Groot Gezin
Budget Tips
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

27. Pas op met pinpas

In de NRC lezen we over de gevaren van misbruik van een pinpas. Nu ook kinderen al vrolijk met zo'n pas rondlopen, goed om daar extra op te letten!

27.1. Spookafschrijvingen.

Vorige week is er van de jongerenrekening van mijn dochter een bedrag van 65 euro afgeschreven. Nadat ik navraag bij de bank had gedaan, bleek dat er een doorlopende incasso was afgegeven. De bank kon mij alleen maar de naam van het bedrijf geven. Op internet heb ik dat bedrijf opgezocht en gebeld. Het rekeningnummer van mijn dochter stond bij dat bedrijf op naam van een persoon aan de andere kant van Nederland. Zowel volgens de bank als het bedrijf kan het niet gebeuren, dat er een foutief rekening is ingetoetst. Volgens mij is dit toch gebeurd.

Het bedrijf zal het corrigeren en de bank heeft het geld netjes teruggehaald. Aangezien er volgens de bank een doorlopende incasso was afgegeven, hou ik het nog wel even in de gaten. Je weet tenslotte maar nooit, of het weer misgaat.

Anita

27.2. Reactie op loterijen??

De meeste banken halen helemaal geen geld terug van loterijen en andere kansspelen. En als je zelf een machtiging hebt gegeven aan een bepaald bedrijf dan "kan" de bank dat ook niet terughalen. Voor de rest kan je het binnen 30 dagen terughalen.

groeten Monique

27.3. Spookafschrijving

Ik wilde geen machtiging verstrekken aan mijn bladenman en om mij te dwingen had hij kans gezien om toch te incasseren via mijn abnamro rek. Ik heb naar het hoofdkantoor in amsterdam moeten klagen om mijn geld terug te krijgen, pas nadat ik precies verklaarde waarom hij geen incasso machtiging had heb ik mijn geld teruggekregen. Al met al ong.4 weken geduurd.

27.4. Afschrijvingen blokkeren

Foutieve incasso's kun je over het algemeen binnen 30 dagen terughalen.

Mocht een bedrijf een doorlopende afschrijving niet willen stoppen kun je een selectieve blokkade in laten brengen bij je bank. Dit betekent dat je een bepaald rekeningnummer kan blokkeren. Dit rekeningnummer kan dan niet meer van jouw rekening afschrijven. Echter veel bedrijven hebben meer dan 1 rekening, dus dan is het nog wel opletten maar je maakt het zo wel moeilijker.

Elsbeth

27.5. Spookafschrijvingen

Hallo,

Ik werk bij een bank en maak dit vaker mee. Wat er precies fout gaat weet ik ook niet. Misschien heeft die klant een verkeerd rekeningnummer doorgegeven of misschien heeft het bedrijf het rekeningnummer verkeerd ingetoets bij het inbrengen van de incassogegevens. Maar het komt dus echt wel vaker voor en is m.i. een menselijke fout.

Sylvie

27.6. .. tenzij

Tenzij je het bedrijf een brief hebt gestuurd met het verzoek geen bedragen meer van je rekening af te schrijven. Aangezien het vaak om een vast bedrag gaat is de bank dan in staat om dat bedrag van dat bedrijf definitief te blokkeren.

Sterredag

27.7. Dubbele afschrijving

Ook ik heb dat 2 keer meegemaakt, maar zo gauw als ik dat afschrift binnen heb, bel ik de giro, om dat bedrag te laten storneren, en daar gaan ze meteen mee akkoord. Succes, Gerry

27.8. Verzekeringen

Ik werk bij de Hema en sinds kort heeft de Hema ook verzekeringen (inboedel, WA, rechtsbijstand etc.) Ik heb zelf eens op de site gekeken en ik kon op mijn inboedel en WA inderdaad leuk besparen (45 euro per jaar minder!), de moeite waard vergeleken bij de RVS waar we nu zitten. Let even op wanneer je over kunt stappen, als je nu nog maar 1 jaar aan je oude verzekering vast zit heeft het zeker zin. Kijk op www.hema.nl, ook voor alle folders die de meeste mensen pas in de bus krijgen als heel veel al uitverkocht is!

