Groot Gezin
Hete hangijzers
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

46. Uniformen?

In Duitsland denken ze er over om kinderen weer in schooluniformen te laten lopen om van de merkenterreur af te komen. Ik moet zeggen dat ik het niet eens zo een gek idee vind, geen snobs die zich beter voelen, geen arme kinderen die zich schamen. Misschien dat ze een beetje keus in combinaties kunnen hebben zodat het niet een grijze massa wordt, maar wel gewoon allemaal dezelfde soort trui, broek, rok, ed. Zou dat de oplossing zijn? Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Antoinette

Reactie voor op de website?

46.1. Ja, schooluniformen, direct doen!

Heel goed idee, je voorkomt hiermee de merkenterreur (in ieder geval op school, na schooltijd natuurlijk niet, maar ze brengen toch veel tijd door op school) en bovendien geeft het een gevoel van saamhorigheid, het versterkt wellicht de band met de andere scholieren omdat ze bij elkaar horen. De school moet hier natuurljk sowieso een leidende rol in hebben, ook zonder uniform, maar met een schooluniform onderstreep je dat nog eens en dat lijkt me een goede zaak.

In andere landen is dit allemaal heel gebruikelijk, begrijp niet dat dat in NL nooit zo populair geworden. En je bent ook van dat eeuwige dilemma "wat trekken we vandaag aan" af.

Constance

Reactie voor op de website?

46.2. Uniformen

Ik kom van de Nederlandse Antillen. Daar gebruiken alle basisscholen uniformen. Behalve speciale scholen dan. Scholen voor gehandicapte kinderen of scholen voor langzaam lerende kinderen gebruiken geen uniform. En nog de scholen voor rijke kinderen, bijvoorbeeld de marnix school en marnix mavo, gebruiken geen uniform.

Ik denk dat ze dit systeem hier in Nederland moeten introduceren, want ik weet wat al die dure kledingsmerken op school doen. Je wordt geplaagd als je geen dure kleren aan hebt en dat begrijpen sommige ouders niet. Ik heb zelfs een keer op school m'n schoenen kapot gemaakt om schoenen van het merk Nike te krijgen.

En dat dragen van een uniform is ook voordeliger voor de ouders. Want dan hoef je niet elke jaar nieuwe kleren te kopen voor de kinderen. Het kan echt vreselijk worden, dat van kledings merken. Je kind kan de hele jaar door geplaagd worden omdat hij geen merkkleding draagt, dat weet ik, want ik heb dat zelf meegemaakt.

Nu ik zelf kinderen ga krijgen, zal ik zorgen dat ze niet geplaagd worden.

Sueallen

Reactie voor op de website?

46.3. Tegen uniformen

Ik ben tegen het dragen van uniformen voor kinderen op school. Kinderen zullen zich altijd willen onderscheiden en daar is volgens mij niets mis mee. Kinderen zijn geen eenheidsworsten. Kinderen van rijke ouders zullen in goede, nieuwe uniformen lopen. Kinderen van ouders die minder te verteren hebben, zullen lopen in de afdankertjes van anderen. Onderscheid zal er altijd zijn.

Reactie voor op de website?

46.4. Uniformen

Hallo iedereen,

ik heb als kind in het buitenland gewoond en op school uniformen gedragen. Op een gegeven moment verhuisden wij naar nederland en ging ik dus naar een school zonder uniformen. Geef mij maar de uniformen! In het buitenland had ik vriendinnen om wat ik zei en hoe mijn karakter was. Hier werd er gelijk gekeken naar mijn kleding en hoe cool ik (niet) was. Nu ik volwassen ben draag ik inderdaad duurdere kleding, als ik het mooi vind tenminste (sommige mooie kleding van mij is ook gewoon bij de bristol weggehaald en niemand die het ziet en ik ben altijd trots op een koopje). Maar ik kies nog altijd mijn vrienden uit vanwege hun karakter want dat vind ik veel belangrijker. Is dat niet de les die we onze kinderen kunnen leren door onder andere uniformen op scholen te gaan gebruiken?

