Groot Gezin
Vervoer
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

4. Tips veilig vervoer

Reactie voor op de website?

4.1. Overzicht vervoersystemen

Kijk voor een overzicht van vervoersystemen als:
  1. draagdoeken
  2. rugzak
  3. fietszitjes
  4. bolderwagen
op de site van Heleen.

Reactie voor op de website?

4.2. Kinderen vaak slordig vervoerd

De angst als je kind achterop de fiets zit: voetjes tussen de spaken. Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid (SCV) in het jaar 2000, blijkt dat per jaar 4400 kinderen van 0 tot 4 zodanig met hun voetjes tussen de spaken van een fiets komen, dat ze naar de Eerste Hulp van een ziekenhuis moeten.

In de Trouw van 19 mei 1999 lezen we:

    Dagelijks raken meer dan twintig baby's en kleuters ernstig gewond als gevolg van onveilig vervoer, tijdens het vervoer in buik- en rugdragers, wandel- en kinderwagens, op de fiets en in de auto.

    Lees ook het rapport Ongevallen en bewegen in Nederland. Meer informatie is te vinden bij Keurmerkinstituut.

    Ondanks een sterk verbeterde veiligheid van producten, gebeuren door foutief gebruik nog steeds veel ongelukken. Voorbeelden zijn:

    1. baby in de draagzak op de fiets
    2. reiswieg op de achterbank van de auto
    3. kinderzitje niet goed bevestigd, of geen zitje aanwezig
    4. geen jasbeschermer op fiets
    5. kinderen ziten niet vast in tuigje
    6. kinderwagen te zwaar beladen
    7. sluiting van draagzak niet goed dichtgemaakt
    Daarnaast is het vervoer van jonge kinderen toegenomen.

Reactie voor op de website?

4.3. Plaatsen van een 3puntsgordel

Diverse reacties van de meerlinglijst:
  1. In de meeste auto's kan je een 3 punts gordel in zetten, of laten inzetten. Alleen in het midden is het moeilijker. Maar ook daar kan een 3 punts gordel bevestigd worden, maar dat is niet echt om zelf te doen.
  2. Ik heb dat toen ik zwanger was van mijn oudste ook laten doen in onze auto, maar ik moet zeggen dat het geen goedkoop grapje was. Bovendien is het geen gordel met zo'n rolding, maar gewoon een vaste (om de kosten nog enigszins in bedwang te houden). Om eerlijk te zijn, gebruiken we die driepuntsgordel dan ook eigenlijk niet.
  3. Wij hebben ze wel aangeschaft voor in de Volvo, voor de eerste twins. Het bevestigen hebben we toen zelf gedaan. Het waren wel gordels die zelf weer oprolden. Mijn schoonzus heefft voor haar kids wel van die vaste laten zetten in haar auto, en je hebt gelijk, het zijn ondingen. Net zo als de heupgordel die in het midden zit. Dat ding wordt als maar langer en sluit dus slecht aan.
  4. Je moet een kant en klare set voor driepuntsgordel kopen. Mits je auto erop is voorbereid is het een kwestie van panelen verwijderen, de set monteren met meegeleverde bevestigingsmaterialen en panelen terugmonteren en klaar.
  5. In mijn eigen auto, een nissan micra, heb ikdestijds alleen 2-punts / heup gordels laten plaatsen. Nu heb ik de autostoeltjes, die oorspronkelijk voor een 3-puntsgordel bedoelt zijn, gewoon in de heupgordel vastgezet. Bij mij zitten ze prima vast, het is natuurlijk wel een kwestie van uitproberen. Het nadeel van de 3-puntsgordel in onze andere auto vind ik dat de stoeltjes dan nog altijd naar opzij kunnen verschuiven.
  6. Volgens mij mag dat alleen als er van de fabriek uit de juiste bevestigingspunten zijn aangebracht. Als dat zo is kun je op een sloperij een driepuntsgordel halen (of bestellen via internet) en op de originele punten monteren met hiervoor geschikte bouten. Als andere uitvoeringen van hetzelfde model het wel hebben is er een goede kans dat die montagepunten wel aanwezig zijn.

Reactie voor op de website?

4.4. Harnasgordel

Ook wij hadden een stoelverhoger in het midden maar met een zgn harnasgordel (werkt net als een tuigje). Die kun je kopen bij Halfords of zo en is goed te bevestigen waar geen drie punts gordel kan.

Linda

Reactie voor op de website?

4.5. Vervoer op de achterbank van 3-jarigen

Alle adviezen bij elkaar gelegd, advies gevraagd bij consument en veiligheid, etc. Deze kwam met het voorstel om een kind op de voorbank te plaatsen en zelf in de tweepuntsgordel te kruipen.

De ANWB kwam met de oplossing die wij zelf toevallig ook gevonden hadden. Een stoeltje van Romer king type Vario speciaal voor de heupgordel. Hij is alleen geschikt voor kinderen tot 7 jaar. Tegen die tijd hebben we misschien weer een andere oplossing. Een voorbeeld is te zien op de site www.britax-roemer.de. Wij hebben het stoeltje gekocht in Duitsland. Hier zijn ze op het gebied van veiligheid veel verder. Tevens zijn de autostoeltjes goedkoper. Op twee stoeltjes kan dat aardig schelen.

Bedankt voor de reacties, Madelon

Reactie voor op de website?

4.6. Vervoer 5 kinderen in auto

Wie heeft tips voor het veilig vervoeren van 5 kinderen (7, 6, 3, 2, 0) in een 'normale' personenwagen (Peugeot 309)? Gaat om incidenteel vervoer (één dag per week) over kleine afstanden (tot ca 10 km).