Succes, Jacintha.

27.9. Algemene tips voor iedereen met een laag inkomen.

Hallo allemaal,

omdat ik onder de indruk ben van alle verhalen en financiële ellende hoop ik een bijdrage te leveren door te wijzen op de inkomensondersteunende regelingen die ons land (nog) rijk is.

Deze regelingen zijn veelal voor mensen die van een heel laag inkomen rond moeten komen zoals wwb, ww, wao of loon op bijstandsniveau. Je hoeft dus niet persé sociale dienst te hebben om voor bijvoorbeeld bijzondere bijstand in aanmerking te komen!

Ik hoop dat ik velen op ideeën heb gebracht. Wees creatief in het zoeken naar middelen. Dat is mijn boodschap.

Succes! Sonja

27.10. Het kan wel

Wat de bank en het bedrijf zeggen klopt niet. Zelf maak ik ook incasso's aan voor mijn werk en heb ook éénmaal gehad dat ik het verkeerde rekeningnummer had ingevuld en dus bij een ander werd afgeschreven. Ook de belastingdienst heeft dat ooit eens gedaan, de rekeningen van mijn werkgever werden bij iemand anders afgeschreven. Hou het in de gaten.

van dijk

27.11. Foute afschrijvingen

Ben ruim 50 jaar bij de postbank. Heb in die 50 jaar een paar maal een foute afschrijving gekregen. Bij de pstbank is dat heel gemakkelijk. Je belt een nummer. Geef de afschrijving aan en geef opdracht de afschrijving teniet te doen. Binnen een paar dagen is het geld weer teruggestort.

M.J. de Zwart

27.12. Reactie op spookafschrijvingen

Bij de postbank kunnen incasso´s heel makkelijk per telefoon of internet worden teruggeboekt. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat er `vreemde` afschrijvingen op mijn rekening stonden. Ik boek het altijd zelf gelijk terug. En daarna mail of bel ik desbetreffende bedrijf of instelling. Als het een particulier is, bel ik de postbank. Tot nu toe is dit altijd afdoende geweest. Ik heb trouwens ook wel eens meegemaakt dat er een vreemd bedrag op mijn rekening werd bijgeschreven.(natuurlijk wel netjes gemeld bij de postbank.)

Lisette

27.13. Geldpikkerij

Hallo,

Ik heb een probleem waar ik maar niet vanaf kom: een loterij. Ooit door een aardige meid met identiteitskaart ed laten aansmeren waardoor er nu 25 euro per maand al jaren van mijn rekening wordt afgeschreven.

De hele loterij is niet te vinden (milleniumservice) en ik kom er maar niet van af.

Help. Hoe kan ik dit stoppen of moet ik echt mijn bankzaken in een nieuwe rekening gaan stoppen om van dit ellendige geldpikkerij af te komen?

Carolina

27.14. Re geldpikkerij

Je bent giganties in de maling genomen. Als je mensen aan de deur krijgt, moet je nooit wat van ze aannemen, of eerst kijken of het op het internet is, want de meeste bedrijven hebben een website en zijn ook ergens bij aangesloten. Ik heb even gekeken wat milleniumservice is en het is een uitzendburo. Als ik jou was neem ik een nieuwe rekening openenen en nooit meer die fout maken (aldoende leert men). Ze flikt dit al jaren dus je hebt 100de euroos laten gaan zonde. Als je in een loterij wil meespelen koop in de winkel, dat is zeker echt. En je ziet het hoe aardig ze zijn maar niet te vertrouwen, mensen aan de deur zijn altijd aardig (verkoop trucjes) en als ze iets hebben verkocht dan lachen ze je achter je rug uit. Zo ook dat aardige meisje, zo aardig dat ze je besteelt. Ik ben er ook een keer in getrapt nu kijk ik wel uit (het was voor mij ook een les).

