website?

42.5. Tips voor ombouw naar camper

Ik heb even een kennis gevraagd, die zelf campers heeft gebouwd en hij heeft me de volgende links gegeven:
  1. Hobby Kampeerauto Club; voor tips voor het ombouwen moet je lid zijn van de club.
  2. Campersite
  3. Camperbouw Holland
Ook veel info te verkrijgen bij de RDW.

Gerrit Jan

Reactie voor op de website?

42.6. Regels voor ombouw tot camper

Enkele jaren geleden heb ik eens uitgezocht hoe je een auto met dubbele kabine kunt ombouwen naar een camper.

Je kunt info opvragen bij het RDW en de douane. Qua burocratie is het een heel gedoe, maar wel te doen. Toen waren er enkele specifieke eisen. Uit het hoofd weer ik nog dat er een gootsteen en kraan in moest, en ook een kast met specifieke afmetingen en een bed ook met bepaalde maten.

Als je alles hebt betimmerd, moet je auto opnieuw worden gekeurd.

Wat betreft de wegenbelasting ben je dan klaar voor 1/4 van de normale wegenbelasting.

Alternatieven zijn misschien zoals wij hebben gedaan: een Ford Transit met 3 plaatsen voor en 3 à 4 achter, en wel op grijs. Of, zoals vrienden van ons, een Renault met 3 stoelen voor en 4 achter (enige in nederland), maar wel goedgekeurd.

Ook interessant is, tenminste als je een goed gevulde beurs hebt, een Amerikaanse bus Chevy of zo iets.

Misschien heb je er wat aan, en houd ons op de hoogte van je vorderingen want wie weet zijn wij dit ook nog eens van plan.

gr hemmo

Reactie voor op de website?

42.7. Eisen voor de inrichting van een kampeerauto

Als de eigenaar van de h200, de eisen die gesteld worden voor een camper, en om voor het kwarttarief aan houderschapsbelasting in aanmerking te komen, heb ik het besluit van de directie verbruikbelasting in bezit met alle zaken die van toepassing zijn en kan deze van mij gratis ontvangen.(4 pagina's ) De stahoogte van 1.70 staat ter discussie i.v.m de gewonnen uitspraak van 10 januari 2001 jl en deze zaak komt binnenkort ook nog voor het gerechtshof in Den Bosch dit i.v.m kwarttarief voor kampeerauto's.

Met vriendelijk groet,
ad landman
zie adres/tel/faxnummer en laatste nieuws: St belangen grijskentekeneigenaren.

Reactie voor op de website?

42.8. Kampeerautoclub

De kampeerautoclub Dubbellucht is bedoeld voor mensen met een Mercedes- en Hanomag kampeerauto.

Reactie voor op de website?

42.9. Informatie verbruiksbelasting

Beste Ad,

Gaarne zou ik in het bezit komen van die vier velletjes betreffende verbruiksbelasting voor gebruik van een kampeerwagen.

Vriendelijke groet en bijvoorbaat mijn dank. Lucas

Reactie voor op de website?

42.10. Advies gevraagd vervoer kinderen

Wij hebben nu 2 kinderen, een van 4 jaar en een van 22 maanden. Over een maand verwachten wij uitbreiding met de tweeling. We hebben een busje gekocht. Toyota HiAce Emotion (bouwjaar april 1999). Hier zijn zes zitplekken, maar de middelste voor heeft een heupgordel en de achterste midden ook een heupgordel. De andere ziplaatsen zijn driepuntsgordels. Het blijkt niet mogelijk om van de heupgordels driepuntsgordels te maken.

Graag hoor ik reacties van mensen in zo'n zelfde situatie in welke stoeltjes (merk, uitvoering) en op welke plaats ze de kinderen (ook in verband met leeftijd) in de bus zetten.

Mieke

Reactie voor op de website?

42.11. Vraag over keuring belgische dubbele cabines

Het blijkt erg lastig er achter te komen waarmee rekening moet worden gehouden bij het keuren van een Mercedes Vito of Volkswagen Transporter met dubbele cabine uit België. Welke problemen veroorzaakt dat mogelijk bij de keuring van de RDW? Heeft daar iemand ervaring mee die me tips zou kunnen geven?

Maarten

Reactie voor op de website?

42.12. H200 als kampeerauto

Ben geïnteresseerd in het besluit van de directie verbruiksbelasting van Ad Landman en alle verdere tips voor het ombouwen van de H200 tot kampeerauto.

Reactie voor op de website?

42.13. Beenruimte h200

Je kunt van je h200 het tussenschot verplaatsen naar achteren en maximaal 10 cm dit moet je van het schot afhalen.

monteur hyundai

Reactie voor op de website?

42.14. Maatwerk (deel)inbouw H200 camper door SouthCamp

Ons bedrijf SouthCamp is inmiddels specialist op het gebied van H200 inbouw. Wij hebben zelfs een dealernetwerk daarvoor. Kijk op de site www.southcamp.nl of www.hyundaicamper.nl.

Reactie voor op de website?

42.15. Hi-ace

Ik rijd al jaren met een Toyota Hiace van 1997. Deze is echt super betrouwbaar.

Reactie voor op de website?

42.16. Chrysler Grand Voyager van 7 naar 8 zitplaatsen!

Wij krijgen er binnenkort nog een 6de spruit bij met als praktisch gevolg dat we in onze Chrysler Grand Voyager één plaats terkort kwamen. Daar hebben we nu een super oplossing voor gevonden. De de captain seats vanop de 2de rij hebben we eruit gehaald en vervangen door ook een 3-zits bank zoals op de 3de rijzit. De banken kunnen elk apart nog verschoven worden naargelang de gewenste beenruimte en de grote van de kinderen. Voor ons een prima oplossing en zeer praktisch en we hoeven ook geen kofferruimte te verliezen.

Nathalie

Reactie voor op de website?

42.17. Chrysler ombouwen van 7 naar 8 personen

Hallo, van welk jaar is/was deze Chrysler? De onze is van 2002 en de rail voor de achterbank loopt niet op dezelfde manier door onder de 2 captain chairs. Zit er ook een opklap/vooroverklapgedeelte in de bank anders kun je toch niet op de achterste bank komen? Wij komen nml. 1 plaats tekort en dan zou een 3-bank de oplossing zijn voor de 2 stoelen.

Don

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Onverwacht ruimte gebrek.

  1. Ombouwen van bus naar Camper
  2. Camper maken van een NISSAN Vannette
  3. De instanties
  4. Ombouwen H200 naar Camper
  5. Tips voor ombouw naar camper
  6. Regels voor ombouw tot camper
  7. Eisen voor de inrichting van een kampeerauto
  8. Kampeerautoclub
  9. Informatie verbruiksbelasting
  10. Advies gevraagd vervoer kinderen
  11. Vraag over keuring belgische dubbele cabines
  12. H200 als kampeerauto
  13. Beenruimte h200
  14. Maatwerk (deel)inbouw H200 camper door SouthCamp
  15. Hi-ace
  16. Chrysler Grand Voyager van 7 naar 8 zitplaatsen!
  17. Chrysler ombouwen van 7 naar 8 personen

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.