Myriam

Reactie voor op de website?

4.7. Rijd twee keer

Mijn tip zou zijn, rijd twee keer, want er is geen mogelijkheid om 5 kinderen veilig te vervoeren in een personenauto. Dat past allemaal niet op de achterbank, zo simpel is dat.

Een optie zou kunnen zijn, wanneer er naast de chauffeur geen andere volwassene meerijdt, om de jongste in een speciaal stoeltje voorin te plaatsen en de andere 4 kinderen naast elkaar achterin, maar dan wel allemaal in een gordel.

Ina

Reactie voor op de website?

4.8. Vier achterin

Ik ben het helemaal met Ina eens, twee keer rijden is het veiligst. En 4 kinderen achterin. Hmmmm, nu komt mijn autostoeltjes fanatisme tot uiting en ben ik erover na gaan denken hoe het misschien zou kunnen. Inderdaad heb je 4 gordels achterin nodig, ik denk dat je een extra heupgordel zou kunnen laten toevoegen als er alleen maar de normale 3 zitten. Het is NIET veilig om twee kinderen in een gordel samen te laten zitten, er is een heel grote kans dat dan hun hoofden tegen elkaar geslagen worden in geval van een botsing, en dat is absoluut niet goed en kan tot gevaarlijke verwondingen leiden.

Ik zou juist niet de jongste voorin zetten, omdat die nog achteruit rijdt en dus dichter bij impact zou zitten als je ergens opknalt. En helemaal niemand voorin als er een airbag zit. Geen van de kinderen zijn de leeftijd dat ze daar bij zouden kunnen zitten.

Ik heb voor mijn zesde baby geboren werd aardig wat gelezen en rondgevraagd, en heb uiteindelijk besloten het kind voorin te laten zitten die nog in een volledig, beschermend autostoeltje, vooruit rijdend zat. In dit geval waarschijnlijk de 3 jarige of de 2 jarige.

Achterin zou ik de twee oudsten 7, en 6 bij de zijkanten zetten, met heup/schouder gordel, het liefst in een booster seat. Midden in kunnen dan de baby achteruit rijdend en de peuter in een autozitje. Het zou me echter verbazen als dat allemaal zou passen, waarschijnlijk wordt het te breed. Moeilijk!

Praktisch gezien is het dus waarschijnlijk het best om inderdaad twee keer te rijden, of alternatief vervoer te gebruiken.

Karen

Reactie voor op de website?

4.9. Ford en 3punts gordel midden achterin

Ook wij hebben by Ford dezelfde navraag gedaan, in de oudere types is het niet mogelijk een 3punts gordel in het midden in te bouwen.

Willy

Reactie voor op de website?

4.10. Mag mijn kind voorin zitten

Wil je een antwoord op deze vraag, kijk dan bij Ouders Online naar het artikel Mag mijn kind voorin zitten? waarin de 30 meest gestelde vragen over autostoeltjes, beantwoord door 3VO

Kijk hiervoor ook bij Ouders Online.

Reactie voor op de website?

4.11. Harnastuigje autostoel?

Ik reageer op Harnasgordel.

Ook wij hebben geen mogelijkheid tot een driepunts gordel in onze auto (Hyundai H100 bus) en wel een kind van 4 die wij graag zo veilig mogelijk op de achterbank willen vervoeren. Mijn vragen:

  1. is dit een stoelverhoger met een rugleuning eraan?
  2. zit het harnas eraan vast?
  3. weet je een merk?
B.v.d. Anja

Reactie voor op de website?

4.12. Ervaringen gevraagd met babyvervoer op lange reis

Graag zou ik van anderen weten wat hun ervaringen zijn met het vervoeren van een baby van 4,5 maand naar Zuid Frankrijk. Hij mag niet zo lang in een maxi cosy begreep ik, maar wie weet een alternatief? Hoe bevalt zo'n lange rit so wie so en wie heeft er nog tips (er gaat ook een baby van 1 jaar en drie maanden mee).

Bedankt, Annemiek

Reactie voor op de website?

4.13. Reactie 5 kinderen

Voor het vervoeren van 5 kinderen kun je misschien een Land Rover 109 aanschaffen. Deze zijn ook ouder dan 25 verkrijgbaar en er zijn makkelijk gordels in te maken. Oldtimer is goedkoop te verzekern en belastingvrij. Indien kompleet met bankjes achterin heeft deze 9 zitplaatsen incl. bestuurder en volop laadvermogen en ruimte. Is het budget groot genoeg dan Land Rover 110 (vanaf 1984).

P.

Reactie voor op de website?

4.14. Veiligvervoer: het winkelwagentje

Op deze site zie ik veilig vervoer voor kinderen op/in b.v. fiets of auto. Maar hoe zit dat nu met het winkelwagentje. Hoe vaak sta je niet te klungelen om de wieljes van het wagentje toch vooral de goede richting op te laten wijzen zodat het niet de weg op rijdt. Ik heb een tweeling en je kan er echt maar een tegelijk uit het wagentje halen. Te vaak hoor je de verhalen dat een winkelwagentje de schuine stoep (bijna) af valt met kind in het zitje. Mischien kan er toch een rem op gezet worden.

Marleen

Reactie voor op de website?

4.15. Trail-bike

Hoi Marleen,

Er zijn ook "aanhangfietsjes" in de handel waarbij het wel mogenlijk is om een kinderzitje achterop te hebben. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar heb er hier in de stad wel eens iemand mee zien fietsen. Alleen persoonlijk lijkt mij dat wat te zwaar worden! Als 1 van de kinderen op je eigen fiets veel wiebelt, lijkt mij dat een hele toer om het geheel overeind te houden!