Ik heb (nog) geen kinderen dus misschien zie ik het te zwart-wit maar uniformen dragen op school lijkt me de moeite van het proberen waard

Nien

Reactie voor op de website?

46.5. Het lijkt me vreselijk!

Ik zit nu in Havo5, draag niet veel merkkleding. Ik heb nooit gemerkt dat er mensen zijn die echt gepest worden om dat ze geen dure kleding hebben. Wel worden kinderen gepest, omdat ze minder knap zijn of dat ze er onverzorgd uitzien.

Je verandert je haar, je bouw, je gezicht, je grote mond niet als je een uniforum draagt!

Naomi

Reactie voor op de website?

46.6. Re: Uniformen

Wat een belachelijke instelling om door middel van het dragen van uniformen kinderen te leren over het hoe en wat van een mens. Ik denk zelf dat hierin de taak van de ouders ligt om tegen je kinderen te zeggen dat het niet uitmaakt hoe een ander persoon is, dat het niet aan de kleding ligt maar aan de persoon zelf. Dit vind ik een taak die bij de opvoeding hoort, leer je kinderen dat elk mens gelijk is, of het nu zwart, wit, groen of geel is bij wijze van, ieder mens is gelijk, ook qua kleding.

Leer je kinderen om je medemens te nemen en te accepteren hoe hij of zij is. Mijn zoontje van 5 weet dat, dat geef ik hem mee in zijn opvoeding, het zit hem niet in de kleding of hoe iemand eruit ziet. Beoordeel je (mede)mens op het karakter! Want iemand kan heel mooi zijn, maar als het karakter zo fout is en het zijn de grootste krengen, dan vraag ik me af wat er daadwerkelijk telt. Vergeet niet dat de buitenkant vergankelijk is, maar een karakter van een mens altijd zal blijven bestaan! Wat dat betreft ben ik het meer dan eens met Naomi!!

Groetjes Luus

Reactie voor op de website?

46.7. Uniformen: Ja

Nou ik vind dat wel makkelijk hoor die uniformen en ik vind wel dat er dan niet meer gepest kan worden om de kleding, maar ik vind het meer een reden om saamhorigheid te stimuleren. En inderdaad, je bent van het gezeur af van wat zal ik eens aantrekken.

Het is onzin om te zeggen dat rijkere kinderen nieuwe uniformen hebben en armere afdankertje. Dat maakt toch niks uit als ze hetzelfde zijn. Trouwens met uitstapjes doet onze school al zoiets. Alle kinderen krijgen dan een school t-shirt aan, gewoon om beter overzicht te hebben waar de kids van onze school zijn.

Ik vind het fijn, maar dan zouden ze wel met keuzes moeten komen, rokken overgooiers, broeken en dan t-shirts en sweaters, lekker modern. Heel veel kinderen zouden dat ook leuk vinden, vriendinnen willen toch altijd hetzelfe aan.

groetjes Tanja

Reactie voor op de website?

46.8. Uniformen

Uniformen? Nee. Ik vind het al afschuwelijk in de zakenwereld en politiek, dat de heren in kostuums lopen. Sommige denken dat zij er netjes uitzien, omdat zij een kostuum dragen, maar het is een vlag op een modderschuit. Er zijn maar heel weinig heren die weten wat een mooi pak is, maar ja dat kost een paar centen en daar zit de kneep. Dan staat een goede spijkerbroek met een mooi shirt nog netter.

Iedereen moet vrij zijn kleding te dragen waar hij/zij zich prettig in voelt. Gelukkig zie je het in de politiek ook steeds meer, dat de heren de stropdas af laten.

Marie

Reactie voor op de website?

