Groot Gezin
De column
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

86. Sociaal-emotioneel..... wat is dat toch?

(15-10-2002) Steeds vaker hoor je de term: sociaal-emotioneel. Tijd om me eens af te vragen wat daarmee bedoeld wordt!

Een zoektocht op het WWW bracht me op de website: www.sociaalemotioneel.nl. Een site speciaal aan dit onderwerp gewijd! De hele website doorgespit, maar nergens staat nu eens duidelijk wat sociaal-emotioneel precies is. Ze gaan er steeds van uit dat je dat wel weet, en gaan dan verder in op manieren om er mee om te gaan. Na nog wat andere informatie gelezen te hebben kan ik maar tot een conclusie komen:

sociaal-emotioneel heeft te maken met de interactie tussen kind en groep.

Een kind dat zich thuisvoelt in de groep, daar gelijkgestemden vindt, lekker in z'n vel zit, zal sociaal-emotioneel als goed beoordeeld worden. Krijg je hier echter geen voldoende voor, dan is dat niet zo best. Het kan zelfs reden zijn om je kind op de basisschool een groep over te laten doen! Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een waarde-oordeel een rol speelt. Een waarde die voor iedereen anders kan liggen. Zegt de norm waarmee je meet dan niet meer over degene die meet dan over het kind dat gemeten wordt?

Maar wat dan met het gesloten kind, een kind met een eigen denkwereld, een kind dat zich in een groep met lekker stoere extroverte kinderen absoluut niet op z'n plek voelt? Is dat kind het slachtoffer van deze invulling van het woord sociaal-emotioneel, en wordt het door de opvoeders niet voor vol aangezien? Zo'n kind kan het erg moeilijk krijgen op de basisschool. Wat een bevrijding is het dan wanneer je eindelijk de basisschool achter je mag laten!

Kinderen die op het sociaal-emotionele vlak als minder worden beoordeeld, leren van de leerkrachten en andere deskundigen steeds dat ZIJ zich moeten aanpassen aan de anderen, ze krijgen steeds de boodschap dat het aan hen ligt.

Maar wanneer ik er eens goed over nadenkt kom ik tot de conclusie dat het niet klopt. Is het niet zo dat deze kinderen een andere taal spreken en alleen zij die deze taal begrijpen, voelen aan wat er in hen omgaat. Deze kinderen moeten zich steeds verplaatsen in een andere denkwereld om met anderen om te gaan, ze krijgen er zelfs vaardigheidstrainingen voor. Een lachertje dus. Waarom zouden de andere kinderen geen vaardigheidstrainingen krijgen om met het wat meer gesloten kind om te gaan? Het is maar met welke norm je meet.

Om open te staan voor vriendschap moet je eerst vriendjes met jezelf zijn. Maar hoe kun je vriendjes met jezelf zijn als je steeds afgewezen wordt?

Dit is zo'n onderwerp waarin ik veel van mezelf herken, waarover ik een boek zou kunnen schrijven. Sociaal-emotioneel zegt nog steeds iets over het kind in de groep, waar het individuele kind op wordt afgerekend, maar zelden de groep!

Wilt u over dit onderwerp meepraten? Ga da naar het hete hangijzer: Ervaring met beoordelen van sociaal-emotioneel.

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.