Groot Gezin
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp:

135. Met pech terug naar huis

(30-08-1998) We hadden met ons gezin 4 weken vakantie gepland. Een hele luxe die we ons toevallig konden veroorloven. Vorige jaar hadden we een vouwwagen gekocht. Het weer in Nederland voorspelde weinig goeds, dus we waren vastbesloten naar het zuiden te rijden tot we de zon tegen zouden komen. Uiteraard hadden we ons voorbereid op eventuele problemen. Voorzien van een internationale reis- en kredietbrief en ANWB reisverzekering wilden we op pad. Het vervangend vervoer hebben we maar laten zitten. De ANWB is (nog) niet echt ingesteld op gezinnen met meer dan 3 kinderen. De vervangende auto kan niet meer dan 5 kinderen bergen, dus naar ons idee hadden we daar niet zoveel aan.

Het lukte niet echt om de zon te vinden. We hebben precies 1 week echte zon gehad en we hoorden dat het in het zuid-oosten van Frankrijk beter was. We besloten dan ook om in de laatste week de boel op te pakken en naar het uiterste zuiden door te rijden. Op een parkeerplaats ongeveer 100 km van de Middelandse Zee, wilde de auto niet meer verder rijden. Na enig gedoe zijn we bij een garage terecht gekomen en met bemiddeling van steunpunt Lyon zijn we naar een camping bij de boer gebracht. We hadden geen vervoer meer, dus het verkrijgen van levensmiddelen was een fors probleem.

Diverse telefoontjes met Lyon (gelukkig had ik mijn GSM bij me) leverden op dat de auto pas over 5 dagen te repareren zou zijn. We hebben er toen voor gekozen om de auto naar Nederland te laten brengen en zelf met de trein terug te gaan. In eerste instantie kregen we een reisvoorstel waarin we direkt de taxi moesten nemen om naar Nederland te gaan. Men begreep blijkbaar niet dat het inpakken van een vouwcaravan al bijna 2 uur kost. Het tweede voorstel was om de volgende ochtend om 8.45 uur met de trein te vertrekken. We hebben alles ingepakt en zijn met 2 taxi's 90 km naar het station gegaan. Daar zouden we een hotel zoeken. Natuurlijk hadden we de kracht van de kinderen overschat en waren de tassen weer te zwaar ingepakt. Zeulend met tassen zochten we een hotel. Alles bleek vol te zijn (het lijkt het kerstverhaal wel). Uiteindelijk bleek een aardige hotelier bereid om voor ons rond te bellen en kregen we een hotelletje. De oudste 4 kinderen namen de ene kamer en wij sliepen met de jongste 2 op de andere. Ik zag er aanvankelijk tegenop, omdat de kamers niet naast elkaar lagen, maar het viel erg mee.

De volgende ochtend ontbijten en naar het station. Franse stations blijken niet voorzien van liften en roltrappen. We moesten met buggy en veel te zware tassen sjouwend op het perron zien te komen. Eenmaal in de trein verliep alles voorspoedig. De kinderen hadden tafeltjes om te tekenen en konden naar het toilet. De baby van 9 maanden viel keurig op een stoel in slaap en flesjes konden we maken van het veel verkrijgbare bronwater.

In Parijs moet je echter uitstappen en via de metro naar Parijs-Noord komen. Die tocht heeft me menige zweetdruppel gekost. Het bereiken van een metro-station bestaat uit vele vaste trappen. Elke trap was een klein projekt. Eerst de koffers en de oudste kinderen. Die bleven beneden bij de koffers staan. Daarna weer naar boven om de buggy aan te pakken en de kleinsten naar beneden te brengen. We hebben er bijna 1.5 uur over gedaan. De buggy kwam nog een paar keer klem te zitten tussen de metro-deuren en bij de metro zijn weinig mensen bereid een handje toe te steken (bij de treinen wel overigens). Vanaf Parijs hadden we de Thalys naar Rotterdam (erg luxe) en in Rotterdam de normale trein naar Utrecht. In die trein hebben we de boel op stelten gezet door 3x3 is negen te zingen.

Rond 9 uur 's avonds waren we thuis. Het was een vermoeiende maar toch haalbare reis geweest. We moeten nu nog 14 dagen wachten tot de auto weer terug is. Op dit soort momenten ontdek je toch dat je met zo'n groot gezin in staat bent om goed te improviseren. Het zijn van die vakanties waar je het jaren later nog over hebt.

Ronald

We plaatsen graag vakantie-ervaringen van grote gezinnen bij het thema Vakantie.

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.