Groetjes Sonja

Reactie voor op de website?

4.16. Vervoer baby Zuid Frankrijk.

Gewoon in de maxi cosi vervoeren. Deze heeft ook een ligstand, ideaal. Stop om de twee uur en rij rond de middag tot een uur of 7 in de avond door. Zoek dan een camping en overnacht daar. Volgende dag zelfde ritueel tot 7 uur rijden en overnachten. Dan is het nog een aantal uurtjes en ben je fris en monter op de camping.

Groet

Reactie voor op de website?

4.17. Vervoer 5 kinderen.

Ruil de peugeot in voor een fiat MULTIPLA, deze heeft 3 stoelen achterin en 3 stoelen voorin. Hij is niet mooi maar wel praktisch.

Groet

Reactie voor op de website?

4.18. Re. vervoer 5 kids

In reactie op Vervoer 5 kinderen in auto: Wij hebben in onze volvo een bankje erbij laten plaatsen met gordels. De rug van dat bankje is gelijk de rug van de bestaande achterbank. Deze tip hadden we van de volvodealer zelf gekregen, omdat wij toen ook opzoek waren naar een auto waarin men 5 kids veilig vervoert.

Daniële

Reactie voor op de website?

4.19. Niet verzekerd met meer dan 3 op de achterbank.

Let wel: met meer personen(kinderen dus ook) in de auto dan gordels ben je niet verzekerd. Het is onveilig en het leed bij een ongeval is dubbel. Hoe vertel je het je partner of vrienden dat hun kind betrokken is geweest bij een ongeval en blijkt niet verzekerd te zijn omdat je met teveel mensen in de auto zat? Niet doen dus.

(dit was een reactie op de vraag hoe vervoer ik 5 kinderen in mijn gewone auto.)

Lijdia

Reactie voor op de website?

4.20. Niet verzekerd stelling

De stelling dat je niet verzekerd bent als je meer personen dan gordels in de auto hebt is niet juist. Zo zwart wit ligt het niet gelukkig. Als je een inzittenden-verzekering hebt voor 4 personen en je zit er met 5 mensen in, wordt de schadevergoeding teruggerekend in dezelfde verhouding. Voor de standaard ziektekosten ben je in Nederland als het goed is altijd verzekerd (behalve gewetensbezwaarden). Je kunt wel een bekeuring krijgen voor het vervoer zonder autogordel, maar het is niet zo dat je niet bent verzekerd. De verzekering kan je om deze reden na de schadeafhandeling wel uitsluiten van verdere verzekering.

Gerrit Jan

Reactie voor op de website?

4.21. Niet verzekerd

Informeer eens of er wel een goede verzekering is afgesloten want er zijn maar 3 passagiers op de achterbank verzekerd bij een ongeval. Jullie zouden dan in gevan van ongeval misschien moeten kiezen welk kind recht heeft op een verzekerings uitkering en welk kind niet. En misschien is wel niemand verzekerd omdat u niet voldoende veiligheidsmaatregelen genomen hebt om de passagiers te beschermen. Op een overvolle achterbank hebben de kinderen meer kans op letsel aangezien iedereen in de verdrukking komt.

Ik denk dat jullie er beter aan doen om hier naar te informeren.

Groeten van Lydia

Reactie voor op de website?

4.22. Ook niet verzekerd

Het betekent dus dat je door schade en schande wijs moet worden en dat je dus gewoon met 6 personen in een auto kan gaan zitten?

Ik vind dat je je eigen verantwoordelijkheid hebt op de eerste plaats tegenover je kinderen (passagiers) en in de tweede plaats tegen over de maatschappij.

Het zou toch al te gek zijn dat iemand die van deze regeling op de hoogte is, de kinderen niet veilig vervoert en dus het risico neemt, vervolgens een ongeval krijgt en hierna niet meer bij de verzekeringsmaatschapij welkom is (dit betekent dus: of niet meer verzekerd raken bij andere maatschapijen, of een veel hogere premie betalen) toch kan rekenen op een vergoeding?

Ik geloof hier helemaal niets van en volgens mij informatie klopt dit ook niet

In je verzekerings polis staat niet voorniets dat er 4 passagiers zijn mee verzekerd? Tuurlijk er zijn altijd wel oplossingen te vinden om je eigen fout te verdoezelen en via een omweg toch financieel geholpen te worden. Maar daar zit je denk ik niet op te wachten wanneer bevoorbeeld je ene kind in het ziekenhuis ligt en je je andere kind op een begraafplaats moet achterlaten. Je vergeeft het je eigen nooit dat je dacht het is maar een klein stukje of ik heb geen gordels genoeg dan maar los. Dat is op dat moment dus een verkeerde keuze. Ik denk dat je het risico nooit mag nemen. Je beslist voor je kinderen die zelf niet kunnen beslissen en beslist alleen het beste (lijkt mij).

En wat dacht je van een eventuele andere auto die bij een ongeval betrokken kan zijn. Deze mensen voelen zich ook levenslang schuldig bij een slechte afloop. Of ze nu de veroorzaker zijn of een "toevallige" betrokkenen bij een ongeval. En jij als bestuurder had door je verantwoordelijkheid te nemen mischien wel veel leed kunnen voorkomen. Want het is nu eenmaal bewezen dat gordels en/of stoeltjes het verschil uit kunnen maken tussen leven en dood, tussen gehandicapt of een schram.

Eigenlijk moeten dit soort discussies onnodig zijn. En moeten wij als ouder onze verantwoordelijkheid nemen.