46.9. Verwacht niet veel van schooluniformen

In Groot Brittanie zijn op staatsscholen schooluniformen verplicht en bestaat er een "comprehensive" systeem, een middenschool. Toch is het staatsonderwijs er vaak belabberd en is de segregatie tussen kinderen een feit. Dit uit zich dan meer in kennis (de klassen worden toch verdeeld in niveaugroepen) en gedragsvormen (men praat "plat" of "posh"). Schooluniformen hebben daar niets aan veranderd, ik verwacht daarom niet veel van schooluniformen (al is het makkelijker kiezen voor de kledingkast 's ochtends)

Ine

Reactie voor op de website?

46.10. Toch liever uniformen

Mijn schooldagen waren in Nederland, maar alle vier kinderen van mij zijn in Engeland op school geweest.

Het is waar, een uniform lost niet alle problemen op en rangen en standen zijn er overal. Als kinderen willen pesten dan vinden ze altijd wel een stok waarmee ze de hond kunnen slaan. Maar dat er niet voortdurend opgeschept wordt met merkkleding is me altijd bijzonder veel waard geweest.

Je zult in Engeland altijd zien dat er op scholen met goede discipline de uniformregels nauw gevolgd worden. OP scholen waar dat niet het geval is worden de zwarte leren schoenen gewisseld voor dure trainers en worden er vaak bonte jassen over sobere uniformen gedragen. Ja, en ook al hebben de tieners de juiste unformen aan, ook dan zullen er altijd persoonlijke "aanpassingen" zijn. Ik herinner me de opgerolde rokken, de gerafelde manchetten, de stropdassen met een lang en een kort einde, waarvan het lange einde onder het overhemd verdwijnt, mijn zoon met gekleurde t-shirts die hij onder een mooi wit gestreken overhemd droeg en die je daar doorheen kon zien...

Wat "mode" betreft, daar kun je bij uniformen beter vanaf zien, want die is niet bij te houden. Sommige staatsscholen laten de meisjes tegenwoordig broeken dragen en dat ziet er werkelijk belachelijk uit wanneer ze daarbij hun klassieke trui met v-hals, bloes en in veel gevallen hun stropdas bovenop dragen. Een A lijn rok met een passende maillot in de winter staat daar veel beter bij.

Op de prive meisjesscholen van mijn dochters hoefden ze de laatste twee jaar geen unformen meer te dragen. Dan zijn ze inmiddels volwassen genoeg om elkaar niet meer te plagen over kleren. De jongens hebben de uniformen tot het einde gedragen.

Nog een voordeel is dat winkeliers en bus chauffeurs b.v. goed weten van welke scholen de leerlingen komen wanneer die zich niet goed gedragen.

En, als mijn moeder kwam logeren, dan genoot ze altijd van het feit dat er hier in de morgen nooit gezeurd werd over wat de kinderen wel of niet aan mochten trekken! En om dat feit alleen al was ik heel blij met de uniformen. Het spaarde uren uit!

Annemieke

Reactie voor op de website?

46.11. Ik ben in t midden

Ik vind het aan de ene kant goed als je naar alle voordelen kijkt je kunt mensen dan makkelijk herkennen op schoolreisjes en heel wat belangrijke punten. Maar toch heeft het dragen van uniformen op school toch zo zijn nadelen. Bijvoorbeeld ook als je uniformen draagt toch discriminatie voorkomt qua uiterlijk, bijvoorbeeld de huidskleur enzovoorts.

Naouar

Reactie voor op de website?

46.12. Uniformen op school

Haha, Annemieke, vanochtend was het weer zo ver, mijn dochter tierend en scheldend voor de kledingkast. Broeken te weinig (ze is 11 en groeit harder uit broeken dan ik inkopen kan)! Ik begon, ter relativering, over schooluniformen in GB en verwachtte dat ze helemaal in woede zou uitbarsten. Maar tot mijn verbazing had ze er wel oren naar. Nooit meer die rivaliteit onder meisjes wie nu weer het nieuwste van het nieuwste had weten te scoren, nooit meer opschepperij over wie het meeste kleedgeld kreeg, etc.

Ik vraag me alleen af hoe een "uniform"-school dat dan doet als kinderen een groeispurt hebben. Mag je dan maandelijks kleding komen inwisselen? En hoe zit het met zomer- en winterkleding? Moet je ook kapotte kleding repareren (sokken stoppen?) Of doet de school dat?

