Groot Gezin
Thema pagina
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

37. Kind en verkeer

In de InterNetKrant van donderdag 14 augustus 2000 lezen we het volgende bericht:
    VEEL TE VEEL KINDEREN STERVEN IN VERKEER

    Bij ongelukken in het verkeer zijn vorig jaar 82 kinderen tot 15 jaar omgekomen. Dat zijn er 26 meer dan in 1998, een stijging van bijna 50 procent. Ook het aantal gewonden onder jonge verkeersdeelnemers nam toe: met 300 tot ruim 5500.

    De verkeersorganisatie 3VO is zeer geschokt over het hoge aantal jonge slachtoffers. Met name in de leeftijdscategorie 5 tot 9 jaar is een zorgwekkende groei waar te nemen. De politie registreerde 28 slachtoffers: een verdrievoudiging van het aantal in 1998. Ook in de jaren daarvoor steeg dat aantal zelden boven de 15. De toename van het aantal gewonden is tevens het grootst in deze leeftijdsgroep.

    3VO - waarin Veilig Verkeer Nederland, Stichting Kinderen Voorrang en de Voetgangersvereniging zijn opgegaan - maakt de cijfers over kindersterfte vandaag bekend bij het begin van een nieuwe campagne 'De scholen zijn weer begonnen'. In het zuiden van het land is het vandaag de eerste schooldag.
    (Bron: Algemeen Dagblad)

Wat doe je om je kinderen veilig in het verkeer te maken, hoe geef je het voorbeeld? Doe je soms nog extra dingen, zoals bijvoorbeeld helpen als verkeersouder?

Graag uw reactie!

Reactie voor op de website?

37.1. Geen interesse voor verkeersdoden?

Ik lees dat dit onderwerp al van augustus dateert en er nog steeds geen reacties op zijn gekomen. Goed, 82 doden en 5500 gewonden lijkt misschien niet zo veel: wat is de kans dat het jouw kind zou overkomen? Maar ik neem die kans wel degelijk serieus. Oftewel, wat doen wij in ons gezin aan verkeersveiligheid?

Wij nemen op drie manieren deel aan het verkeer: als voetgangers, als fietsers en als automobilisten. Om maar bij de eerste te beginnen: zodra onze kinderen kunnen lopen gaan we ze ook wijzen op oversteken. Bij elke oversteek, of dat nou een fietspad of een weg is, stoppen we en vraag ik een van de kinderen te kijken of het veilig is. Toen ze nog heel klein waren (2, 1, 1) zongen we het liedje van Bassie en Adriaan erbij: 'Kijk links en rechts en nog een keer...'. Na een tijdje merkte ik dat ik ze niet meer hoefde te waarschuwen als er een oversteek aankwam, ze stopten gewoon automatisch. En dat is volgens mij waar je naar toe moet. (Toch blijft het oppassen geblazen, kinderen blijven onvoorspelbaar!) Toch heb ik ook nu nog als regel (ze zijn nu 4,3,3,2) dat het kind kijkt, zegt of het oke is en dat we dan pas op mijn commando 'nu' gaan lopen.

En dan op de fiets: om een beetje mobiel te worden hebben onze kinderen al heel vroeg leren fietsen. Eerst uiteraard met zijwieltjes, maar allemaal konden ze met drie-en-een-half al los fietsen. In het begin oefenden we rechts fietsen op eenvoudige woonerfjes, waar bijna geen verkeer reed. Je stuur zo houden dat je aan de goede kant blijft, niet kijken naar je voeten enz. is allemaal heel lastig. Daarna gingen we af en toe op een rustig fietspad proberen. Ik liep er achteraan en riep aanwijzingen. Zo kon ik ook goed in de gaten houden wie er extra aandacht nodig had en wat voor fietsgedrag ze allen hadden. Eigenlijk gingen we elke dag met de fiets op pad, heerlijk voor een frisse neus en prima om spelenderwijs wat verkeersregels te leren.