Laten we dat dan ook doen!!

Lydia

Reactie voor op de website?

4.23. Voorin, airbag uit... Toch is het niet zo helder...

Ik heb 4 kinderen (5, 2 en een tweeling van 6 maanden). De meeste auto's bieden plaats aan 5 personen. Om met zijn allen op pad te gaan hebben we een 7-zitter. Maar als tweede auto hebben we een gewone middenklasser met 5 stoelen. Die heeft een standaard 2e airbag die niet uit kan. De dealer wil hem niet uitschakelen, om 2 redenen:
  1. Ook een uitgeschakelde airbag kan bij een botsing uitklappen, met alle gevaren vandien (is gebeurd in Duitsland).
  2. De verzekering zou letselschade niet dekken als de airbag uit staat. Dat is dus ook het geval als de airbag met een schakelaartje kan worden uitgezet.
Dilemma: een andere auto (vind er nog maar een zonder tweede airbag, of een betaalbare met 6 stoelen, waarvan 4 achterin)?

Marcel

Reactie voor op de website?

4.24. Kinderen achterin

Hallo allemaal

Graag wil ik ook even reageren op de verhalen dat meer kinderen achterin dan je gordels hebt, niet veilig zou zijn. Met gordels is natuurlijk altijd veiliger maar wij rijden een bus met dubbele cabine en daar zitten geen gordels in (achter), dus daar mag ik volgens de Nederlandse wetgeving dus zo veel kinderen of volwassenen neerzetten als er (normaal) kunnen zitten. Dus b.v. 6 kinderen of 4 à 5 volwassenen.

Is dit verstandig? Nee, natuurlijk niet. Maar is het verstandig om brokken te maken? Nee ook niet. Als iedereen nu eens wat bewuster en normaal volgens de regels reed zouden er geen ongelukken gebeuren, punt!

Maar helaas kun je daar niet vanuit gaan en daarom heb ik mezelf in de tijd dat ik bijna 400 km per dag reed aangeleerd om heel defensief te rijden. M.a.w., ik ga er altijd vanuit dat iemand een fout maakt. Daar is mijn hele rijstijl door gevormd.

Nu is het zo dat ik drie kinderen op de achterbank vervoer (helaas zonder gordel) nu is er een babytje op komst en heb ik deze week een Renault Nevada familiale aangeschaft (orgineel van de fabriek 7 persoons). Dat is wel een prettig idee.

Groeten Marcel

Reactie voor op de website?

4.25. 3 stoeltjes op de achterbank past niet

Wij hebben drie kinderen, op het moment zitten er twee in een priori op de achterbank en 1 in de maxi cosi op de voorstoel. Ik pas zelf niet tussen de twee priori's in dus zijn we op zoek naar een bredere auto.

Wie kent een auto met een achterbank van minstens 132 cm breed? Da's net wat breder dan normaal.

Reactie voor op de website?

4.26. Lekker slapen

Je kunt het beste met de kinderen naar bed gaan en dan om een uur of 2-3 aanrijden. De kinderen slapen zo al een groot gedeelte van de rit. En als ze slapen hoeven ze niet te bewegen. Dus beperkt het autostoeltje hen ook niet. Als ze dan wakker worden, kun je ze nog eventjes verbaasd naar buiten laten kijken en eten in de auto (als dat gaat), want de tijd dat je een stop maakt kan je beter gebruiken om even lekker te ravotten. Bij grote wegrestaurants heb je vaak goede faciliteiten voor kinderen. En zorg voor een comfortabel autostoeltje.

Mijn kinderen gaan al met onze camper mee sinds ze 3 maanden waren. Er wordt wel gezegd dat baby's niet langer dan 2 uur in een autostoeltje mogen, maar dan kom je nergens. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zoiets iedere dag doet, een keer een dag lang reizen is heus geen ramp. Mijn zoon en dochter zijn nu 3 en 5 en zijn het gewend wat langer te reizen. We zijn naar Oostenrijk gereden en hebben maar 1 keer 3 kwartier gestopt (+ 2x om te wisselen van chaufeur) en het ging perfect.

Babke

Reactie voor op de website?

4.27. 3 stoeltjes op de achterbank past niet

Wij hebben dat probleem ook. Ik ben nog op zoek naar een oplossing. Wel is mij inmiddels duidelijk dat Maxi Cosi materiaal zo'n beetje het breedste is dat te koop is. De Maxi Cosi van Maxi Cosi is bijv. zo'n 56 cm. breed, buitenmaat, en die van Bebe Comfort maar 43 cm. Dat scheelt nogal.

Tom

Reactie voor op de website?

4.28. Baby op vakantie

Wij zijn ook met onze zoon op vakantie geweest naar Spanje en Zuid Frankrijk, hij was toen 5 maanden. Ik heb toen contact opgenomen met VVN (3VO) om te vragen wat te doen. Er zijn speciale reiswiegjes voor op de achterbank te koop, maar erg duur. Mij werd toen aangeraden om hem gewoon in de maxicosi te zetten, omdat het toch maar eenmalig was. Heen en 3 wkn later weer terug. Elke 2 uur wakker maken en eruit halen was ook niet nodig, want dan moet je hem elke keer wakker maken. Het is prima gegaan en hij heeft heerlijk liggen slapen. Ik zou het zo weer doen.

Daniëla

Reactie voor op de website?

4.29. Harnasgordel

Wij hebben eeen oldtimer zonder mogelijkheid tot 3-puntsgordel. Hoe werkt zo'n harnasgordel en welk merk is het. Heeft iemand nog een andere oplossing met alleen een heupgordel?

