Groot Gezin
De column
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

61. Handarbeid

(20-11-2005) Even een onderwerp ter discussie stellen. Vroeger, heel lang geleden, leerden we praktische dingen als breien op de basisschool en in de hoogste groep mochten we met de naaimachine werken. Het was wel oneerlijk verdeeld op school want de jongens mochten in die tijd extra rekenen.

Maar daar gaat het nu niet om. Wat me opvalt is dat ze nu de meest idiote dingen bedenken. Zo is mijn dochter de afgelopen 6 weken bezig geweest met een "kunstzinnig" (in mijn ogen "onzinnig") project: Een oude schoen beplakken met idiote frutsels. Kijk ik wat er de afgelopen jaren aan idiote frutsels meegekomen is, dan vraag ik me toch wel af wat er gaande is.

Als ze beiden doen vind ik het prima, maar hier is het erg doorgeslagen naar de andere kant. Mijn dochter heeft een verschrikkelijke aversie tegen die lessen. Niet omdat ze knutselen/frutselen niet leuk vindt, maar omdat het resultaat beoordeeld wordt naar kunstzinnig inzicht van de leerkracht en niet naar haar kunstzinnig inzicht.

En daarmee doe je kinderen verschrikkelijk tekort. Kunstzinnig inzicht ontwikkelen doe je als je je vrij mag uiten, en niet als dat in de vorm moet die de leerkracht bedenkt.

Wat is er mis met ook gewoon leren breien of naaien? Een simpele rits vervangen kunnen de meeste mensen al niet meer. Breinaalden gebruiken raakt ook steeds meer in de vergetelheid. En schoenen beplakken doen ze echt niet meer als ze van de basisschool zijn.

Ik baal daarvan.

Ik heb mijn kinderen leren breien, ik laat ze ook poppenkleertjes maken, maar ik verdom het om ze schoenen met frutsels te laten beplakken.

Wilt u over dit onderwerp meepraten? Dat kan in de rubriek School bij de discussie Handarbeid.

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.