Groot Gezin
De school
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

72. Overgang naar de middelbare school

De overgang van basisschool naar middelbare school houdt heel wat veranderingen in. Voor het kind, maar zeker ook voor ouders en het hele gezin. Lees hierover in de column Zie ook de columns De middelbare school en Naar de middelbare school. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee, heb je tips? We plaatsen ze graag!

72.1. Een verwarrende tijd

Er wordt nogal gemopperd op middelbare scholieren. "Altijd te laat" is een veel gehoorde klacht. Maar het wordt voor leerlingen steeds lastiger om het gewicht van 'afspraak is afspraak' op te maken uit de dagelijkse gang van zaken op school. Op veel scholen verandert 20% van het rooster wekelijks. Lessen vallen uit en uren worden verschoven.

Leerlingen moeten zelf in de gaten houden of er iets verandert of veranderd is. En soms komen ze tot hun schrik tot de ontdekking dat ze deze keer, bij uitzondering, wel al het eerste uur op school hadden moeten zijn. Bericht gemist? Er is geen coulance, straf volgt!

Steeds vaker kunnen scholieren een secretaresse die met hen de agenda bijhoudt en ze helpt bij het meenemen van de juiste spulletjes goed gebruiken. En tja, die secretaresse, dat is pa en of ma. Hou daar rekening mee en maak er goede afspraken over.

Een ander heel verwarrend ding is dat de dagelijkse gang van zaken op school nogal traag en sleurderig overkomt. Maar tegelijkertijd hebben de kinderen haast. Het huiswerk moet af en alles moet regelmatig geleerd worden. Hou er rekening mee dat school over het algemeen onvoldoende signalen uitzendt die die haast benadrukken. Weken lang taalt niemand naar wat je zoal doet thuis en ineens moet je je schrift inleveren, of een toets doen. Tja, dan heb je een probleem. Bovendien kan je gevoel je aardig bedriegen. De eerste woordjes leren, dat gaat meestal nog wel. Want wie acht van de tien woordjes kent, heeft een mooi cijfer. Maar wie tachtig van de honderd woordjes kent, kent er twintig niet. En de kans is groot dat juist die twintig in een toets het meeste aan bod komen. Vette onvoldoende terwijl kind en ouders het idee hadden dat het allemaal net zo goed ging als in het begin.

Wees dus precies. Het is handig om kindlief minstens één keer in de week te overhoren en alles wat het niet weet aan te strepen. Deel geen onvoldoendes uit, maar zie het als een inventarisatie van dat wat geleerd moet worden. Ook die vakken die je zelf niet gehad hebt, kun je heel goed overhoren. (je leert zelf mee!) Er zijn overigens verschillende overhoorprogramma's te downloaden. (kijk op Efka Soft)

Voor de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, etc) kun je vragen of kindlief jou de behandelde stof wil uitleggen. Neem zelf het boek ter hand en stel vragen over dat wat je zelf niet snapt. Dat dwingt kindlief zelf goed na te denken en goed te formuleren. Kijk alle boeken goed door. De meeste methodes hebben diagnostische toetsen per hoofdstuk. Die kun je ook bij het overhoren gebruiken.

De schoolboeken worden steeds duurder en bovendien moet er voor steeds meer vakken ook cassettebandjes of cd-roms gekocht worden (je kunt ze niet huren). Maar de praktijk is dat deze dingen nauwelijks gebruikt worden. Bestel dus niet zomaar alles wat op de lijst staat. Vraag heel duidelijk aan de vakleerkracht hoe belangrijk dit soort dingen zijn op de school. Dat kan een hoop geld schelen. Je kunt ook afspraken maken met een vriendinnetje bijvoorbeeld. Samen één bandje delen voor bijvoorbeeld Frans en dus samen de uitspraak oefenen. Dat is ook nog gezellig.

