Groot Gezin
De generatiebrug
ELFAC
Rubriek:   Onderwerp: 

18. Motiveren

Ik heb een vraag. Ik doe een lerarenopleiding en heb veel met pubers te maken. Mijn vraag is: hoe kan ik pubers motiveren in de klas om dingen te gaan doen? hoe krijg ik ze geboeid?

Hopelijk kan iemand mij daar iets over vertellen.

Reactie voor op de website?

18.1. Enkele tips

Enkele tips: Probeer pubers zoveel mogelijk serieus te nemen. Regeer niet met te strakke hand, maar probeer wel controle te houden. Betrek hen er op hun nivo bij, op een onderwerp wat hen aanspreekt. Dat zal ook wel van uw vak afhangen, maar het maakt de lessen veel boeiender. Probeer eens terug te gaan naar uw eigen puberteit, U herinnert zich vast nog wel welke leerkrachten U leuk vond en waarom.

Reactie voor op de website?

18.2. Serieus nemen

Het is inderdaad zo dat leerkrachten zelf wel in de hand hebben of ze een goed contact hebben met de leerlingen of niet. Ik heb een dochter van 15 en aan de verhalen die ze mij vertelt, kan ik ook opmaken dat leerkrachten die de leerlingen "au serieux" nemen en echte "volwassen" gesprekken met hun voeren over om het even welk thema, dat dit meestal de graag geziene en meest gerespecteerde leerkrachten zijn.

Daartegenover zijn er leerkrachten die niets anders doen dan negatieve kritiek geven, waar zelfs niet mag op geantwoord worden of het geeft aanleg tot nog grotere kritiek met als eindpunt schoolblijven (zonder dat er enig serieus gesprek heeft plaatsgevonden). Dit soort leerkrachten ligt natuurlijk bij de leerlingen in de onderste schuif.

Eigenlijk is het juist hetzelfde als het contact met de ouders. Wanneer je als ouder enkel maar kritiek kunt geven op je kinderen, zal het contact ook zeer moeilijk verlopen. Ouders die echter de tijd nemen om met hun kinderen te communiceren, zelfs op momenten van discussies, zullen door hun kinderen ook meer geliefd en gerespecteerd worden, wat ons eigenlijk alleen maar genoegdoening kan geven.

Natuurlijk is dit soms wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb het soms ook moeilijk om kalm te blijven en geef dan op dat moment ook geen kans om te discussieren. Maar meestal probeer ik dan altijd achteraf (wanneer ik gekalmeerd ben) het gesprek terug op gang te brengen en het probleem uit te praten.

Eigenlijk zouden leerkrachten die misschien een beetje teveel temperament hebben, dat ook eens moeten proberen. Pubers verstaan zeker en vast dat we ook maar mensen zijn en door toe te geven dat we zelf misschien in de fout gegaan zijn door te fel te reageren, zal je alleen maar meer respect van de leerlingen afdwingen.

Reactie voor op de website?

18.3. Motiveren

Mijn dochter gaat niet lekker op school, verkeerde stroming Zorg en Welzijn, motivatie is weg. Als ik naar haat luister zegt ze "Mam de stof die we krijgen is saai en het wordt heel vaak ook nog op een saaie manier gebracht. Soms ook niet, dan moet je gewoon zonder uitleg uit je boek werken. Veel leraren kunnen het niet aan plus ze weten niet te boeien. Ik vertelde haar dat ik vroeger een dominee op school had en die vertelde uit de bijbel alsof het op de hoek van de straat allemaal gebeurde, en natuurlijk waren er in mijn tijd ook klieren in de klas. Maar zijn manier van brengen heeft er toe bijgedragen dat ik vele verhalen ken uit de bijbel en dat is toch stoffige materie. Gebruik voorbeelden van nu en haal er dingen bij die jeugd nu aanspreken. Bijvoorbeeld: we gaan het over kunst hebben, of je begint met muziek van Herman Brood en sluipt zo naar de kunst op een speelse manier van deze tijd.

Teeners voelen zich niet serieus genomen, vooral die groep die voor zichzelf nog geen echte richting weet. Ze moeten wel op 13/14 jarige leeftijd een keus maken voor hun leven maar worden verder niet gehoord.

Reactie voor op de website?

