Groot Gezin
De school
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

66. Ervaringen met de Tweede Fase

Hoe zijn de ervaringen met de Tweede Fase? Voor mij spelen een aantal nadelen. Het zijn mijn ervaringen, het hangt natuurlijk ook af van de school waar je kind op zit. De nadelen die ik zie zijn: Zoals u ziet, ben ik van mening de Tweede Fase opzich een goed idee is, maar het gewoon niet goed is uitgevoerd. U kunt ook eens op de speciale startpagina kijken, misschien dat u daar wat informatie kunt vinden.

Groeten Dong

66.1. Drammen dreigen draaien, Leo G.M. Prick

Drammen dreigen draaien
Drammen dreigen draaien
Leo G.M. Prick

In opdracht van de Stichting Wetenschap en Democratie heeft onderwijsspecialist Leo Prick, onder meer bekend van zijn columns in NRC-Handelsblad, een boek geschreven over de politieke verwikkelingen rond 20 jaar onderwijsvernieuwing: het afwisselend drammen, dreigen en draaien van politici wie het meer ging om prestige dan om de zaak zelf.

66.2. boek Leo Prick en 2e fase VO

Echt vreselijk vind ik de deeltalen. Oke, die verdwijnen in 2007, maar ondertussen is het kwaad al geschied. Lezen, luisteren, schrijven en spreken, zijn de 4 opgeknipte onderdelen van een taal, deeltalen genaamd. Weinig ll beheersen nog een hele taal, maar wat geeft dat, voor het examen is toch niet meer nodig? Oorspronkelijk was dit idee (deeltaal) bedoeld om op de uni technische boeken in het Frans te kunnen lezen bijv.

Maar inmiddels achterhaald. De docent Engels van mijn zoon zei laatst dat de zwakke prestaties van mijn zoon mbt tot zijn schrijfdossier duidelijk terug te voeren waren op het gebrekkige grammaticaonderwijs in de basisvorming, en het bijna ontbreken van grammaticaonderwijs in de NL taal op de basisschool. Dat boekje van Prick (Drammen, dreigen, draaien) is me dan ook uit het hart gegrepen, ik zou het bijna zelf geschreven kunnen hebben.

Ine

66.3. Het aantal lesuren

Scholieren beginnen actie voor lagere lesurennorm

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (Laks) is maandag in Zwolle een landelijke actie begonnen tegen de lesurennorm voor middelbare scholieren. Volgens de scholieren moet de lestijd van 1040 uur terug tot 960 uur per jaar.

De scholierenbond vindt verder dat de loze uren tussen de lessen tot een minimum moeten worden beperkt. Nu zitten scholieren vaak hun tijd uit op school zonder meer lessen te krijgen.

De actie begon in het Meander College, dat wel voldoet aan de huidige norm. De Big Band en het popkoor van het college zongen het protestlied "1040 liter badwater".

66.4. Lesuitval moeilijk op te vangen

Nou, nou, wat een zootje afgelopen week in Groningen. Denk niet dat het Laks dit bedoelde met actie (leken de krakers wel in de jaren tachtig). Maar ze hebben wel gelijk met die loze uren. Onze kinderen vinden ze ook waardeloos, maar weten ook wel dat het moeilijk in te roosteren is om een aaneensluitend geheel te krijgen als er op een dag een docent uitvalt.

Het is voor een school haast niet te doen om met de lessen zo te schuiven dat de leerlingen eerder naar huis kunnen i.p.v dat ze de loze uren opvullen met een docent die alleen maar voor politieagent speelt in de uren die uitvallen.(ook geen leuke taak voor de docent). Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Kunnen ze bij Laks wel reken? Volgens mij komen ze met al die lesuitval wel aan die 960 uur per jaar! Dus een actie hiervoor is volgens mij niet echt nodig.

Jessica

66.5. Lesuitval

Hoe zit het bij jullie kinderen op school met de lesuitval? Het is hier weer een ramp met de lesuitval. Ik heb de school hier ook al over gebeld. Helaas is er geen geld om een leerkracht in te huren (mocht die er al zijn). Pas na een aantal weken mogen ze een andere leerkracht aantrekken. Onze kinderen zijn weer de dupe. Al een hele tijd geen wiskunde gehad en onze zoon moet het eind van het jaar een toets maken die meetelt voor zijn examen volgend jaar. Dat redden ze dus nooit.

Jessica

66.6. Het lerarentekort gaat iedereen aan, binnen en buiten de school

Voor meer informatie, zie: www.leerkrachtvannederland.nl/

66.7. Ervaringen met 2e Fase/lesuitval/onbevoegde lesgevenden

Ik maak me vooral zorgen over de manier waarop scholen het lerarentekort intern oplossen. Tutors (dat zijn medescholieren, die elkaar bijles geven), studenten van de lerarenopleiding die, zonder begeleiding, invallen, en die zelf enkele jaren daarvoor nog het beroerde onderwijs hebben gehad, dat onze kinderen nu krijgen, dus kwaliteit verzekerd :-(

Grote lokalen bijgebouwd om eventueel meerdere klassen collegeachtige les te kunnen geven, dus 3 klassen krijgen tegelijk Duits, handig als er maar 1 leraar Duits is. Een combinatie van deze rampen kan natuurlijk ook nog: een collegezaal met 50 leerlingen en een student Duits die de les/het college geeft. Er is een LOL-ler (leraar op loopafstand), die bij eventuele calamiteiten kan inspringen.

Nee, ik ben erg somber over de window-dressing die scholen toepassen om het echte drama achter het lerarentekort (vele lessen gegeven door onbevoegden) toe te dekken. Eventuele kleinkinderen van mij moeten maar in het buitenland naar school gaan.

66.8. En de oplossing?

Hallo,

Het probleem rond het lerarentekort is groot en ik begrijp de weerstand van veel mensen. Mijn vraag is wel: "hebben jullie een beter idee?"

Jetje

66.9. Positieve ervaring

Ik heb contact opgenomen met de website www.leerkrachtvannederland.nl/, en dat is me goed bevallen. Ze reageren en doen er ook iets mee.

Jessica

66.10. Beter halve leraar dan geen

Het is inderdaad niet goed voor de kwaliteit als er onbevoegde leraren, studenten voor de klas staan, of als leraren twee klassen tegelijk moeten draaien. Maar als de school geen andere bevoegde leraar (met het liefste ervaring) kan vinden lijkt het me nog altijd beter dan niets.

Marloes

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Ervaringen met de Tweede Fase

  1. Drammen dreigen draaien, Leo G.M. Prick
  2. boek Leo Prick en 2e fase VO
  3. Het aantal lesuren
  4. Lesuitval moeilijk op te vangen
  5. Lesuitval
  6. Het lerarentekort gaat iedereen aan, binnen en buiten de school
  7. Ervaringen met 2e Fase/lesuitval/onbevoegde lesgevenden
  8. En de oplossing?
  9. Positieve ervaring
  10. Beter halve leraar dan geen
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.