Liset

Reactie voor op de website?

4.30. De fietskar

Graag wil ik reageren op het dilemma van Marcel; een tweede, betaalbare auto voor meerpersonenvervoer.

Wij hebben 5 kinderen in de leeftijden 8, 7, 3, 2 en 0 jaar. Geld voor een tweede auto hebben we niet. Voor de jongste drie hebben we daarom gekozen voor een fietskar (Croozer 535). Hierin kunnen de jongste twee veilig worden vervoerd, de middels gaat achterop de fiets en de oudsten fietsen natuurlijk zelf.

Dit is een goedkope, veilige en voor mens en milieu gezonde oplossing, maar natuurlijk wel afhankelijk van de af te leggen afstanden.

Monique

Reactie voor op de website?

4.31. Lange reis met baby: 's nachts rijden!

Hallo Annemiek,

Wat de maxi-cosi betreft: gewoon het kindje erin en lekker laten slapen. Stop je onderweg en is hij/zij wakker er even uithalen. Als je één of twee keer per jaar een baby langer dan de aanbevolen 1 of 2 uur in een maxicosi laat liggen kan dat eigenlijk geen kwaad. Een baby is nog zo flexibel! Het wordt natuurlijk anders als je de baby meerdere malen per maand lang in de maxicosi legt.

Mijn ander tip is: rijd 's nachts. Wij hebben (ivm familie in Zwitserland) vaak langere afstanden gereden ook toen onze jongens nog klein waren (nu 3 en 5). Als je 's nachts niet aan het stuur in slaap valt is dit ideaal: koel, geen files, kinderen slapen (als je het slim aanpakt). Bij ons is het extra gunstig omdat mijn vrouw 's nachts ook lekker in de auto kan slapen. Bij aankomst is zij uitgerust, de kinderen ook. Ik doe een dutje en alles OK. Het hangt er een beetje vanaf hoe en waar je aankomt of het slim is om vroeg in de avond te vertrekken, of eerst nog een paar uurtjes dutten en dan in het holst van de nacht vertrekken. Als we bijv. naar een camping gaan, doen we het laatste. Als we naar huis gaan het eerste: dan is het thuis parkeren, uitstappen en slapen. Uitpakken komt de volgende dag wel.

Groeten, Maarten

Reactie voor op de website?

4.32. De fietskar

Ik heb een vraag aan Monique. Ik heb zelf ook een croozer 535 aangeschaft. Ik heb een kindje van 2,5 en een kleintje van 8 mnd. Nu hebben we voor haar een babyschaal aangeschaft . Kun je mij zeggen of je er ook een hebt aangeschaft? En zoja, hoe heb jij die bevestigd. En zo niet, hoe heb jij het dan gedaan met die baby? En vanaf welke leeftijd zit het al in die fietskar?

groeten Jeannette

Reactie voor op de website?

4.33. 3 stoeltjes op de achterbank

Hoi, wij hadden hetzelfde probleem, drie stoelen pasten niet naast elkaar in mijn, (nou ja, van de zaak dan) auto, een Laguna Grand Tour uit 2004. Voor prive een Citroen Xara Picasso gekocht. Drie kinderstoelen passen goed naast elkaar, de buitenste twee met de Isofix aansluiting (Romer King) en de middelste Maxi Cosi Priori XP met de driepuntsgordel. De tweeling kinderwagen past ruim in de kofferbak en het is nog leuk rijden ook. Een absolute aanrader!

Robert

Reactie voor op de website?

4.34. Vervoer van 5 kleine kinderen in 1 auto

Voor twee jaar kochten wij een Kia Carnival (7 Plaatsen) omdat er geen drie stoelen op de achterbank pasten. Nu komen er nog twee babys bij en hebben het probleem dat de stoelen wel naast elkaar passen, 2 zitverhogingen met leuning en 1 maxi cosi priori in het midden (enkel heupgordel) maar het is bijna onmogelijk de gordels tussen de stoelen vast te maken. Wie heeft hier een oplossing? Wij dachten aan een verlengstuk maar dat is nergens te vinden.

Misschien heeft iemand een idee. Een andere auto is niet mogelijk.

Danku Helga

Reactie voor op de website?

4.35. Baby op reis

Hallo,

Wij zijn op vakantie naar Italie geweest met onze baby van 3,5 maand. Omdat dit toch wel een lange reis is en we liever overdag wilden rijden, hebben we bij www.babyrent.nl een speciale reiswieg gehuurd zodat de baby lekker kon liggen. We hebben ook het onderstel er maar bij gehuurd, konden we onze eigen wagen thuis laten. Dit is ons prima bevallen.

Groetjes, Elea

Reactie voor op de website?

4.36. Graco autostoeltje

Ik zag op de amerikaanse site van Graco dat hun autostoeltje 'snugride' in een 2 puntsgordel past.

Klopt dit ook voor het europese model 'autobaby'? Of moet die in de 3 puntgordel.

Of anders ik heb 2 stoelverhogers van Maxi Cosi, de Rodi SPS en de Rodi XP, ik zag iets over een harnas van halfords? Hoe werkt dat.

Ik pas namelijk net niet tussen 2 autostoeltjes in, en zeker niet na 9 maanden zwangerschap.

Reactie voor op de website?