18.4. Waar 'wij' ons nou mee bezig houden...

Hallo,

'Wij' (dit is tussen aanhalingstekens omdat er zoveel verschillende groepen zijn) houden ons bezig met allerlei dingen:

Alleen... dit kunt u toch zelf eigenlijk ook wel bedenken?

Reactie voor op de website?

18.5. Positiviteit uitstralen

Ik heb ook twee puberdochters. Wat mij altijd opvalt is dat zij stilstaan bij een positieve opmerking van een docent en het daardoor leuk vinden om zich in te zetten voor het betreffende vak. Een positieve opstelling stimuleert om te werken! Zeker voor kinderen die faalangstig zijn is dit zeer belangrijk.

Reactie voor op de website?

18.6. Serieus nemen!

Leerlingen serieus nemen is heel belangrijk. Wij willen niet als een stel domme kleuters behandeld worden. We zijn dan wel pubers, maar we zijn niet dom en hetzelfde als de kinderen op de basisschool. Probeer dus niet boven maar tussen de leerlingen te staan, maar wel op de juiste momenten gezag uit te stralen. Laat niet met je sollen, maar wees wel redelijk en niet te streng. Ik zal u het maar verklappen. Als u ons na laat blijven of strafregels laat schrijven dat doet ons niks, daar lachen we alleen maar om. Leraren die dat doen worden als zwak gezien.

O ja, doe ook niet te aardig, leg er niet de nadruk op. Leraren die iedere les snoep uitdelen en onvoldoendes zonder reden telkens kwijtschelden. Leerlingen iedere keer naar de halve les weg laten gaan. Leraren die dat doen zijn zo ontzettend triest. Al mag u natuurlijk best wel eens een aardig gebaar maken, zolang u het niet overdrijft.

Reactie voor op de website?

18.7. Beter uitleggen

Hoi ik ben een leerling van 14. Ik en vele anderen vinden school stom en saai. Dat komt omdat het altijd in suffe duffe lokalen word gegeven en alles puur routine is. Leraar legt wat uit, dan moet je werken, dan geven ze huiswerk op en dan komt weer de volgende les waar alles precies hetzelfde gaat.

Wat ook zo stom is: leraren leggen alles saai uit. Ik ben zelfs een keer in slaap gevallen tijdens geschiedenis ZO SAAI WAS HET. Jullie leerkrachten moeten proberen leuk en duideijk uit te leggen. Gebruik leuke voorbeelden, orginele voorbeelden dus die interessant zijn voor ons, de jeugd.

Reactie voor op de website?

18.8. Boeiend

Leerlingen boeien... Tsja; t is een kunst volgens mij hoor.

Ik heb vorig jaar een lerares geschiedenis gehad die echt geweldig kon vertellen: ja, okey: je zat de hele les aantekeningen te maken, maar als je die de les voor t proefwerk doorlas, dan wist je alles gewoon nog. Puur omdat ze de aandacht bij de les kon houden. Door de klas er in te betrekken: Ze begon altijd met een aantal vragen: wat wisten wij al? En als ze dan in de lesstof terecht kwam, kwamen er altijd wel wat anecdotes tussendoor, over dingen die in die tijd gebeurd waren.

Wat wij nu moeten doen werkt volgens mij ook wel goed. We moeten deze periode voor Maatschappijleer en voor Geschiedenis (is dezelfde leraar) een PO maken. Hiervoor mogen we ons eigen onderwerp uitkiezen: wat boeit je? Neem bijvoorbeeld Rock(-muziek). Voor maatschappijleer zou je de invloed van Rock kunnen nemen als onderwerp. Hoe uit rock zich in de jongerencultuur? Welke aftakkingen van Rock overheersen in onze maatschappij? Voor geschiedenis zou je de evolutie van Rock kunnen nemen. Wanneer ontstond Rock-muziek? Wanneer ontstonden er aftakingen van de originele Rock? Zo kan iedereen zijn eigen ding doen, en toch met het desbetreffende vak bezig zijn.

Wat ook helpt om bijvoorbeeld te zorgen dat er huiswerk gemaakt wordt, is het laten aftekenen van de opdrachten die gemaakt moesten worden (wel handgeschreven: kopiëren is te makkelijk). De laatste les voor het proefwerk: even laten zien, en als je het allemaal af had, nagekeken had, enz, dan krijg je een punt extra op je cijfer van je proefwerk. Zelf als het dan alleen maar overgeschreven wordt, dan heb je het wel even onder ogen gehad, en weet je wat er staat (al is maken natuurlijk beter, maar toch).