Toen de oudste los leerde fietsen ging ik af en toe ook met haar alleen fietsen: eerst toch op een fietsje met zijwielen van een jongere zus, want bijvoorbeeld fietstunnels zijn een hele klus. Dan hoefde ze niet te letten op het los fietsen maar kon ze haar aandacht houden bij de verkeersregels. Sinds kort fietsen nummer twee en drie ook los en wordt het voor mij ineens lastig. Ze oefenen nu dagelijks voor ons huis met het onder controle krijgen van de fiets (bochten nemen, rustig afstappen). Een poosje geleden gingen we voor het eerst op zondag in ons rustige dorp op straat oefenen. Rechts fietsen, op tijd stoppen en goed uitkijken zijn ook al moeilijk zonder verkeer op de weg. En sinds kort rij ik een paar keer per week met alledrie naar school.

De oudste is inmiddels zo vertrouwd met de weg dat ze automatisch stopt voor oversteken en wacht tot we er zijn, de tweeling fietst naast mij. Bij het tunneltje help ik een van hen nog naar boven, de ander kan het al zelf. We nemen er ruim de tijd voor en ik blijf aanwijzingen geven tijdens het fietsen. En het allerbelangrijkst: onze kinderen dragen allemaal hoofdbeschermers. (Nu nog een goed passende paardrijcap, die voldoen ook prima, maar als ze 5 jaar wordt krijgt de oudste in ieder geval een fietshelm). Overigens heb ik ook nog regelmatig kinderen mee op mijn eigen fiets, en dan zitten ze allemaal in een officieel fietsstoeltje, met de riemen vast.

Ook in de auto zijn wij erg voorzichtig. De kinderen zaten en zitten allemaal in een autostoeltje of autozitje, in de gordels. Momenteel hebben we nog een peugeot 306 station: te weinig stoelen en gordels dus voor vier kinderen. Onze voorlopige oplossing is een autostoeltje (1-4 jaar) in de bagageruimte tegen de achterbank aangemaakt. Niet ideaal, maar het kind zit tenminste goed stevig vast. De volgende auto (zafira) zal wel genoeg stoelen hebben. Ook voor kleine stukjes zetten wij de kinderen in de gordels vast, ondanks het feit dat dat hier in het dorp zeer ongebruikelijk is. De hoofdregel in de auto is bovendien (naast niet stoeien) dat ze zichzelf nooit los mogen klikken, tenzij na uitdrukkelijke toestemming van ons. Daarnaast maken wij altijd gebruik van de kindersloten.

Vandaag werd ik trouwens even heel snel met mijn neus op de feiten gedrukt: voor een snelle boodschap in de regen had ik even de (oude) auto van mijn ouders mee. Een kind achterin, zonder stoeltje en gordel (zitten er nog niet in die auto en zonder stoeltje mogen ze ook niet op de voorbank) en zonder kinderslot. Ze werd lekker dol achterin, ging liggen rollen op de achterbank (en dan kijk je vermanend achterom, even maar, maar je ziet niet meer wat er voor je gebeurt) en toen hoorde ik ineens dat ze het portier opendeed. Goddank zat het portier op slot, maar ook daarvan wist ze al hoe ze het open moest krijgen. En dan ga je net 50 door het dorp en de bocht om. Ze had zo uit de auto kunnen vallen en de gevolgen ....... Voor mij dus nooit meer een auto zonder kinderslot en voortaan weer veilig in de gordels. Want 82 kinderen mag dan niet zoveel zijn, maar het zal maar net die van jou zijn!!!

Nog meer tips:

Goede reis!

Marjolein

Reactie voor op de website?

37.2. Autostoeltje zo ook veilig?

Ik wil even reageren op het stukje van Marjolein over de verkeersveiligheid. Persoonlijk vind ik het heel goed van Marjolein dat ze zo voorzichtig met haar kinderen omgaat. Zelf ben ik hierin (helaas) wel eens te gemakkelijk. Ook ik ben door (gelukkig kleine) schade en schande wijzer geworden.

Maar ook al is er niet veel ruimte, een autostoeltje in de bagageruimte lijkt mij niet de oplossing. Ik snap dat je zelf ook al twijfels hebt, maar deze ruimte wordt door autofabrikanten vaak benut als "kreukelzone", dus de buffer die de klap opvangt. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is en dan is zo'n autostoeltje zeker niet zaligmakend. Veel succes verder met de verkeersveiligheid.

Groetjes, Sandra.

Reactie voor op de website?