4.37. Lastig die gordels bij drie zitjes op de achterbank

Ook wij rijden met drie stoeltjes achterin en baalden van het vastzetten van de gordels. Onze oplossing is als volgt: We maken de gordels nooit meer los. De twee oudsten, 4 en 5 jaar, gaan op hun stoel zitten en steken vervolgens hun benen door het onderste gedeelte van de gordel. Vervolgens trekken ze dat aan en schuiven ze hun bovenlichaam achter het schuine gedeelte van de driepuntsgordel. Ze kunnen het nu, na even oefenen, zelf.

Het enige lastige is dat ze even moeten leren om de gordel even op te rekken en weer aan te trekken. De oplossing voldoet zeer goed. Wij hoeven nauwelijks nog iets te doen en zij zijn tevreden dat ze alles zelf kunnen.

Merel, Marijn, Warlich

Reactie voor op de website?

4.38. Babyschaal in fietskar

Hoi,

Ik heb ook een babyschaal (soort maxicosi) aangeschaft in de fietskar. Geadviseerd werd mij deze vanaf 6 weken te gaan gebruiken omdat het rugje dan net ietsje steviger is en wel waakzaam te blijven met kuilen en dergelijke in de weg, dat het niet teveel denderd. Zitten in de fietskar zonder babyschaal kan vanaf 9 maanden, zoals dit ook bij een fietszitje het geval is.

Ik vind het persoonlijk variërend per kind. Als ze goed in staat zijn stevig los te zitten kan het ook in de fietskar zitten en ik zou niet gelijk hele afstanden afleggen maar dit rustig opbouwen en je kind goed observeren of het goed blijft zitten/niet gaat hangen van vermoeidheid, etc.

Angelique

Reactie voor op de website?

4.39. Tweepuntsautogordel

In onze Mazda MPV zit op de middelste van de drie stoelen van de tweede zitrij ‘slechts’ een tweepuntsautogordel. Eigenlijk een onveilig gevoel. Oplossingen via de dealer hiervoor zijn niet te vinden. Nu vond ik op een site in Amerika een mogelijke oplossing, te weten: De vierpuntsgordel. Bijgaande link verwijst naar informatie over deze gordel store.yahoo.net/wescoperformance/am4point.html.

Mijn vragen zijn. Is een tweepuntsgordel nu wel zo onveilig en zou deze 4-puntsgordel de oplossing zijn? Wie heeft hier ervaringen mee cq een mening over.

Mvrgr, Louw

Reactie voor op de website?

4.40. Tweepuntsgordel

Louw,

Een meerpunts gordel is natuurlijk altijd veiliger. Maar om nu op een amerikaanse site af te gaan. Het is misschien verstandiger te informeren bij een autosportzaak. In de autosport worden diverse gordels gebruikt 3, 4, 5 en 6 punts. Zoek even op internet onder 4 punts autosportgordels en je vindt vast wel een zaak bij je in de buurt. Veel succes.

Lyda

Reactie voor op de website?

4.41. Kinderzitje in bagageruimte stationwagen

Is het toegestaan om een goedgekeurd kinderzitje te plaatsen in de bagageruimte van een stationwagen (toyota avensis wagon)? Het stoeltje staat omgekeerd aan de rijrichting en staat vast met een twee-punts veiligheidsgordel.

Reactie voor op de website?

4.42. Baby mee naar zuid-Frankrijk

Jaren geleden ging ook mijn baby van 5 mnd. mee naar zuid-Frankrijk in de maxi cosi, als je maar regelmatig stopt onderweg en de baby dan uit de maxi cosi haalt, zodat hij/zij even plat kan liggen of in ieder geval een andere houding heeft.

Mijn ervaring was destijds, zodra de auto start, slaapt de baby, dus dat was een rustige reis, het dochtertje van mijn zus was toen ongeveer 1-1/2 jaar en die zat in een autostoel dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.

Brenda

Reactie voor op de website?

4.43. En hoe moet dat dan bij ongevallen?

Ik vraag me dan af hoe ik in noodgevallen de kinderen los zou moeten krijgen uit hun autostoel, wanneer ze zo dicht op elkaar zitten op de achterbank? Zowel zij als ik kunnen niet bij de gordelsluitingen?

Lijkt me levensgevaarlijk?

Zoek zelf ook naar een oplossing om de 3 kinderen te kunnen vervoeren in een Mitsubishi Spacestar. Een maxi cosi en twee stoelverhogers achterin gaat niet, maar de maxicosi of een van de ander dames voorin kan ook niet ivm airbag?

Geld voor een andere auto is er ook niet?

Iemand een 'veilige'suggestie?

Dank en groetjes, Anouk

Reactie voor op de website?

4.44. Op reis met baby

Dat een kind niet lang in de Maxi Cosi mag, schijnt een 'broodje-aap-verhaal' te zijn, ooit in de wereld gebracht door een concurrent? Wij vertrekken altijd vroeg in de morgen, tussen 3 en 5 uur. Dan heb je zelf nog wel een aantal uren geslapen, maar slaapt je kind het eerste stuk in ieder geval en begin je zonder files. Daarna minstens een uur er uit: lekker spelen met je kind, zodat het daarna weer prima vindt om in de auto te zitten. De muziek van Dirk Scheele is ook erg gezellig, kun je lang aanhoren en maakt je kind echt vrolijker! Succes!

Marny

Reactie voor op de website?

4.45. Fietskarervaringen

Wij hebben goede ervaringen met de chariot cougar. Die is wat ruimer dan de meeste fietskarren en heeft bovendien een harde bodem. Je kunt er een (of twee natuurlijk!) babynest bijkopen, een soort gepolsterd hangmatje.

Sandra

Reactie voor op de website?