Ik wens je veel sterkte en echt trap er niet meer in .


27.15. Geldpikkerij

Hallo Carolina,

Volgens mij kun je, via je bank, het adres opvragen waar dat geld naar toe gaat. Schrijf ze dan een (niet zo erg) vriendelijk briefje dat je er vanaf wilt. Lukt het zo niet dan kan je die afschrijving toch bij je bank laten terugstorten of blokkeren.

Veel geluk ermee! Marianne

27.16. Re: Geldpikkerij

Je kunt naar je bank bellen, en vragen of ze de automatische incasso willen blokkeren. Ik heb dit ook gedaan toen irritante Oxxio energie maar bleef afschrijven van mijn rekening elke maand, alhoewel ik al anderhalf jaar geen klant meer was. De bank waarschuwde me toen dat Oxxio nooit meer van mijn rekening zou kunnen afschrijven, maar dat juichte ik alleen maar toe!

Bellen met de bank dus, zij kunnen instellen dat die bepaalde milleniumservice nooit meer kan afschrijven van jouw rekeningnummer.

Succes, Lidia

27.17. Geldpikkerij

Ik adviseer mensen niet in te gaan op aanbiedingen die gedaan worden aan de deur of per telefoon. Als je twijfelt, vraag dan of ze je een brief daarover willen sturen, zodat je het op je gemak door kan nemen. Ga er maar vanuit dat deze personen aan je willen verdienen, anders komen ze niet naar je toe. Zij worden er beter van en niet jij. Bedrijven/instanties waar het goed mee gaat, lopen niet te leuren met hun diensten.

Marie

27.18. Spookbetalingen

Echte spookbetalingen zijn natuurlijk overschrijvingen aan personen die je helemaal niet kent. Deze verschijning wordt ontkent door banken maar gebeurt weldegelijk; En als het gebeurt dan moet je zelf achter je geld aan. De banken wijzen hun verantwoordelijkheid af. Je geld is dan veiliger thuis in een oude sok.

De oplossing is: Blokkeer je rekeningen tegen automatische incasso. Je kunt dan machtigingen tekenen tot de inkt op is, maar er is geen persoon die je geld kan innen. Uiteindelijk sturen ze dan toch maar een acceptgiro, heb je mooi alles weer in eigen hand. Periodieke betalingen stel je gewoon zelf in bij telebankieren.

Rene

27.19. Navraag handtekening

De bank heeft een speciaal formulier, waarmee ze de doorlopende machtiging kunnen opvragen. Hieruit zal dan blijken dat u geen machtiging hebt gegeven. De bank kan voor ieder rekeningnummer (dat bv foutief incasseert) een selectieve incassoblokkade inbrengen. Dit bedrijf kan dan niet meer incasseren van uw rekening.

27.20. Spookafschrijvingen

Je kan automatische afschrijvingen weer terugboeken en via mijnpostbank.nl staat het de volgende dag weer bijgeschreven. Dat is dan wel mijn ervaring.

Nicole

27.21. Geldpikkerij

Mijn advies is om nooit je bankgegevens door te geven via de telefoon! Al slijmen ze nog zo hard en zeggen ze dat dat normaal is, nooit doen! Zo is een vriendin van mij een keer bestolen.

Angelique

27.22. Reactie op geldpikkerij

Angelique heeft groot gelijk om nooit je bankgegevens per telefoon af te geven, want de meeste firma's maken misbruik van de gegeven machtiging. Kijk eerst na of de desbetreffende firma of postorderbedrijf wel een goede naam heeft. O.a. bij de consumentbond, radar, kassa internetsites. Daar vind je vaak informatie over deze malafide bedrijven.