Sommige scholen gebruiken vanaf de brugklas al een studiewijzer, waarin de planning (toetsen e.d.) voor de periode staat. Meestal komt er niets van deze planning terecht overigens, maar dat betekent niet dat je niets kunt plannen. Bekijk het aantal pagina's, deel het door 40 (aantal schoolweken) en je weet precies welk deel per vak per week behandeld gaat worden. Soms zijn er leerkrachten die flink wat overslaan. Dan kun je je planning bijstellen. Veel leerkrachten geven bovendien stencils mee met aanvullend werk. Zorg voor een goed opbergsysteem, want weg is weg... en dus een onvoldoende voor een proefwerk hierover. Help bij het bijhouden van de cijferlijst. Niet alleen achteraf, maar ook vooraf. Noteer de data van de proefwerken en vraag om de uitslag. Neem samen met je kind de teruggekregen toets door om te zien wat er eventueel fout ging. Sommige scholen bepalen het rapportcijfer aan de hand van maar één proefwerk en een of twee so's. Een dipje herstellen is daardoor niet makkelijk.

Sus niet in slaap als kindlief het allemaal perfect doet. Eén maand ongemerkt verslappen (en reken erop dat je kind heel veel veel leukere dingen ontmoet dan schoolwerk!) kan tot onoverkomelijke achterstanden leiden en dat is zonde. Denk niet dat jouw kind uitzonderlijk dom of lui is als het tegenzit. 60% van de middelbare scholieren doorloopt de school niet zoals vooraf bedoeld was. Of ze haken af (30% blijft zonder diploma), of zakken een niveau en of blijven zitten. (die laatste twee gaan vaak samen). Het is dus heel 'normaal' als het niet gaat zoals verwacht. Naar mijn idee komt dat omdat schoolwerk vaak nogal onoverzichtelijk en ongestructureerd is. En dat in een tijd dat die kids zelf al niet weten waar ze met zichzelf, hun veel te grote voeten en ontluikende sexualiteit naar toe moeten. Zoals ik al zei, eigenlijk heeft elke scholier een secretaresse nodig.

Sterkte met die taak!
Miriam

72.2. Dé oplossing voor te zware schooltassen:

Hier hebben ze ook van die zware volle tassen. Eén dochter heeft zelfs 8 lesuren op een dag, per vak moet ze minimaal 2 boeken meesjouwen.

Er is een kluisje op school, maar de boeken moeten 's middags weer mee naar huis. Ze moeten immers huiswerk maken.

Voor kinderen die problemen hebben, biedt de school wel een oplossing. Je mag dan TWEE (!) boekenpakketten huren (1 pakket kost rond de 400 euro - atheneum 3). Het tweede pakket zal dan wel iets goedkoper zijn, omdat je dan de werkboeken niet nodig hebt.

Het wordt niet uitgebreid bekend gemaakt, dat die mogelijkheid er is. Meestal alleen kinderen met lichamelijke klachten die daar gebruik van maken.

Desirée

72.3. Re te zware schoolboeken

De oplossing zou natuurlijk zijn om al die boeken op cd rom te zetten. Iedereen een licht laptopje mee, waar ze ook hun werk op kunnen maken, dus ook geen werkboeken meer.

Jessica

72.4. De oplossing voor te zware schooltasssen is simpel

Mijn dochter die net naar de middelbare gaat en haar schooltas ook veel te zwaar vindt, vond de oplossing van haar moeder geweldig (zie bovenstaande). Ook de oudste vond "het" de oplossing voor de veel te zware schooltas. Ook al stop je veel in je kluisje op school je zal toch huiswerk moeten maken, dus die boeken moeten weer mee terug naar huis en weer naar school en weer naar huis enz.

Nog steeds, in deze moderne tijd, zijn we er niet ingeslaagd om dit deel van de schooltijd iets te "verlichten". Toen wij jong waren was dat al een probleem, maar toen bestond er nog geen computer. Waar moet je dan zijn voor deze oplossing? Al jaren wordt er over gezwetst in allerlei nieuwe programma's, maar niemand doet er iets aan!

Zou het ook niet goedkoper zijn dan die boeken om alles op een cd-rom te zetten en een kind eenmalig een laptopje te geven? Ze willen toch die schoolboeken gratis maken! Volgens mij is deze oplossing goedkoper dan die school- en werkboeken van nu. En daardoor geen klachten van kinderen die naar de fysio moeten omdat ze klachten krijgen door die te zware schooltassen. Dit besparen we dan weer. Kinderen blij, overheid blij; lijkt me zo simpel!

Wie o wie komt met een nog betere oplossing voor die veel te zware schooltas?

