Groot Gezin
De school
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

36. Frustraties

Op de school van mijn kinderen wordt het leerlingvolgsysteem 'Kijk' gehanteerd. Een paar keer per jaar worden er blakjes ingekleurd per onderdeel, waarin dan aagegeven staat hoever je kind zich heeft ontwikkeld. Conform zijn/haar kalenderleeftijd of sneller of trager.

Zo blijkt mijn oudste op enkele onderdelen zelfs wel een halfjaar achter te lopen. Bijvoorbeeld lettervaardigheid. Dat was slikken in groep 1 toen we de 'Kijk' voor het eerst zagen. Ik kreeg de indruk van de juf dat mijn kind rijp was voor het SBO. In groep 2 had hij gelukkig andere juffen die meer in hem zagen dan de balkjes en ook alle vertrouwen hadden dat hij in groep 3 beter uit de verf zou komen.

Vanmiddag hebben we een gesprek met de juf uit groep 3. Ik vrees dat we geen gesprek krijgen waarin we te horen krijgen dat onze zoon het geweldig goed doet. Hij kent nog niet alle letters, is traag met lezen maar ik vind hem wel enthousiast en leergierig. Dit i.t.t. vorig jaar. Helaas hebben we midner tijd dan we zouden willen om met hem te oefenen. We oefenen wel met hem maar we hebben 4 kleine kinderen, ik sta er 's avond vaak alleen voor en werk zelf 3 dagen. Daarbij vind ik het net zo belangrijkd a tmijn zoon zich kan ontspannen en lekker kan spelen met vriendjes. ZIjn sociale vaardigheden zijn nl. ook erg belangrijk net als zoveel meer.

Het frustreert me soms mateloos dat er vooral in hokjes van cijfertjes en lettertjes gedacht wordt en niet breder gekeken wordt naar kinderen. Algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Maar minder goed meetbaar op deze leeftijd en er is minder aandacht voor. Hierdoor ontstaat er in mijn ogen soms een wat te eenzijdig en krom beeld over ons kind maar zeker ook over andere kinderen.

Hele leven gaat steeds sneller en kinderen moeten er maar in mee. Een enge ontwikkeling vind ik dat.

Zijn er ouders die zich herkennen in mijn verhaal? De frustraties maar ook de wens dat kinderen weer kind kunnen zijn en meer gezien worden als geheel i.p.v. als letter en cijferrobotjes.

Of ben ik een moeder die niet wil zien dat haar kind gewoon moeite heeft met leren? Ik ben er nl. van overtuigd dat mijn kind er wel komt en het echt wel kan maar dat het tempo voor hem nu nog wat te hoog ligt.

Josina

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.