37.3. Veiliger buiten spelen

Veilig buiten spelen is en blijft een belangrijk onderwerp voor ouders, overheden en veilgheidsinstanties. Uit cijfers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat in Nederland in 2003 1.280 kinderen betrokken waren bij een straatongeval, waarvan 13 met dodelijke afloop onder de 1-5 jarigen en 20 dodelijke slachtoffers in de leeftijdsgroep 6-10 jarigen.

Om buiten spelen een stukje veiliger te maken komt het Amerikaanse veiligheidsproduct Victor Veilig op de Nederlandse markt. Door Victor Veilig buiten te zetten wanneer je kinderen buiten spelen, laat je weggebruikers weten dat er spelende kinderen in de buurt zijn. Het is een opvallend groen mannetje van ruim 80 cm groot, makkelijk verplaatsbaar, 'hufterproof' en met een vlag in zijn hand.

3VO
Rob Stomphorst van 3VO: "3VO staat helemaal achter het idee van Victor Veilig; het is een opvallend en flexibel in te zetten attentiemiddel om automobilisten te laten weten dat ze spelende kinderen kunnen verwachten. 3VO ondersteunt Victor Veilig dan ook van harte!"

Ludiek attentiemiddel
Victor Veilig is het idee van The Robin & Roos Company, een initiatief van twee moeders met jonge kinderen. Macky Schouten en Madelon Dijkstra uit Haastrecht: "Onze kinderen spelen graag buiten in onze wijk. Maar kinderen blijven onvoorspelbaar en wij houden af en toe ons hart vast: 'Steken ze niet zomaar over?' 'Houden de automobilisten wel rekening met ze?' Nadat we in onze omgeving een dramatisch ongeluk meemaakten met een 5-jarig vriendje was de maat vol. Toevallig liepen we tegen dit ludieke middel aan om automoblisten erop te attenderen dat ze rustig moeten rijden omdat er kinderen buiten spelen. En de reacties van andere ouders, veiligheidsinstanties, scholen en kinderdagverblijven waren zo enthousiast dat we hebben besloten om dit product voor de veiligheid van alle kinderen naar Nederland te halen."

Victor Veilig is te bestellen voor € 35,00 (exclusief bezorgkosten) via de website www.victorveilig.nl.

Reactie voor op de website?

37.4. www.verkeersmaatje.nl

Ik heb een product gevonden wat helpt!!!

Het verkeersmaatje zet je op straat en auto's rijden direct zachter! Echt een super product!

Patricia

Reactie voor op de website?

37.5. Weer dodelijk ongeval van vijftienjarige scholiere door vrachtwagen!

Gisteren kwam onze dochter thuis met het droevige bericht dat er een mede scholier bij haar op school was doodgereden door een vrachtwagen.

Iedereen is hier zeer verdrietig over. Wij zijn als ouders zeer geschokt.Zij stond notabene op een fietspad te wachten voor het verkeerslicht. Het wordt nog wel onderzocht door de politie hoe het precies gebeurd is. Ik heb ook gehoord dat er zelfs kinderen van school zijn geweest die het hebben zien gebeuren maar niet wisten dat zij het was. Ze hoorden het op school.
Afschuwelijk voor die kinderen en natuurlijk haar ouders die hun dochter op deze mannier hebben verloren.Onze dochter was ook zeer onder de indruk van het gebeuren ook al kende ze haar alleen maar van gezicht.

Je leest het natuurlijk wel vaker maar nu komt het wel erg dichtbij. Ik ben eingelijk wel blij dat de oudste twee met de tram naar school gaan,zeker na dit bericht. Dit is de grootste nachtmerrie van ouders om hun kind op deze mannier te verliezen. Ook al leer je je kinderen om niet naast een vrachtwagen te gaan staan met je fiets, vraag je je nu wel af of het dan op een fietspad wel zo veilig is om naast een vrachtwagen te gaan staan.
Het zou beter zijn dat alle vrachtwagens een alarm geven als ze dus rechts afslaan. De meeste hebben dat al met achteruit rijden. Ik weet ook niet of deze vrachtwagen een dodehoekspiegel had.We zitten nog met zoveel vragen over dit ongeval.

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Kind en verkeer

  1. Geen interesse voor verkeersdoden?
  2. Autostoeltje zo ook veilig?
  3. Veiliger buiten spelen
  4. www.verkeersmaatje.nl
  5. Weer dodelijk ongeval van vijftienjarige scholiere door vrachtwagen!
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.