Jessica

72.5. Zware schooltassen

Ook ik heb geen oplossing voor zware schooltassen, maar misschien wel een idee om die zware tassen beter op de fiets mee te krijgen. Onze zoon hebben wij een tassendrager gegeven voor op de fiets. Hij heeft hier heel veel plezier van. De tas staat dan rechtop en kan met een aantrekband of een spin worden vastgezet. Echt heel handig!

Jolanda

72.6. Zware schooltassen

Mijn dochter zit sinds een paar weken in de brugklas en ook zij sjouwt zich rot. Ze hadden geen kluisjes genoeg, dus jammer voor de brugpiepers. De hogere klassen mochten hun eigen kluisje houden. Zij hebben nauwelijks boeken mee te sjouwen. Beetje dom beleid.

Marie

72.7. Zware schooltassen en kluisjes

Bij onze dochter was het beter geregeld voor die brugpiepers. Zij mochten als eerste een kluisje. Ze heeft dus nu een kluisje voor alle jaren die ze daar op school zit. Ze is er erg blij mee. Gymspullen ed er in, scheelt wel weer wat. Maar ja die boeken heb je thuis wel weer nodig, dus moeten wel weer mee naar huis. Op school is het wel prettig hoeft ze niet de hele dag te zeulen met een zware tas. Onze oudste nu in het derde jaar heeft nu ook eindelijk een kluisje kunnen bemachtigen was daar ook erg blij mee. Vooral om zijn gymspullen die hij niet meer elke keer hoeft mee te nemen.

Goede oplossing voor op de fiets, Jolanda. Onze kinderen gaan niet op de fiets maar met de tram en bus, ze moeten wel een stuk lopen om bij de tram te komen en van de tram en bus naar school. Ze moeten ook onderweg overstappen niet erg prettig met een zware schooltas.

Jessica

72.8. Re: zware boekentassen

Hier op school heb ze het boekenprobleem voor een deel opgelost door de vakken niet 1 lesuur te geven maar een blok van 2 lesuren. Dat is dus de helft van de boeken. Niet meer dus dan 3 vakken per dag dat scheelt een hele boel kilo's .

Judith

72.9. Laptop geen oplossing

Hoi,

Een laptop is zeker niet goedkoper want de uitgeverijen vragen voor een digitale editie van een boek praktisch evenveel als voor een papieren versie. Dit omdat de grootste kostenpost voor hen in het schrijven, redigeren en copyright zit en niet in het drukwerk. Een digitale omgeving onderhouden die stabiel is, is natuurlijk ook duur. Daarnaast zijn laptops erg kwetsbaar, als je ziet hoe leerlingen met boeken omgaan. Een sterkere laptop kost zo 1000 euro.

Daarnaast denk ik niet dat het fijn is voor leerling als leraar als iedereen de hele tijd naar een schermpje zit te turen. Het geeft veel lawaai en warmte en vaak is de houding achter een laptop niet goed.

Helaas toch die zware boekentas, kluisjes, goede bagagedragers (die kinderen ook gebruiken, want tas achterop tijdens fietsen is echt veel cooler) of een trolley/boodschappentas op wieltjes (heel erg uncool, maar wel heel praktisch) verlicht de last misschien een beetje.

Marloes

72.10. Tassendrager

Reactie op Zware schooltassen

hallo,

wat voor een tassendrager is het en waar kun je die kopen??

Groetjes joelle

72.11. Goedkope oplossing voor rugtas op bagagedrager

Voor het probleem van zware rugtassen die van de bagagedrager vallen: Wij hebben twee latjes ong. 25 cm lang en 12 mm dik 2,5cm breed. Die leg je dwars, voor en achter, op de bagagedrager, je boort met een 3,5 mm boortje per latje 4 gaatjes (links en rechts van de zijstangetjes), daar haal je een tyrap door. Zit goed vast en de bagadrager is een stuk breder. Als de tas achterop zit zie je er niets van.

Nic

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Overgang naar de middelbare school

  1. Een verwarrende tijd
  2. Dé oplossing voor te zware schooltassen:
  3. Re te zware schoolboeken
  4. De oplossing voor te zware schooltasssen is simpel
  5. Zware schooltassen
  6. Zware schooltassen
  7. Zware schooltassen en kluisjes
  8. Re: zware boekentassen
  9. Laptop geen oplossing
  10. Tassendrager
  11. Goedkope oplossing voor rugtas op bagagedrager
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.