Groot Gezin
De generatiebrug
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

1. Meisjes zijn geen jongens

Angela Crott heeft in haar proefschrift ( 21 december 2011 Radboud Universiteit) een prachtige boodschap over de schoonheid van baldagige jongens: 'Van hoop des vaderlands naar adhd'ers'. Zij spreekt uit ervaring want zij stond lang voor klassen met ook jongens en heef twee (volwassen) zonen. Jongens zijn volgens haar al meer dan 100 jaar hetzelfde: grootsprakig, rivaliserend en 'ADHDig'. Pas sinds de vrouwenemancipatie worden jongens gedrag ''agressiefM genoemd. Feminisering van het onderwijs maakt van jongens losers. Ambachtschool was nog veel 'doen' en 'actie' maar het onderwijs is steeds meer 'zittend en denkend leren' geworden.

ADHD, exact, beta en alpha daar hebben de meeste jongens schijt aan. Onderwijs is niet aleen gefeminiseerd maar al veel langer ‘gecognitiseerd’. Het denken heeft (los van de vrouwenemancipatie) het gewonnen van actie en doen.

Op de LTS was ik slim en op de MULO dom. Pas toen ik boven de 20 was kon ik leren op mijn eigen manier. Ging naar de universiteit en bleek zeer slim te zijn. Wat ik allang wist.

De 30 jonge mannen uit mijn promotieonderzoek (2012 klaar) hebben alle kleuren en klassen. Zij hadden alle een diepe hekel aan school omdat die permanent hun humeur verpest en, nog erger, hun (toekomst)dromen vernietigd. Degenen die zichtbaar (of hoorbaar aan hun dialect) niet ‘wit’ waren werden op school en daarbuiten als minderwaardig behandeld. De reacties daarop van jongens kun je uittekenen.

Mijn ervaring na 30 jaar begeleiden en bestuderen van jongens en jonge mannen is dat scholen, internaten, jeugdpsychiatrie (waar ADHDers ‘gemaakt’ worden), jeugdzorg en jeugdgevangenissen als systemen niet van jongens kunnen houden zoals ze zijn. En dat veroorzaakt de meeste problemen bij jongens. De meeste mannen en vrouwen die daar werken houden wel van jongens. De systemen en de mensen die daar werken zitten samen gevangen in een dwangbuis van goede bedoelingen en angst om te discrimineren. Wat het klimaat in die instituten nog ondraaglijker maakt.

Ik schreef een aantal verhalen over jongens die met hun ‘ADHD’ of ander onbegrepen gedrag in leerproblemen, jeugdpsychiatrie, verslaving en detentie belandden. Google Dirck van Bekkum en zie o.a.: http://www.scribd.com/doc/5500..... e-Man-LOVA

Angela Crott geeft een prachtige aanzet maar het is het topje van de ijsbergen waarmee ik (met collega’s) te maken had/heb.

Dirck van Bekkum

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

 
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.