Groot Gezin
De column
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

116. Een rage........

(24-03-2000) 's Ochtends op het schoolplein staan ze in groepjes bij elkaar. Driftig worden de nieuwste dubbele aanwinsten uitgewisseld, er ontstaat een ware handelsgeest bij die kleine kinderen. Even later showen ze glunderend hun nieuwste verovering in de klas.

Niet ieder kind doet mee aan die Pokémonrage, zo ook mijn zoontje. Maar het gaat bij hem niet van harte, eigenlijk zit ik daarachter. In de ogen van mijn zoontje is ieder kind wat dagelijks nieuwe kaartjes kan kopen een HELD! En hij benijdt ze.........

Even zie ik in zijn blik dat kleine meisje van toen, wat ik ooit was. Oh wat wilde ik graag een barbie, maar in de ogen van mijn vader was barbie fantasie-onderdrukkend speelgoed. En al zijn (goed onderbouwde) argumenten zeiden me niets, ik bleef de barbie aantrekkelijk vinden.

Met mijn zoontje zoek ik naar een compromis, we zoeken naar knutselwerk van Pokémon, hij kent alle namen van de verschillende figuurtjes. Ik maak een trui met zijn favoriete Pokémon figuur, even is hij het middelpunt als 10 vriendjes vol bewondering zijn trui bekijken.

Maar het gezeur om plaatjes komt snel terug, de rage op school wordt steeds heftiger. Plaatjes mogen niet meer in de klas, maar alleen op het speelplein. De kleuters uit groep 1/2 doen ook al mee.

En ik blijf voet bij stuk houden, ik heb nu eenmaal geen zin om 300 kaartjes van bijna Fl.- per stuk te kopen. Misschien is het wel makkelijker om hem nu NEE te leren zeggen tegen een rage dan straks als hij puber is, of gaat hij dan de nu geleden schade(?) dubbel inhalen?

De rage zal wel weer overwaaien, net zoals zoveel andere rages. En wie weet........Misschien zegt hij tegen de volgende rage zelf wel NEE!

Nell

Hoe gaat u met rages om? Wilt u hierover meepraten, ga dan naar de rubriek Hete Hangijzers.

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.