En nog iets: in Canada bestaat het verschijnsel "schoolbus". Maar Nl kinderen reizen op zichzelf, per fiets (onhandig met rokken) of per openbaar vervoer. Val je dan juist niet extra op met je schooluniform, en is dat prettig voor tieners?

Zomaar wat dingen die ik me afvraag nav het onverwachte enthousiasme van mijn dochter vanochtend.

Ine

Reactie voor op de website?

46.13. Ach

Hallo,

ff een reactie op de schooluniformen.

In Groot Brittannie heb ik een aantal scholen bezocht en daar blijkt dat de strijd om de nieuwste kleren ook met schooluniformen wordt gestreden. Sieraden spelen een heel belangrijke rol net als stropdassen, schoenen, de kapper enz. Schooluniformen worden door de ouders aangeschaft en betaald en dus zijn alle kosten en reparaties voor de ouders.

Enne, de schoolbus, laten we onze kinderen alsjeblieft stimuleren om meer te bewegen in plaats van minder.

en zo heb elk nadeel zijn voordeel

groet

Willeke

Reactie voor op de website?

46.14. Uniformen uitgelegd

Hallo Ine,

Ik zie aan je brief dat er enkele misverstanden bestaan over de Britse schooluniformen. Dat is natuurlijk goed te begrijpen wanneer je er uit een Nederlands perspectief naar kijkt.

Net als andere kleding moet je de schooluniformen kopen, verstellen en vervangen. Omdat zowat iedere school een uniform heeft, is er heel wat verkrijgbaar in warenhuizen en speciale schoolwinkels. Vooral de staatsscholen houden het zo eenvoudig mogelijk en we hebben het hier absoluut niet over Armani costuums. We hebben het hier over broeken en rokken in grijs of zwart of donkerblauw. Sommige scholen wijken af en hebben echt aardige geruite rokken. De rokken op de middelbare scholen hebben gewoonlijk een diepe loopplooi aan de voorkant. Dan zijn er overhemden en bloezen in wit, blauw en grijs en diverse truien en vesten in een standaard kleur groen, zwart, grijs, rood, blauw.

Verder komen er vaak blazers bij in diverse bijpassende kleuren. Schoenen over het algemeen in zwart leer met voor de meisjes een bescheiden hak. Stropdassen zijn voor alle scholen anders. Vooral de prive scholen hebben soms een iets afwijkende kleur truien en daar zitten vaak wat anders gekleurde randjes langs de v-hals. Afwijkende kleuren en ontwerpen koop je ofwel bij de school zelf of in speciale schoolwinkels of warenhuizen die voorraden hebben voor diverse scholen in de buurt. Je moet ook altijd een behoorlijke voorraad gewoven naametiketjes hebben om in te naaien.

Vooral op de prive middelbare scholen komen hier nog een behoorlijk aantal sportkleren en artikelen bij. De zwempakken zijn b.v. identiek en je moet ook denken aan hockey- en rugby kleding in de schoolkleur, cricket kleding voor de zomer enz. Ook track suits (schoolkleuren), sportschoen e.d.

Als je dat allemaal nieuw moet kopen, dan is het een behoorlijke uitgave, maar de ouders op de meeste scholen organiseren 2e hands verkopen b.v. aan het begin van ieder trimester. Broeken en truien heb ik daar niet vaak gekocht (want die verslijten zo), maar met sportkleding heb ik voortdurend gehandeld.

De leerlingen brengen etiketten mee naar huis. Je zet er de naam en de klas op en dingen zoals de naam van het kledingstuk, de maat en de prijs die je ervoor vraagt. Ook geef je aan of je bereid bent het voorgoed af te staan bij niet-verkoop of dat je het terug wilt hebben. Op de middelbare scholen van mijn kinderen stond er al een uur tevoren een rij! Meestal houdt de oudervereniging een bepaald percentage terug en de rest wordt uitbetaald aan de verkoper.