Een goede tip om hier vanaf te komen, in o.a. de website "Sta ik sterk" staat dat je nog altijd bij ontvangst van eerste pakket thuis, daarna binnen 8 dagen je telefonische aankoop/machtiging teniet kan laten maken.

Ik zou wel een aangetekende brief sturen naar de desbetreffende firma dat je van de koop afziet en evt. ook meteen hun bankgegevens blokkeren bij je eigen betaalrekening. Je kan ook altijd binnen 30 dagen het afgeschreven bedrag terug laten storten op je eigen rekening.

Maar reageer snel (binnen de afgesproken tijd; 8 dagen) en je staat juridisch sterk. Maak overal een kopie van en bij hardnekkige afschrijvingen evt. aangifte doen bij de politie.

Ik wens iedereen veel succes hiermee!

27.23. De wet "Koop op afstand"

Hallo allemaal,

Bij een zoektocht op internet voor mijn werk kwam ik de volgende site tegen. Wellicht handig voor mensen die wel eens via internet bestellen, of die ingaan op aanbiedingen in de brievenbus als euro-pakketten e.d.

www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Marloes

27.24. Re Lydia: Geldpikkerij

Het is waar dat als je naar de bank duidelijk maakt dat je een blokkade wilt voor bepaalde afschrijvingen door bepaalde bedrijven, dit ook gebeurt. Maarrr, dat geldt voor een jaar. Na een jaar heft de bank de permanente blokkade weer op, en kan het hele feest weer van voorafaan beginnnen. Althans, dit geldt voor de Postbank.

Ik kreeg ook te maken met afschrijvingen door een bepaalde goedkope tel maatschappij, die er echt een zooitje van maakte. Bellen, mailen, schrijven niets hielp. Uiteindelijk terug naar de duurdere KPN, maar het bedrijf (de voorloper van Scarlet) bleef maar afschrijven. Toen een blokkade gevraagd aan de Postbank, maar tot mijn verbazing kwamen na precies een jaar de afschrijvingen weer terug. De Postbank legde me toen uit dat de blokkade niet permanent is, maar 1 jaar duurt. (het is uiteindelijk opgelost door met de Geschillencie Telefonie te dreigen, toen ineens ging "Scarlet" wel serieus kijken naar de zooi).

Hetzelfde heb ik eens gehad met een energieleverantier, toen ik een onterechte automatische incasso (toegestemd vanwege 1 euro korting op de maandelijkse nota) liet storneren, werd er meteen gedreigd met deurwaarder en afsluiting. Heb ik de gem Ombudsman bij moeten halen (het betrof toen nog een gem. energiebedrijf). Al met al bleek goedkoop duurkoop te zijn....

Enne, loterijen, niet, nooit aan beginnen. Ik vraag altijd naar het banknr zelf en leg uit dat ik liever concreet wat over maak. Of ik dat dan uiteindelijk wel of niet doe, is mijn zaak, maar ik ben van het gezanik af. Om die redenen mijd ik ook bijeenkomsten van de sport van mijn kinderen, die lotenverkoop ben ik zo zat.

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Pas op met pinpas

  1. Spookafschrijvingen.
  2. Reactie op loterijen??
  3. Spookafschrijving
  4. Afschrijvingen blokkeren
  5. Spookafschrijvingen
  6. .. tenzij
  7. Dubbele afschrijving
  8. Verzekeringen
  9. Algemene tips voor iedereen met een laag inkomen.
  10. Het kan wel
  11. Foute afschrijvingen
  12. Reactie op spookafschrijvingen
  13. Geldpikkerij
  14. Re geldpikkerij
  15. Geldpikkerij
  16. Re: Geldpikkerij
  17. Geldpikkerij
  18. Spookbetalingen
  19. Navraag handtekening
  20. Spookafschrijvingen
  21. Geldpikkerij
  22. Reactie op geldpikkerij
  23. De wet "Koop op afstand"
  24. Re Lydia: Geldpikkerij

Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.