Groot Gezin
De media
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

51. Reclame werkt feilloos bij kind in jammerfase.

In de Leeuwarder Courant lezen we het volgende bericht:

Tweederde van de driejarige kinderen in Nederlands imiteert al geregeld reclameslogans. Ze blijken ook zeer vatbaar voor de commerciele televisieboodschappen zelf. Op verlanglijstjes voor Sinterklaasfeest scoren speelgoedmerken waarvoor het meest geadverteerd wordt het hoogst.

Half november werd tijdens het programma Telekids in vier uur tijd 113 commercials uitgezonden. De concurrent Kindernet hield het bij 67. In hoeverre realiseren ouders zich dat wanneer zij zaterdagochtend proberen uit te slapen? (hoogleraar P. Valkenburg).

Uit buitenlandse onderzoeken blijkt dat blootstelling aan commerciele zenders kinderen ontevreden, materialistisch en ongelukkig kan maken. De belangstelling van adverteerders neemt sterk toe deels doordat kinderen meer te besteden hebben, deels doordat zij door een vrijere opvoeding thuis meer te zeggen hebben over wat en waar wordt gekocht.

In veel families leiden de opdringerige commercials geregeld tot botsingen. Kleuters hebben nog nauwelijks weerstand om verleidingen te weerstaan. Oudere kinderen blijken juist steeds kritischer te worden.

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.