Enkele dagen later brengen de kinderen het geld en de onverkochte kleding weer naar huis.

Mijn kleindochter die 5 is is in september voor het eerst naar school gegaan. Ze draagt een blauw sweatshirt met de naam en het logo van de school erop (ongeveer 8 cm in doorsnee). Daaronder draagt ze een blauw t-shirt met een kraagje. Verder een grijs plooirokje (het mag een broek zijn), een blauwe maillot (of witte sokken bij warmer weer) en zwarte schoentjes.

Voor de zomer heeft ze schattige blauw/wit geruite katoenen jurkjes en blauwe vestjes. Het is allemaal zo gewoon dat er nooit over gezeurd wordt en de kleintjes vinden het prachtig. Al in juli speelden Emily en haar vriendinnetje "schooltje" met de nieuwe jurken aan.

Toen mijn jongste dochter nog op de basisschool zat ben ik daar een tweedehands uniform winkeltje begonnen. Er lagen daar zo'n hoop verloren spullen dat ik ze op een dag gesorteerd heb en, wat de moeite waard was, gewassen, gestreken en versteld heb. Toen heb ik alles aan een rek op wielen gehangen en heb ze in de gymzaal en op de speelplaats aan de ouders verkocht. Binnen de kortste tijd brachten die allerlei uitgegroeide dingen mee en al gauw zagen de kinderen er piekfijn uit en was de oudervereniging enkele honderden Ponden rijker (en kreeg de school wat mooie picnic tafels van ons!)

En op de bus? Hier geen probleem, want alle tieners hebben op een bepaalde tijd van de dag een uniform aan. In Nederland zou dat natuurlijk wat anders zijn.

Zijn er ouders die het graag ingevoerd zouden zien? Begin eens met een enquete onder de ouders. Ik zou beginnen met de kleintjes, want in die groep zou je de meeste medewerking krijgen. En, mocht de meerderheid het ermee eens zijn, dan zou ik het op een gemeentelijk niveau invoeren. En probeer dan om het voort te zetten op de middelbare scholen, want daar zijn de problemen het grootst. Bij enquetes blijkt steeds weer dat veel leerlingen graag van de uniformen af zouden zijn, maar de ouders zijn het er bijna unaniem over eens dat de uniformen blijven. En daarmee zijn de leraren het ook eens.

Dit alles brengt ongetwijfeld wat extra kosten mee, maar volgens mij is dat net zo lang als het breed is. Je spaart ook behoorlijk wat uit.

Zijn er echt veel mensen in Nederland die hier serieus over beginnen te denken? Begin een actiegroep! Succes ermee!

Groeten, Annemieke

Reactie voor op de website?

46.15. Mijn mening over schooluniformen

Ik zat op de wip w.b mijn mening over schooluniformen, maar als ik lees over merkjes naaien/strijken in kleding, nee, dan ben ik weer weg. Ik heb in internaten gezeten, en heb een bloedhekel aan kleding met nummer, of naammerkjes. Mijn nummer was eerst 29 en in een volgend internaat 16. Ik heb er geen trauma van hoor, begrijp me goed, maar om het nou op te gaan zoeken..... Als ik oudere familieleden in verpleeghuizen opzoek, en een naam/nummermerkje in hun kleding zie, gruw ik even, zeg ik tegen mezelf dat het niet anders kan in deze speciale setting, maar dat dat voor mij anders lag toen..

En als ik je verhaal zo lees, Annemieke, komt er nog behoorlijk wat bij kijken aan investeringen. Ik voorzie dat er toch weer groepen zullen blijven die dit niet betalen kunnen, en aangewezen zijn op voorzieningen van de sociale dienst of op hulpfondsen, bijzondere bijstand oid. Denk eens aan tienermoeders.(oke die zijn twintig, meestal als hun kind naar school gaat, maar toch)

En lang niet iedereen voelt voor 2ehands kleding, zeker niet als die er gedragen of verwassen uitziet.