4.46. Autostoeltje voor heupgordel

Ook ik heb behoorlijk lang gezocht totdat ik een stoeltje vond dat expliciet goedgekeurd is voor een heupgordel of 2-puntsgordel. Romer-Nederland vertelde mij dat geen van hun huidige stoeltjes hiervoor goedgekeurd is. Uiteindelijk toch gevonden: de Royal XL Fix van Ellermeyer is goedgekeurd voor de heupgordel. Zie voor meer info www.kinderveiligheid.nl/.

Wibe

Reactie voor op de website?

4.47. Autostoeltje voor heupgordels?

Hallo,

Wij hebben hiervoor als oplossing de Rolls-Royce onder de autostoeltjes gekocht: de Storchenmüller Diplomat, niet goedkoop, maar met een eigen systeem van gordels die je vast aan het chassis bevestigt, en daarna aan het stoeltje. Het is even prutsen want je moet de bouten van de gewone 2-puntsgordel losschroeven en die van het autostoeltje erbij zetten, maar daarna zit de stoel wel muurvast, ook met een 2-puntsgordel !

Onze bevindingen :

Nadelen:
- de prijs
- het eenmalige gepruts om te installeren
- de breedte! deze stoel is zo breed als een stevige volwassene!
- stof is wel wasbaar maar ook dat vraagt "enig" werk om ze eraf te halen

Voordelen:
- superveilig!
- kindje kan platliggen in 3 standen en dus beter slapen
- heeft een degelijke voetsteun, is belangrijk bij lange ritten dat de beentjes niet "bengelen", doe dit zelf maar eens een paar uur, je benen worden loodzwaar
- zit muurvast, zowel kind (5-puntsgordel) als stoel wegens eigen systeem
- hoge restwaarde
- zijzakjes om bvb boekjes of drankje in kwijt te kunnen (maakt de stoel nog breder)
- de riemen blijven in de auto met 2-puntsgordel, maar de stoel zelf kan rustig even overgezet worden in de auto van bvb de grootouders, er is ook een voorziening voor 3-puntsgordels, zonder de "eigen" riemen.

Wij wonen wel in België dus misschien is de reglementering in NL wel anders. En neen, ik heb geen enkele binding met deze firma, maar ondertussen al wel 3 van dergelijke stoelen in de (grote) auto.

Succes, Ivo

Reactie voor op de website?

4.48. Veilig vervoeren

Wij hebben alweer een poosje een ruime peugeot 806 waar we met veel plezier lange ritten in maken met 2 volwassenen en 6 kids. Maar toen ons gezin nog uit 4 personen bestond hadden wij een stationcar met in de kofferbak een stoel, die de garage erin gemaakt had (goedgekeurd!). Ik ben zelfs eens aangehouden door de politie en die kon niet anders dan constateren dat iedereen veilig zat. Wel moet je de bagage dan vastzetten. In Zuid-Holland zit garage Klijnsmit, die gespecialiseerd is in een extra bank of eventueel extra gordels in je auto.

De verzekering vergoedt, bij ons, het aantal gordels dat in de auto zit. Je moet het alleen wel even melden als er een extra gordel, of stoel bijgeplaatst wordt.

Anja

Reactie voor op de website?

4.49. Vraagje over taxivervoer

Hoe zit met de gordelplicht in de taxi voor kinderen en wat is er verplicht ivm evt stoelverhoger voorin?

groetjes Marco

Reactie voor op de website?

4.50. Winkelwagen

Ik ondervond ook problemen met de winkelwagentjes, maar ook om andere redenen: Een baby met maxi-cosi in de winkelwagen betekent weinig ruimte voor de boodschappen. Een speciaal babystoeltje bovenop is ook niet altijd handig, je moet dan de kleine op de arm mee naar de winkelwagen nemen en terug naar de auto. Een heel gedoe dus.

Ik koop nu mijn boodschappen bij de supermarkten die wèl een handig winkelwagentje hebben. Onder andere de plus en super de boer hebben een wagentje met een plateau om de maxi-cosi bovenop te zetten. Deze maak je dan vast met een riempje. Zo vervoer je je baby op een veilige manier èn heb je een volledig karretje om te gebruiken voor de boodschappen.

Een bijkomend voordeel van deze wagentjes: de "baby-wagentjes" hebben een rem op het rechter achterwiel. Zo kan het wagentje niet wegrollen. Reuzehandig!

José

Reactie voor op de website?

4.51. Vervoer 4 of 5 kinderen

Als mooier alternatief voor de Multipla hebben wij de Honda FRV: ook drie stoelen voor en achter en wij vervoeren er al onze kindjes (4 kleintjes van 0 tot 4) in een veilig kinderstoeltje in. De maxi-cosi staat nu achteraan in het midden tussen de twee oudste, die ook nog allebei in een volwaardige kinderstoel met rugleuning en zijsteun zitten. De koffer is nog meer dan ruim genoeg voor kinderwagen en hond.

Helga

Reactie voor op de website?

4.52. Brede achterbank

Reactie op 3 stoeltjes op de achterbank past niet

Onze Citroën BX had een brede achterbank. We haalden de armleuningen van de deuren en zo hadden we precies genoeg ruimte voor vier kinderen achterin. We hadden er wél eerst een extra gordel tussen laten zetten natuurlijk!

Erika

Reactie voor op de website?

4.53. Vervoer baby zuid Frankrijk

Reactie op Trail-bike

Wij zijn ook naar Frankrijk gegaan met een baby (oa Dordogne en Loire gebied) en in beide gevallen hebben we ons niet zo druk gemaakt over het feit dat ze dan wat langer in een maxi cosi zitten dan aangeraden wordt. Naar de Dordogne begonnen we om 01.00, dus dan haalde we hem uit z'n bed en dan verder slapen in de maxi cosi. Rond 6.30 was dan onze eerste echte stop en daarna stoppen we gewoon als de rek eruit is bij ons of de kinderen. We hebben nu 4 kinderen en zo doen we het nog steeds. (Naar de Loire gingen we natuurlijk wat later weg, want dat is niet zo ver)

Groetjes, Anne

Reactie voor op de website?

