Groot Gezin
De school
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

91. Ervaring met beoordelen van sociaal-emotioneel

Er was een tijd dat kinderen op school alleen voor de leervakken beoordeeld werden. Maar gaandeweg kwam aandacht voor andere aspecten van het kind. Op zich heel goed, maar slaat het niet wat door? Neemt de school niet meer verantwoording dan de school aankan?

In de column Sociaal-emotioneel..... wat is dat toch? wordt het beoordelen van wat tegenwoordig het sociaal-emotiobele genoemd wordt aan de kaak gesteld. Wat vindt u er van, wat zijn uw ervaringen? Ervaring met beoordelen van sociaal-emotioneel.

91.1. Verademing

Wat een verademing om te horen dat er ook anderen zijn die zich realiseren dat de geldende norm met betrekking tot het begrip 'sociaal-emotioneel' niet bij alle kinderen past. Heb je een kind dat daarin 'anders' is, dan lijkt het steeds of je je daarvoor moet rechtvaardigen. Een strijd die eigenlijk geen strijd mag zijn.

Wanneer is er binnen alle normen eindelijk eens een plaats voor elk individu? Hopelijk werpt de strijd voor het gesloten kind met de eigen denkwereld, zonder dat dit iets over de sociaal-emotionele vaardigheid zegt, ooit vruchten af. Ik ga daar wel van uit.

Monique

91.2. Sociaal-emotioneel

Ik word wanhopig van deze term! Ons kind is voor een deel hoogbegaafd en gaat niet op dezelfde manier om met kinderen als zijn leeftijdsgenootjes. Tot op zekere hoogte laten wij hem daarin vrij. Maar volgens de deskundigen (waaronder school) is het van het grootste belang dat hij wel met hen leert omgaan. Dat betekent voor hem dus een continue aanpassing, terwijl niemand zich in hem hoeft in te leven! Ik vind dit in en in triest voor hem en ook voor kinderen die nu eenmaal graag alleen zijn/spelen. Geef kinderen weer de ruimte om zichzelf te zijn. Niet ieder kind voelt zich lekker in een groep, leg hen dit dan ook niet op! En geef er zeker geen waarde-oordeel over.

Sandra

91.3. Een blik op de maatschappij ... en verwondering

Mijn kinderen zijn altijd zeer sociaal geweest, wisten wat hoorde, stonden op in de bus voor ouderen, gooiden niets op straat, waren lief, sloegen niet, hadden een eigen smaak qua kleding, waren beleefd, waren vrolijk, waren verdraagzaam, waren kind. Toen 10 en 12 jaar.

Opmerkingen van school:

Zijn wij nou gestoord of de maatschappij??

Karin

91.4. Reactie op sociaal emotioneel gedrag

Ik kan het me helemaal indenken dat kinderen zichzelf moeten kunnen zijn. Ik heb een dochter van bijna 6 jaar en moet naar de middenbouw, tenminste ik wil het graag en zij ook. De juf twijfelt of ze het emotioneel aankan. Ik begrijp haar probleem, maar deel niet het langer kleuteren om die reden.

Mijn dochter is intelligent en leert makkelijk en snel, maar heeft een makkelijk karakter en gaat snel mee met ideeen van anderen waardoor haar eigen ideeen minder aan bod komen. Verder is ze niet speels.

Ik denk dat zo'n kind zeker door moet gaan en niet op haar goede, lieve karakter beoordeeld moet worden. Dat is gewoon niet eerlijk. Ze heeft wel vriendjes en is zelf al helemaal klaar en ingesteld op het feit dat ze naar groep 3 gaat.

Graag reactie

Carla

91.5. Reactie op sociaal emotioneel gedrag

Mijn dochter is eind september 4 jaar geworden en stroomde dus meteen groep 1 binnen. Nu heb ik van de week het eerste gesprekje met de juf gehad, en deze vertelde mij dat het haar een goed idee leek om groep 1 over te doen.

Waarom: omdat ze heel (vaak) alleen speelt en zich na 10 minuten bij een groepje aansluit. En dat ze niet zelf het voortouw neemt. In de kring vertelt ze ook weinig. Volgens mij heeft dit niks met haar sociaal emotioneel gedrag te maken, want zowel de mama als de papa waren vroeger ook zo. En als ze thuis aan het spelen is, herken ik haar niet terug van de verhalen van school.

Dus waarom eerst niet gewoon naar groep 2, kunnen we altijd met de herfstvakantie weer terug naar groep 1 (het is een gemengde klas)

Jolanda

91.6. Sociaal-emotioneel

Mijn dochter is geboren met een hersenbeschadiging t.g.v. een infarct tijdens de zwangerschap. Zij heeft een performale kloof, auditief zwak geheugen en moet hierdoor ook meer moeite doen met leren en haar gedrag wordt niet begrepen in de groep. Ook zij heeft een sova training gehad en doet alles om zich zo goed mogelijk aan te passen in de groep maar voelt zich toch onbegrepen. Zo erg zelfs dat zij aangeeft naar een andere school te willen omdat het pesten en begrip er toch nooit zal komen. Haar zelfbeeld is beneden peil hierdoor. Ze moet verschrikkelijk haar best doen en dan nog lukt het vaak niet om op niveau te presteren.

Waarom moet zij zich aanpassen? Zij is nu eenmaal anders door omstandigheden, dus de kinderen in de groep hoeven er dan maar niets voor te doen. Dus zit mijn dochter sociaal emotioneel niet lekker in haar vel. Aan mij nu de taak om in te grijpen.

Paulina

91.7. Sociaal emotioneel

Hoi allemaal

Mijn oudste is 4 en gaat sinds sept voor het eerst naar school en ook ik vind dit heeeeel moeilijk. Ben aan de ene kant heel erg van iedereen is anders en heb respect daarvoor. Aan de andere kant voelt het ook wel zo dat ik mijn kind "sociaal wenselijk" gedrag moet aanleren. Hij moet zich dadelijk wel staande houden in de maatschappij. En ik twijfel vaak of hij het stevigst gaat staan aan als hij zichzelf is of zich aan "alle regels' voldoet.

Bianca

91.8. Democratisch onderwijs

Hallo allemaal,

ik heb bovenstaande verhalen gelezen. De zorg voor je eigen kind op school, zeker als het niet naar wens gaat, kan heel zwaar zijn. Na 2,5 jaar modderen op een gewone reguliere school, hebben we onze kinderen naar een democratische school gebracht. De resultaten zijn opzienbarend. De kinderen, Joppe van 6 en Fleur van 4, zijn veel evenwichtiger geworden. Hebben meer zelfvertrouwen, zitten veel positiever in hun vel. Ze bepalen hun eigen leerweg en worden door de groep waarin ze zitten alleen maar positief aangesproken.

Democratisch onderwijs bestaat in Engeland al veel langer, in Nederland pas zoŽn 20 jaar. Het zal zeker niet alle problemen oplossen, maar het zorgt er wel voor dat kinderen kunnen zijn wie ze zijn. Voor ons is dat heel waardevol! Kijk ook eens voor meer info. bij het platform voor democratisch onderwijs.

Iedereen heel veel sterkte!

Groetjes, Ankie

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Ervaring met beoordelen van sociaal-emotioneel

  1. Verademing
  2. Sociaal-emotioneel
  3. Een blik op de maatschappij ... en verwondering
  4. Reactie op sociaal emotioneel gedrag
  5. Reactie op sociaal emotioneel gedrag
  6. Sociaal-emotioneel
  7. Sociaal emotioneel
  8. Democratisch onderwijs
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.