In dit kader moest ik denken aan het boek van Leo Prick (hier al besproken op deze site), die de vloer aanveegt met het gelijkheidsdenken in de onderwijspolitiek. En als ik je beschrijving lees, Annemieke, krijg ik toch erg de indruk dat, zoals je zelf al aangeeft, schooluniformen niet hebben bijgedragen aan verschillen tussen kinderen. Zowel het comprenhensive systeem als de schooluniformen hebben daar toch niet opgeleverd wat er van verwacht werd. Of misschien waren de doelstellingen andere dan wij denken?

Maar ik vind het zeker een discussie waard.

Reactie voor op de website?

46.16. Niet door elkaar halen

Zo te lezen zijn er mensen die uniformen en ingenaaide namen associeren met volkomen andere zaken. Je was ongelukkig op een internaat, maar waar slaat dat op? En dan zijn er de oudjes in tehuizen. De kern van dat probleem is dat, enerzijds, wij als maatschappij steeds minder geneigd zijn om plaats te maken voor oude mensen in ons leven en ons huis maar dat, anderzijds, we ons bepaald niet op ons gemak voelen wanneer we Oma zien in haar kleding met ingenaaide merkjes!

En dan heb ik ook nog een goede Duitse vriendin die lerares is en verzucht dat ze, oh zo graag, haar leerlingen in een uniform zou steken vanwege die eeuwige opschepperijen met merkkleding. "Maar", zei ze, "dat kan hier nooit, want dan praat iedereen terstond over de Hitlerjugend!" En dan denk ik: "Maar daar denken de kinderen toch helemaal niet over na?" Die trekken hun schoolkleding zonder morren aan en de ouders stellen prijs op het feit dat een potentiele bron van treuzelen en ruzie in de ochtend verwijderd is.

Uniformen en het Britse onderwijssysteem zijn een andere zaak. Dat systeem zit volkomen scheef en daar helpen geen uniformen bij. Er bestaan in het hele land nog maar 67 Grammar Schools (selectieve staatsscholen op HAVO/Gymnasium niveau) en die staan politiek al jaren op de tocht.

Dat zijn doornen in het oog van vele politici die denken dat ze alle kinderen gelijk kansen geven door ze hutje mutje bij elkaar te doen op de Comprehensive Schools die in de jaren '70 ingevoerd zijn. Sommige zijn beter dan andere, maar je kunt beter niet in bepaalde buurten in de grote steden wonen. Daar zijn de leerlingen vaak de baas. Veel van die kinderen kunnen nauwelijks lezen, raken gefrustreerd omdat ze de lesstof niet kunnen bijhouden en maken er dan een keet van.

Er bestaat hier wel zoiets als een Cito toets, maar voor de kinderen betekent die niets. Daarmee neemt de regering slechts poolshoogte op de scholen. De politici blijven maar denken dat ze de scholen kunnen "verbeteren", maar weigeren in te zien dat de juiste structuur ontbreekt.

Lees het volgende artikel: The 100,000 left to sink - The educational apartheid in our secondary schools is destroying lives - Mary Coughlin (19/03/06) Selectie al naar gelang geschiktheid blijft hier een vloekwoord.

En zo komt het dat ouders die het enigszins kunnen zo nodig een tweede hypotheek op hun huis nemen en afstand doen van alle luxe, zodat hun kinderen op goede selectieve prive scholen komen. Ze weten dat hun kinderen maar 1 kans krijgen en dus nemen ze liever het zekere voor het onzekere.

Wij hebben het ook gedaan voor onze 4 kinderen op middelbaar niveau. Mijn oudste dochter is nu lerares Frans/Kunstgeschiedenis op een prive school voor meisjes. Die peinst er niet over om een poging te doen met zulke onderwerpen in de openbare sector te werken. Ze werkt liever langere uren met diverse extra verantwoordingen in ruil voor werk in een prettige omgeving die vrij is van wangedrag.

Dus zo ligt het. Jullie hebben het als ouders in Nederland een stuk gemakkelijker, unformen of niet!