4.54. Moeder met kind in draagzak op de achterbank

Reactie op Ervaringen gevraagd met babyvervoer op lange reis

Ik zou willen weten of het mag: een kind van 1 jaar achter in de auto bij de moeder op schoot in een draagzak. Is dat goed of mag dat niet en kan je dan een bekeuring krijgen en is het gevaarlijk?

Hermina

Reactie voor op de website?

4.55. Draagzak, niet doen!

Kinderen van 1 jaar moeten wettelijk verplicht in een goedgekeurd autostoeltje zitten. Dat is in Nederland maar ook in vele Europese landen zo. Een draagzak is dus niet alleen levensgevaarlijk maar mag gewoon niet. Bij een ongeluk plet je je eigen kind, niet doen dus..... Succes met zoeken naar een alternatief.

Linda

Reactie voor op de website?

4.56. Draagzak in auto of op fiets: levensgevaarlijk!

Ik moet er niet aan denken... kind in de draagzak in de auto of op de fiets... Precies wat Linda schrijft: bij een ongeluk plet je je eigen kind...

En even heel praktisch: waar zou je de gordel laten? Tussen moeder en kind in? Zodat moeders ingewanden wel beschermd zijn? En kind dan? Die vliegt maar gewoon tegen de voorruit op? Of de gordel toch maar over moeder en kind heen, zodat de keel van het kind meteen maar doorgesneden wordt? Of nee... gordel laten we natuurlijk gewoon achter moeders rug langs gaan... Dan klapt kind tegen de voorruit en kan moeder zachtjes landen op het kind.... Iets te plastisch weergegeven? Maar dat is simpelweg de realiteit! Het is niet voor niets zo dat een kind verplicht in een passend autostoeltje moet, met gordels die passen bij het kinderlijf!

En als je dacht dat een draagzak op de fiets dan wel veilig was, vergeet het dan maar... bij zelfs maar een kleine aanrijding tussen jou als fietser en wat voor ander iets of iemand dan ook: doordat de voortgaande beweging abrupt stopt, knalt je lijf naar voren, richting stuur... Met een beetje mazzel blijf je staan en raakt je lichaam het stuur niet... maar heb je een vaartje (en dat hoeft echt niet hard te zijn!), dan maak je dus gewoon een prachtige koprol tegen en over je stuur heen... drie maal raden waar je kind zich bevindt als je die in een draagzak hebt: juist: als mooi stootkussen tussen jou en het stuur... jouw ingewanden weer beter beschermd, maar je kind????

Niet doen dus! Draagzakken zijn bedoeld als hulpmiddel om zelf je kind te dragen... als je loopt dus!!! Wil je je kind anders vervoeren, dan zijn daar autostoeltjes en fietsstoeltjes voor...

Ingrid

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Tips veilig vervoer

  1. Overzicht vervoersystemen
  2. Kinderen vaak slordig vervoerd
  3. Plaatsen van een 3puntsgordel
  4. Harnasgordel
  5. Vervoer op de achterbank van 3-jarigen
  6. Vervoer 5 kinderen in auto
  7. Rijd twee keer
  8. Vier achterin
  9. Ford en 3punts gordel midden achterin
  10. Mag mijn kind voorin zitten
  11. Harnastuigje autostoel?
  12. Ervaringen gevraagd met babyvervoer op lange reis
  13. Reactie 5 kinderen
  14. Veiligvervoer: het winkelwagentje
  15. Trail-bike
  16. Vervoer baby Zuid Frankrijk.
  17. Vervoer 5 kinderen.
  18. Re. vervoer 5 kids
  19. Niet verzekerd met meer dan 3 op de achterbank.
  20. Niet verzekerd stelling
  21. Niet verzekerd
  22. Ook niet verzekerd
  23. Voorin, airbag uit... Toch is het niet zo helder...
  24. Kinderen achterin
  25. 3 stoeltjes op de achterbank past niet
  26. Lekker slapen
  27. 3 stoeltjes op de achterbank past niet
  28. Baby op vakantie
  29. Harnasgordel
  30. De fietskar
  31. Lange reis met baby: \'s nachts rijden!
  32. De fietskar
  33. 3 stoeltjes op de achterbank
  34. Vervoer van 5 kleine kinderen in 1 auto
  35. Baby op reis
  36. Graco autostoeltje
  37. Lastig die gordels bij drie zitjes op de achterbank
  38. Babyschaal in fietskar
  39. Tweepuntsautogordel
  40. Tweepuntsgordel
  41. Kinderzitje in bagageruimte stationwagen
  42. Baby mee naar zuid-Frankrijk
  43. En hoe moet dat dan bij ongevallen?
  44. Op reis met baby
  45. Fietskarervaringen
  46. Autostoeltje voor heupgordel
  47. Autostoeltje voor heupgordels?
  48. Veilig vervoeren
  49. Vraagje over taxivervoer
  50. Winkelwagen
  51. Vervoer 4 of 5 kinderen
  52. Brede achterbank
  53. Vervoer baby zuid Frankrijk
  54. Moeder met kind in draagzak op de achterbank
  55. Draagzak, niet doen!
  56. Draagzak in auto of op fiets: levensgevaarlijk!

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.