Groot Gezin
De column
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

45. Zin en Onzin van de Cito-toets

(05-02-2007) Komende week zwoegen duizenden achtstejaars basisschoolleerlingen op de Cito-toets.
Oorspronkelijk was deze toets bedoeld als hulpmeetinstrument voor het vervolgonderwijs. De uitslag van de Cito-toets zou dan een aanvullend beeld geven op de mogelijkheden van het kind, en kon daarom gebruikt worden als een aanvulling op het advies van de basisschool. Maar uiteindelijk zou het schooladvies en de visie van de ouders de doorslag geven.
Instromen op de juiste vorm van vervolgonderwijs werkt kostenbesparend en voorkomt voor de leerling veel ellende.

Maar Nederland zou Nederland niet zijn als de invulling niet steeds economischer bekeken zou gaan worden. Het kind staat allang niet meer centraal bij de Cito-toets. Wat is er van gemaakt?

Geen van bovengenoemde factoren komt overeen met het oorspronkelijke doel van de Cito-toets.

En wie is de dupe van deze idiote ontwikkeling? Natuurlijk het kind! Want de ontwikkeling van een kind is niet in geld uitdrukbaar op de korte termijn. De kosten zijn echter wel meteen zichtbaar!

Iedereen met een beetje ervaring weet dat kinderen voortdurend in ontwikkeling zijn. Het beeld van een kind van 12 is zeker niet bepalend voor alle mogelijkheden die het kind in zich heeft. Vooral in de leeftijd van 11 tot 20 maakt het kind allerlei ontwikkelingen door, ontwikkelingen die op de basisschool niet altijd te voorspellen zijn.

Ons schoolsysteem is vreemd ingericht. Switchen van een hoger naar lager niveau is geen probleem, dat gebeurt meestal té snel. Maar andersom, een kind dat te laag ingedeeld is kan nauwelijks meer switchen naar een hoger niveau.

Ook dat heeft met economie te maken. Een kind op lager niveau in laten stromen is minder riskant dan een niveau te proberen waar het kind een goede kans maakt. In dat laatste geval kost het de school meer moeite. Met mogelijkerwijze een slechtere uitkomst in het jaarlijkse schoolonderzoek van Trouw.

Laten we alsjeblieft stoppen met het alleen maar economisch kijken naar onze kinderen. Laten we teruggaan naar het principe dat opvoeding en school erop gericht zijn onze kinderen de kans te geven eruit te halen wat erin zit. En daarbij past een beetje uitdaging! Onze kinderen zijn dat waard! En vergeet niet, ze zijn tenslotte onze toekomst!

Wilt u meepraten over de Cito-toets, dan kan dat in de discussie De Cito toets .

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.