Annemieke

Reactie voor op de website?

46.17. Uniformen, grote verschillen tussen GR BR en NL

Annemieke, ik denk dat we nu heel veel appels en peren met elkaar gaan vergelijken. Uniformen op school, dat ligt moeilijk, denk ik in veel Europese landen die de 2e WO hebben meegemaakt.

Een jaar of wat geleden was er een hit, vijftien miljoen mensen, over Nederlandse gewoonten:

Land van 1000 meningen, het land van nuchterheid, (....) Land wars van betutteling, geen uniform is heilig Een zoon die noemt zijn vader Piet, je fiets staat nergens veilig. 15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde, die moeten niet het keurslijf is, die laat je in hun waarde. Enz.

Als je die tekst leest, denk ik niet dat er veel draagvlak bestaat.

Ik weet niet of je nog veel in NL komt, of NL kranten leest. Maar ook hier hebben we soortgelijke toestanden als jij beschrijft. Categoriale gymnasia in Amsterdam waarvoor lotingen bestaan en geselecteerd wordt op Citoscore en broer/zus voorrangplaatsen. Dit jaar moet het Hervorm Lyceum Zuid weer 32 leerlingen afwijzen, geen plaats. Een zenuwslopende boel. Ook hier schiet het particulier onderwijs als een paddestoel uit de grond en nemen ouders extra hypotheek op, vragen een voorschot op de erfenis of sluiten een lening af. Want als je kind naar het VMBO moet in een van de grote steden, en niet al te weerbaar is, kan dat vervelend uitpakken. Dan is het prettig iets beters te kunnen bieden en te kunnen betalen. En ook publiek onderwijs kost hier veel geld, zo moeten NL ouders als weinigen in Europa boekengeld en ouderbijdrage betalen en tot vorig jaar ook nog 950 euro lesgeld per jaar, vanaf het 16e jaar. In strijd met het internationaal sociaal en cultureel recht.

Dus of het nu zoveel makkelijker is, hier.. Ook hier werden pogingen gedaan om de middenschool/basivorming in te voeren, het verschil is dat ouders en leraren het niet pruimden, en er veel weerstand tegen was. Na 10 jaar mislukken en modderen werd het opgegeven. Ook werden in NL door Maria Montessori montessorischolen gesticht, die juist de individualiteit van het kind benadrukten. Het zijn dus niet alleen sociale of politieke verschillen tussen GR Br en NL, maar vooral dat onderwijs en de inhoud ervan, door ouders, in elk geval in de vorige eeuw werd gezien als iets waar zij invloed op mogen hebben.

Leerplicht? Dan wij ook zeggenschap!

Nu is de praktijk niet zo mooi als de theorie. Ook bestaat in Nl schoolplicht, thuisonderwijs is verboden. Daar staat dan meer vrije keus van onderwijs en meer medezeggenschap tegenover, en het kost ouders meer geld. Nog een verschil is dat we veel meer politieke partijen in het parlement hebben dan in Gr BR, misschien heeft dit er toe geleid (ik denk het wel) dat een expiriment als de middenschool/basisvorming vanaf het begin onder politiek vuur lag en na 10 jaar definitief beeindigd werd.

Mijn zoon ging op werkweek naar Engeland en moest ook presentaties houden op een Engelse comprehensive school. Ik vroeg hem ernaar. Hij zei: ze zijn heel veel tijd kwijt met dat per lesuur indelen van de niveaugroepen, het lijkt er niet op dat het goed werkt. Toch hoor je daar kretologie als "Everybody can be somebody" "Everyone an opportunity" "Kansloze kinderen, die kennen we hier niet" In NRC werd iets soortgelijks beschreven.Het is juist die schrille tegenstelling tussen dat gekunsteld aandoende optimisme en de daadwerkelijke resultaten wat opvalt. En misschien geeft dat hier in NL het beeld: nou van die uniformen moeten we het niet hebben, dat lost niet veel op.