Blaize

Reactie voor op de website?

18.9. Wij waren een 'kutklas'.

ik ben een (puber?) meisje van 15 jaar. ik zit op de middelbare school en we zijn nogal een lastige klas. we worden vaak uitgescholden door de leraren dat we een 'kutklas' zijn. maar ik kan u alvast vertellen dat dat niet echt de goede oplossing is. we hadden daardoor nog minder zin in de lessen en we gingen nog meer klieren. op een gegeven moment waren we niet echt meer te handhaven. we waren alleen nog maar aan het praten, schreeuwen. sommige leraressen gingen huilend naar huis. regelmatig viel een bepaalde lerares flauw.

toen de hoofdleraar heel strenge regels ging opzetten ging het pas (een beetje) beter. alles werd opgeschreven in een logboek, hoe het in de les ging. de les werd aangegeven met +,- en +-. als er een - stond moesten we met zn allen nakomen. maar dat was niet zo bij alle leraren. meestal alleen bij de saaie lessen. bij sommige leraren ging het wel goed. en ik weet nu ook hoe dat komt. sommige lessen zijn best interessant. het ligt er echt aan HOE iets verteld word. als het leuk is om naar te luisteren zijn de lessen ook leuk! het is leuk om te horen om dingen te vergelijken met uw jeugd, wat u heeft meegemaakt.

en u moet vooral niet om de seconde iemand waarschuwen. schrijf ze op het bord, bij de 3e waarschuwing op de gang en laten nakomen of naar de hoofdleraar sturen. wij worden niet meer uitgescholden. we krijgen nu zelfs complimentjes, daardoor vinden we de leraar ook aardiger en als hij dan ook nog leuk verteld zijn de lessen gewoon leuker. het gaat niet echt om het motiveren om de kinderen aan het werk te krijgen. op zich een klein beetje wel, want als je zegt dat als de kinderen bijv. zoveel opdrachten in de les maken dat ze dan geen huiswerk krijgen ofzo.! dat help altijd heel erg bij ons. ik hoop dat dit geholpen heeft

nikki

Reactie voor op de website?

18.10. Vraag het de pubers zelf

Wat nu zo leuk is dat hier de pubers zelf al vertellen dat als de lessen wat levendiger worden gegeven en niet op de automatische piloot, wat nu vaak het geval is het voor hen wat minder saai word.Ook vinden ze het belangrijk om niet als een stel kleine kinderen te behandeld worden. Complimentjes krijgen vinden ze ook belangrijk.En wat zou je denken van wat vond je zelf vroeger op school vreselijk en hoe zou je dat anders aanpakken.

Ik wens dan ook alle leeraren in spe (en nu zittende)heel veel sterkte om de pubers in deze tijd genoeg te motiveren om een leuke leerzame en geen saaie tijd te geven.Waardoor ze natuurlijk met veel plezier hun opleiding afmaken.

Jessica

U kunt reageren via onderstaand formulier, of via (wel even vermelden (1) waar u op reageert, en (2) de titel van uw bijdrage!). Uw reactie wordt dan op de website geplaatst.

Vragen, aanbiedingen en oproepen worden alleen geplaatst indien een geldig e-mail adres wordt ingevuld.

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Titel van uw bijdrage:

Uw reactie:

Soms worden deze formulieren automatisch ingevuld door zogenaamde robots. Om te controleren dat u geen robot bent, vragen wij u de volgende som te maken: drie plus vijf is:. Het is voldoende het cijfer in te vullen.

Motiveren

  1. Enkele tips
  2. Serieus nemen
  3. Motiveren
  4. Waar \'wij\' ons nou mee bezig houden...
  5. Positiviteit uitstralen
  6. Serieus nemen!
  7. Beter uitleggen
  8. Boeiend
  9. Wij waren een \'kutklas\'.
  10. Vraag het de pubers zelf
Niets van deze site mag worden overgenomen zonder onze uitdrukkelijke toestemming. WeCo Web Technology
Voor vragen en opmerkingen kunt u direct contact opnemen met , of via het reactieformulier.