Wat je beschrijft, klopt. De Engelse psychiater Theodore Dalrymphe beschrijft dit Engelse onderwijssysteem ook in zijn boeken. Opvallend is dat zijn boeken in Engeland niet uitgegeven worden (er is veel weerstand tegen), maar in Nl en Amerika al herdrukken beleven. Oftewel, je moet dingen ook onder ogen willen zien, om iets op te lossen.In NRC stond enkele tijd geleden een pagina over Engelse ouders die voor de keus stonden: comprensive of een priveschool? Het was opvallend hoe ouders die na alle politiek correcte overwegingen toch kozen voor een priveschool, verketterd werden door hun collega-ouders. Ze verschilden niet echt van mening over kwaliteit, maar "zo verandert er nooit wat, als iedere rijke ouder voor een priveschool kiest".

In Amsterdam hebben ouders afgedwongen (de gemeenteraad was jaren zwaar tegen, vanwege poltiek niet correct) dat er 2 categoriale gymnasia bijkomen. Er zijn er nu 5. En die draaien goed, er valt weer wat te kiezen.

De kernvraag van deze draad was: de voors en tegens van schooluniformen. Ik denk dat we met elkaar eens zijn dat het een hoop gezeur voor de kledingkast bespaart, maar dat het ongelijkheid niet oplost, getreiter en scheve ogen over afkomst niet kan voorkomen, en het kinderen toch wel heel erg als leerling van die en die school bestempelt. Dat hoeft niet voor iedereen een voordeel te zijn, er zijn mensen die dit echt tegen de borst stuit. En vanwege de culturele en historische verschillen tussen Gr BR en NL kan ik me daar heel wat bij voorstellen. Met alle respect voor Britse ouders die geld bij elkaar schrapen om hun kind(eren) het beste aan opleiding mee te geven.

Ine

Reactie voor op de website?

46.18. Brrrr

Wat een eng idee, schooluniformen . Waarom moeten we allemaal gelijk zijn? Brrrrr, kriebels krijg ik er van. Ik vind uniformen in het bedrijfsleven al zo naar, zo kweenie, nee hoor, geen uniformen aub. Al denk ik niet dat de school die mijn kinderen bezoeken daarin mee zou gaan.

Ik zou er emigratieplannen van krijgen, de vertrutting van de nederlandse samenleving rijst al de pan uit. Dit zou het nog erger maken.

Elly

Reactie voor op de website?

46.19. Uniformen

Nee, uniformen vind ik niet zo'n heel goed idee. Sommigen hier zeggen dat ze het een goed idee vinden omdat merkleding zo duur is en verschil tussen arm en rijk duidelijk zichtbaar maakt. Heeft iemand zich hier gerealiseerd dat ook uniformen bepaald niet gratis zijn en dat sommige ouders echt moeten bloeden om die te kunnen betalen. Dat als een kind per ongeluk zijn schoolbroek verslijt en zijn ouders geen geld hebben om dat te vervangen of zelfs maar onzichtbaar te repareren zo'n kind meer gepest gaat worden dan als hij geen nike schoenen draagt. Mensen zien meteen bij welke school je hoort en als je naar een zogenoemde "zwarte school" in een achterstandsbuurt gaat dus ook. Ik denk dat het veel meer een etiket op kinderen plakt dan dat het echt een goede toevoeging is.

Salomé

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Uniformen?

  1. Ja, schooluniformen, direct doen!
  2. Uniformen
  3. Tegen uniformen
  4. Uniformen
  5. Het lijkt me vreselijk!
  6. Re: Uniformen
  7. Uniformen: Ja
  8. Uniformen
  9. Verwacht niet veel van schooluniformen
  10. Toch liever uniformen
  11. Ik ben in t midden
  12. Uniformen op school
  13. Ach
  14. Uniformen uitgelegd
  15. Mijn mening over schooluniformen
  16. Niet door elkaar halen
  17. Uniformen, grote verschillen tussen GR BR en NL
  18. Brrrr
  19. Uniformen

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.